Samsung Gear S2 Classic هوشمندی روی دست

0
4706
بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

Samsung Gear S2 Classic: ایجاد محبوبیت برای یک ساعت هوشمند در نگاه اول به میزان زیادی به ظاهر آن وابسته است. در طی یکی دو سال گذشته طیف متنوع و متعددی از اسمارت‌واچ‌ها از برندهای گوناگون به بازار عرضه شده‌اند که همگی در بسیاری از گزینه‌‌های سخت‌افزاری و پردازشی با یکدیگر اشتراک داشته و اغلب در یک کلاس مشخص تنها از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت بوده‌‌اند. در طی یک سال گذشته سمت و سوی علاقه‌مندی و اقبال کاربران آرام‌آرام به سمت ساعت‌های هوشمند با صفحه دایره‌ای تغییر یافته و بسیاری از برندها، تغییرات مشهودی را در تولیدات پیشین خود در این کلاس ایجاد کرده‌اند. یکی از این برندها سامسونگ با ساعت جدید Gear S2 است که از صفحه‌نمایش دایره‌ای و شیوه منحصر به فرد کنترل محتوا بهره می‌برد. نسخه فاقد سیم‌کارت این ساعت موسوم به Gear S2 Classic چند روزی را برای بررسی در کنار ما به سر برد. با ما در نگاهی به این ساعت زیبا همراه شوید.

سبد کالای سامسونگ در میان شرکت‌های تولید‌کننده ساعت‌های هوشمند یکی از کامل‌ترین نمونه‌ها به حساب می‌آید. این شرکت نه‌تنها مدل‌های پیشرفته‌ای را با سیستم‌عامل Tizen OS به بازار عرضه کرد بلکه اسمارت‌واچ‌های محبوب مبتنی بر پلتفرم Android Wear را نیز نبرد و علاوه بر این برای کاربری‌های ساده‌تر، یک دستبند سلامتی متفاوت را نیز معرفی نمود. ابزارهای پوشیدنی سامسونگ به‌جز نمونه مبتنی بر Android Wear (موسوم به Gear Live) از یک تفاوت بزرگ با اغلب دیگر تولیدات این کلاس برخوردار بود و در حالی‌که سازندگان دیگر در پی ایجاد تطابق هرچه بیشتر دستگاه‌های خود با گوشی‌های مختلف بودند پوشیدنی‌های سامسونگ همانند اپل تنها با برخی دیوایس‌های پیشرفته این برند سازگار بودند و بدین‌ترتیب دایره کاربری‌ آنها بسیار محدود می‌شد. این سیاست سامسونگ در Gear S2 با چرخشی 180 درجه‌ای روبرو شده و اینک دیگر اسمارت‌فون‌های دارای نسخه 4.4 اندروید به بالا حداقل روی کاغذ می‌توانند از Gear S2 استفاده کنند.

بازگشایی جعبه

جعبه مکعبی Gear S2 Classic‌ همانند باکس یک ساعت معمولی طراحی شد است. درون این جعبه به جز خود ساعت که در بالاترین قسمت قرار دارد شارژر و داک شارژ، نوشته‌های راهنما و یک بند اضافی در نظر گرفته شده است. شارژر ساعت از توان 3.5 واتی (5 ولت و 0.7 آمپر) برخوردار است که برای دیوایسی در این سایز انرژی مناسبی را ارائه می‌کند.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

داک شارژ یکی از تغییرات مهم Gear S2 Classic نسبت به نسل‌های قبلی این کلاس به حساب می‌آید و در حالی‌که مدل‌های پیشین برای شارژ نیاز به اتصال قطعه‌ای جداگانه به ساعت (که خود به صورت سیمی به شارژر متصل می‌شد) داشتند، این پروسه در Gear S2 به صورت بی‌سیم با داک جذابی صورت می‌‌پذیرد.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

ساعت به پهلو روی این داک قرار گرفته و پس از چند لحظه پروسه شارژ در آن آغاز می‌شود. پروسه شارژ در این حالت نسبتا سریع و قابل قبول انجام می‌پذیرد و نزدیک به 2 ساعت قراردادن ساعت روی داک برای شارژ کامل آن کافی خواهد بود.

 

طراحی بدنه

همانطور که گفته شد جذاب‌ترین نکته قابل اشاره در مورد طراحی ساعت Gear S2 Classic به صفحه دایره‌ای آن تعلق دارد که حس یک ساعت کلاسیک همانطور که نام دستگاه نیز به آن اشاره داشته را القا می‌کند. صفحه‌نمایش، کل دایره فریم ساعت را در بر گرفته و برخلاف نمونه مشابه دیگری مثل Moto 360‌ از نوار تیره پایین صفحه‌نمایش نیز خبری نیست.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

یک جذابیت ویژه طراحی ساعت Gear S2 Classic به حلقه پیرامونی آن تعلق دارد که ترکیب هوشمندانه برای حرکت در میان منوها را ارائه می‌دهد. این راه حل به ظاهر ساده یکی از مشکلات همیشگی ساعت‌های هوشمند جهت دسترسی به منوهای مختلف را برطرف کرده است؛ ابعاد کوچک صفحه‌نمایش در تمامی ساعت‌های هوشمند دسترسی به قسمت‌های مختلف منو توسط نوک انگشتان را بسیار مشکل می‌‌کند و تعبیه کلیدهای جانبی متعدد نیز به شلوغ‌ شدن محوطه اطراف دستگاه می‌انجامد با این حلقه متحرک روی صفحه‌نمایش اما نیاز به لمس پنل توسط انگشتان دست به حداقل رسیده و بدین‌ترتیب سرعت بالاتری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

در مجموع از طراحی ساده و کلاسیک Gear S2 Classic به میزان زیادی رضایت داشتیم و روی دست نیز دیوایس شیک و مدرنی به نظر می‌رسد.

اندازه‌ها، وزن

نسخه کلاسیک ساعت طبق انتظار از ابعاد کوچک‌تری نسبت به ورژن دارای سیم‌کارت آن برخوردار است. کوچک‌تر بودن صفحه‌نمایش نسبت به تجربه قبلی سامسونگ در این کلاس یعنی Gear S، ساعت بسیار کامپکت‌تر و کوچک‌تری را ایجاد کرده که در نگاه اول حتی می‌توان آن را با یک ساعت کلاسیک ساده با صفحه مشکی اشتباه گرفت.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

ابعاد Gear S2 Classic برابر 11.4×39.9×43.6‌ میلیمتر است که نسبت به نسخه 3G با ابعاد 13.4×44×51.8 ‌میلیمتر بسیار کوچک‌تر است. این نسبت در مورد وزن نیز به همین ترتیب تکرار می‌شود و وزن 42 گرمی نسخه کلاسیک بسیار سبک‌تر از Gear S2 3G با وزن 51 گرم است. این مجموعه البته همچنان نسبت به Gear S سال گذشته با وزن 67 گرمی وزن بسیار کمتری دارد.

صفحه‌نمایش

کاهش 0.8 اینچی سایز صفحه‌نمایش Gear S2 نسبت به Gear S انتظار کوچک‌ شدن مشهودی را در این قسمت در ذهن ایجاد می‌کند در دنیای واقعی اما به علت دایره‌شکل شدن صفحه‌نمایش این کوچک شدن چندان مشهود نیست و حس خوشایندی در حین کارکرد با آن به کاربر منتقل می‌شود. صفحه‌نمایش 1.2 اینچی ساعت مثل گذشته از فناوری ساخت Super AMOLED بهره می‌برد و رزولوشن 360×360 پیکسلی آن به فشردگی بسیار مناسب 302 پیکسل در هر اینچ منجر می‌شود. رنگ مشکی خالص و زاویه دید کاملا تخت نکات مثبت اصلی این صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند و در نور شدید نیز محتوای آن کاملا قابل دسترس خواهد بود. شیشه روی صفحه‌نمایش از جنس Gorilla Glass 3 بوده و در برابر ضربات و صدمات فیزیکی تا حد مناسبی مقاوم است.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

اجزای کنترلی

حلقه گردان روی صفحه‌نمایش، مهم‌ترین المان کنترلی در Gear S2 و عامل جذابیت اصلی آن به حساب می‌آید. سیستم‌عامل و رابط کاربری ساعت تقریبا به طور کامل به صورت دایره‌ای طراحی شده و ظاهرا هیچ چیز به جز یک حلقه چرخنده راحتی عملکرد بهتری را برای حرکت در میان منوها ارائه نمی‌کند. از این حلقه برای اسکرول در صفحات حاوی نوشته و زوم کردن در محتوا نیز استفاده می‌شود.

در سمت راست صفحه‌نمایش از دید مقابل دو دکمه در کناره دستگاه شامل دکمه‌های Home و back دیده می‌شوند که دقیقا همان کارکرد مورد انتظار از نام‌ آنها را ارائه می‌دهند. مابین این دو دکمه میکروفون Gear S2 قرار دارد.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

نگفته پیداست که به جز دکمه‌ها و حلقه گردان اشاره شده، از قابلیت لمسی صفحه‌نمایش نیز برای گردش در میان منوها می‌توان سود جست. در این حالت کشیدن انگشت روی صفحه‌نمایش به چپ و راست برای حرکت در میان منوها و کشیدن دست از بالا به پایین برای بازگشت به منوی قبلی یا back در نظر گرفته شده است.

سنسورها و گزینه‌‌های ارتباطی

به عنوان وسیله‌ای که یکی از کارکردهای اصلی آن ثبت رویدادها و فعالیت‌های فیزیکی کاربران در طی روز است، Gear S2 به طیف متنوعی از سنسورها مجهز شده است. نخستین سنسور مشهود در ساختار این ساعت که در پشت آن قرار دارد، حسگر تشخیص ضربان قلب است که با اپلیکیشن‌ مجزایی در منوی دستگاه همراه شده و امکان خوانش ضربان قلب در حالت‌های گوناگون را فراهم می‌آورد. نگفته پیداست که این سنسور ضربان قلب نیز همانند تمامی دیگر نمونه‌های حاضر در اسمارت‌واچ‌ها چندان دقیق و قابل استناد نیست و صحت خوانش اطلاعات در آن به موقعیت مچ دست و میزان محکم بسته شدن ساعت وابسته است. البته این به معنای اطلاعات ناقص و غیر صحیح هم نبوده و در صورت رعایت شرایط بستن بهینه Gear S2 به دست تا حدودی می‌توان از صحت این اطلاعات رضایت داشت.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

سنسور حرکتی گام شمار و نمایش درصد دستیابی به هدف از پیش تعیین شده یکی دیگر از موارد قابل اشاره در بخش سنسورهای دستگاه است. ژیروسکوپ و شتا‌ب‌سنج، در کنار حسگر سنجش فشار (barometer) و تنظیم نور دیگر حسگرهای حاضر در این ساعت را تشکیل می‌دهند.

ترکیب اتصال بلوتوث و NFC راه‌حل مستقیمی را برای Pair کردن دستگاه با گوشی‌های موبایل را فراهم می‌‌‌آورد و در این میان علاوه بر دقت، سرعت انحام کار نیز در سطح بالایی قرار دارد. وای‌فای 11.n حاضر در ساعت امکان اتصال مستقیم دستگاه به شبکه وایرلس را بدون نیاز به گوشی موبایل فراهم می‌آورد.

رابط کاربری- سیستم‌عامل

پس از عبور از جذابیت‌های ظاهری Gear S2 Classic مطمئنا اولین سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول خواهد کرد کارکرد این ساعت خواهد بود. به بیان دیگر به جز برخورداری از ظاهری شیک و زیبا و حضور یک حلقه چرخان کنترلی، Gear S2 چه امکانات دیگری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پاسخ به این سوال با نگاهی به رابط کاربری دستگاه و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض حاضر در آن ممکن خواهد بود. در یک نگاه کلی نمایش نوتیفیکیشن‌های اندروید، به نمایش درآمدن اطلاعات در حین دریافت تماس، برقراری و دریافت تماس (و انجام نهایی آنها از روی گوشی) امکان پخش موسیقی و کنترل مستقیم از روی ساعت و ثبت و ضبط اطلاعات ورزشی نظیر گام شمار مهم‌ترین فعالیت‌های قابل ذکر در مورد این دیوایس را تشکیل می‌دهند.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ

برای اتصال ساعت به گوشی موبایل نیاز به دانلود و نصب اپلیکیشن Gear سامسونگ از گوگل‌پلی است. پس از نصب این برنامه روی یک گوشی اندرویدی غیر سامسونگی چندین اپلیکیشن و پلاگین دیگر از Play Store روی گوشی نصب شده و پس از آن اتصال برقرار می‌شود. در نگاه اول تفاوت خاصی مابین رابط کاربری ساعت پس از اتصال به یک گوشی سامسونگ و یک گوشی غیر سامسونگی دیده نمی‌شود اما در عمل برخی تفاوت‌های کوچک و بزرگ نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به در دسترس نبودن اپلیکیشن اختصاصی‌ ایمیل و نیاز به نصب برخی اپلیکیشن‌ها برای استفاده از بعضی امکانات ساعت اشاره کرد.

سیستم‌عامل Gear S2 Classic طبق انتظار براساس پلتفرم Tizen OS شکل گرفته و با توجه به دایره‌شکل بودن صفحه‌نمایش، قسمت‌های مختلف رابط کاربری با طراحی مجددی همراه شده است. واچ‌فیس‌های گوناگون به عنوان یکی از جذابیت‌های اصلی این رابط کاربری جلوه متفاوتی را به مجموعه ساعت می‌بخشند و طیف متنوع آنها از ظاهر کلاسیک تا کاملا اسپرت گسترده شده است. با توجه به نوع سیستم‌عامل، طبیعتا برنامه‌های کمتری به نسبت سیستم‌عامل Android Wear برای Gear S2‌ در دسترس قرار دارد اما به گفته سامسونگ لیست این برنامه‌ها در حال افزایش است.

گزینه‌های پردازشی- حافظه

در طی یکی دو سال گذشته با وجود ایجاد تغییرات مشهود در طراحی ظاهری و صفحه‌نمایش اسمارت‌واچ‌ها، در بخش پردازشی عموما به دلیل نیاز نداشتن به قدرت پردازشی بالا با تغییر خاصی روبرو نشده‌ایم. در ساختار Gear S2 Classic از چیپ‌ست Samsung Exynos 3250 حاوی دو هسته 1 گیگاهرتزی استفاده شده و در نسخه 3G نیز چیپ‌ست دو هسته‌ای Qualcomm MSM8x26 وظیفه پردازش را بر عهده دارد حضور GPS یکی از تفاوت‌های مهم استفاده از چیپ‌ست کوالکام در نسخه 3G دستگاه است. 512 مگابایت RAM و 4 گیگابایت حافظه داخلی شباهت‌ کاملی را تقریبا با تمامی ساعت‌های هوشمند یک سال گذشته را ایجاد می‌کند.

باتری

ظرفیت باتری استفاده شده در نسخه کلاسیک Gear S2 برابر 250mAh است که حتی در یک روز شلوغ نیز به خوبی تا انتهای روز دوام داشته و حتی می‌توان تا اواسط روز دوم نیز روی این باتری حساب کرد. بدین‌ترتیب Gear S2 در مقابل بسیاری دیگر از رقبا از جمله سرسخت‌ترین رقیب خود یعنی اپل واچ در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

نتیجه

بررسی تخصصی ساعت هوشمند gear s2 سامسونگ - Samsung Gear S2 Classic

با مقایسه Gear S2 و اسمارت‌واچ‌های پیشین سامسونگ به روند کاملا مثبتی در ساخت ساعت‌های هوشمند این برند می‌توان اشاره کرد. کاهش ابعاد و وزن، استفاده از صفحه‌نمایش دایره‌شکل، راه‌حل ابتکاری گردش در منوها با نوار متحرک روی صفحه‌نمایش، دوام بالای باتری و گزینه‌های ارتباطی راضی‌کننده برخی از مهم‌ترین نکات مثبت این ساعت را تشکیل می‌دهند و در سوی دیگر فاصله گرفتن از ظاهر یک دیوایس لاکچری، حضور برخی تفاوت‌ها در هنگام استفاده از دستگاه در کنار یک دیوایس غیر سامسونگی، پشتیبانی نکردن از سیستم‌عامل iOS و محدودیت‌های پلتفرم Tizen در مقابل Android Wear موارد منفی این مجموعه را تشکیل می‌‌دهند.

ساعت‌های هوشمند با وجود حضور نسبتا طولانی مدت خود در بازار حداقل در میان عموم کاربران هنوز به عنوان یک دیوایس فانتزی و لاکچری با کاربرد نسبتا محدود مطرح می‌شوند و اختصاص هزینه‌‌ای نسبتا زیاد در حد یک گوشی موبایل رده میانی برای خرید آنها برای بسیاری از خریداران با توجیه چندانی همراه نیست البته این شرایط با ایجاد تغییرات در این مجموعه و به لطف دیوایس‌های خوش‌ساختی همچون Gear S2 تا حدودی در حال تغییر است.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

ارسال یک پاسخ