بررسی تخصصی Sony XPERIA M5 Dual ، میانه‌ای در سرزمین حرفه‌‌ای‌ها

0
4033
بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

Sony XPERIA M5 Dual: گوشی‌های رده میانی بازار این روزها به لطف قیمت مناسب از یک سو و مشخصات مطلوب و راضی‌کننده از سوی دیگر در کانون توجه بسیاری از خریداران جای دارند. در تعریف جدید گوشی‌های رده میانی به اسمارت‌فون‌های 5 اینچی فول اچ‌دی با دوربین‌های بین 8 تا 13 مگاپیکسل و حافظه داخلی‌های حداقل 16 گیگابایتی بر می‌خوریم. این تعریف که تا همین یکی دو سال پیش برای گوشی‌های پیشرفته و پرچمدار به کار گرفته می‌شد حالا معیاری برای رده میانی به حساب می‌آید. یکی از این مدل‌های جدید XPERIA M5 Dual از سونی است که چند روزی را برای بررسی در کنار ما به سر برد. با ما در نگاهی به این گوشی همراه شوید.

سری M ‌در محصولات سونی از نخستین روز حضور آن در بازار، گوشی‌های متفاوت و خاصی در کلاس ارزان‌قیمت و میانی به حساب می‌آمدند. XPERIA M‌ به عنوان نخستین مدل این خانواده با دارا بودن گزینه‌های ارتباطی فراوان در میان اسمارت‌فون‌های هم‌قیمت خود نمونه‌ای خاص و کم نظیر محسوب می‌شود و این مسئله تا حدودی در مورد نسل بعدی یعنی XPERIA M2 با سایز ارتقا یافته صفحه‌نمایش نیز تکرار شد. سونی با گذر از نسل سوم چندی پیش مدل M4 Aqua را به این خانواده عرضه کرد که علاوه بر ظاهری مشابه مدل‌های سری Z، از قابلیت ضد آب برخوردار بوده و از این رو با جذابیت ویژه‌ای همراه بود. M5 Dual که چندی پیش در کنار C5 Ultra‌ معرفی شد ایده گوشی‌های پر امکانات و خوش‌قیمت سونی را بار دیگر ادامه داده و این بار مدلی با مشخصات پردازشی مناسب و دوربین‌های با وضوح بالا را به این کلاس عرضه کرده است.

طراحی بدنه، اندازه‌ها

بی‌شک با دیدن Sony XPERIA M5 Dual شباهت کامل آن با سری Z محصولات سونی نخستین موردی خواهد بود که جلب نظر می‌کند. این شباهت البته از حد ظاهر فراتر نمی‌رود چرا که جنس بدنه به طور کلی متفاوت از سری Z بوده و شیشه و فلز جای خود را به پلاستیک در این مدل داده است. این البته به معنی کیفیت پایین ساخت نبوده و هنوز می‌توان از آن رضایت داشت. ابعاد M5 برابر 7.6×72×145 میلیمتر است که با وجود آنکه نسبت به برخی 5 اینچی دیگر اندکی بلندقامت تر است اما به خوبی در دست جای می‌گیرد. وزن نزدیک به 143 گرمی این گوشی نیز چندان سنگین به نظر نمی‌رسد. یک نکته نسبتا منفی در طراحی این گوشی سایز بسیار بزرگ لنز دوربین جلویی است که ظاهر ناهمگونی را برای این مدل ایجاد می‌کند. در مجموع کیفیت ساخت نسبتا مناسبی در طراحی M5 به چشم می‌‌خورد و با اینکه هر دو بخش پشتی و رویی دستگاه در اندک زمانی با اثرات انگشت پوشیده می‌شود اما در کل برای این کلاس قیمتی با نمونه چندان بدی نیز روبرو نیستیم.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

اجزای پیرامونی

طبق انتظار از یک اسمارت‌فون نسبتا پیشرفته سونی در سمت راست با 3 جزء همیشگی شاتر فلزی و دایره‌شکل دوربین، دکمه دوگانه تغییر صدا (با کاربرد قابل تعریف در منوی عکاسی) و بالاخره شاتر دوربین روبرو می‌شویم. این شاتر به ویژه برای دستگاهی با قابلیت کار در حضور رطوبت بسیار کاربری خواهد بود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

در سمت دیگر تنها یک کاور پلاستیکی سرتاسری متصل به بدنه دیده می‌شود که با کنار زدن آن محل جایگذاری کارت حافظه و سیم‌کارت‌های گوشی پدیدار می‌شود. M5 Dual از دو سیم‌کارت نانو که روی یک tray مشترک قرار می‌گیرند پشتیبانی می‌کند. این دو سیم‌کارت هر دو در یک لحظه فعال هستند اما در حین صحبت با یکی، دیگر از دسترسی خارج می‌شود و با وجود پشتیبانی LTE در آنها، بار دیگر در یک لحظه نمی‌توان گزینه ارتباطی آنها را LTE یا حتی 3G قرار دارد و با انتخاب یکی از این دو برای یکی از این دو سیم‌کارت، سیم‌کارت دیگر به GSM یا ارتباطات نسل دوم سوئیچ می‌کند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

در بالای گوشی Sony XPERIA M5 Dual به جک هدست و میکروفون دوم دستگاه بر می‌‌خوریم و در پایین نیز دریچه اسپیکر اصلی و البته پورت Micro USB قرار دارد. استفاده از پایین گوشی برای قرار دادن اسپیکر اصلی راه‌حل هوشمندانه‌ای برای پرهیز ار گنگ شدن صدا هنگام قرارگیری گوشی روی سطوح صاف همچون میز به نظر می‌رسد. صدای این اسپیکر نسبتا بلند به گوش می‌رسد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

از جمله ویژگی‌های زیبایی شناسی گوشی Sony XPERIA M5 Dual نوار براق پیرامون دستگاه است که شکل مطلوبی را به آن می‌بخشد.

صفحه‌نمایش

شاید مهم‌ترین تغییر قابل ذکر در ساختار M5 Dual نسبت به نسل قبلی یعنی M4 Aqua‌ به ابعاد و وضوح صفحه‌نمایش بستگی داشته باشد. صفحه‌نمایش M5 اینک یک نمونه 5 اینچی با وضوح 1920×1080 پیکسل است که فشردگی فراتر از 440ppi را برای آن به همراه می‌آورد. این صفحه‌نمایش IPS از زاویه دید و کیفیت مناسبی در بازسازی رنگ‌ها برخوردار بوده و با وجود برخی مشکلات همچون بازتابش نور، هنوز در زیر نور خورشید نیز قابل استفاده باقی می‌ماند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

این صفحه‌نمایش با کیفیت از تماس 10 انگشت به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند و از این لحاظ در زمره مدل‌های با کیفیت رده میانی تلقی می‌شود. سونی در Sony XPERIA M5 Dual همانند رویه معمول خود از شیشه محافظ گوریلا گلس بهره نگرفته و نوع شیشه محافظ حاضر در این مدل نیز توسط شرکت سازنده ذکر نشده است. در کل از کیفیت صفحه‌نمایش M5 Dual نیز می‌توان رضایت داشت.

دوربین اصلی و سلفی

روبرو شدن با یک دوربین پیشرفته 21 مگاپیکسلی در یک اسمارت‌فون رده میانی مطمئنا با جذابیت‌های بالایی برای این مدل همراه می‌شود. دوربین اصلی M5 قادر به تولید تصاویری با حداکثر وضوح 3984×5312 پیکسل یا 21.2 مگاپیکسل در نسبت تصویر 4:3 است که این وضوح پیش از این تقریبا در تمامی موارد منحصر به سری Z بوده و در دیگر اسمارت‌فون‌های سونی از رزولوشن‌های پایین‌تر بهره گرفته می‌شد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

این دوربین البته تنها جذابیت تصویربرداری Sony XPERIA M5 Dual محسوب نشده و دوربین جلوی آن نیز نه‌تنها با وضوح 13 مگاپیکسل جلب نظر می‌کند بلکه حضور فوکوس خودکار در آن نیز بر جذابیت‌های این مجموعه بسیار می‌افزاید. یکی دیگر از جذابیت‌های دوربین اصلی این گوشی امکان برداشت ویدئوی 4K توسط آن است که یافتن نمونه دیگری برای آن در گوشی‌های رده میانی کار بسیار مشکلی خواهد بود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

رابط کاربری دوربین از یکی دو سال پیش پیش تاکنون در محصولات سونی تغییر نکرده و هنوز همان ترکیب دو ستون در چپ و راست تصویر حاوی برخی تنظیمات مهم و دکمه ورود به Setting دوربین در سمت چپ و آخرین عکس گرفته شده، شاتر دوربین، تعویض‌گر عکاسی و فیلم‌برداری و دکمه تغییر حالت در سمت راست قرار دارند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

طبق معمول گزینه Superior Auto در این منو کار عکاسی خودکار را صورت داده و دخالت کاربر در پروسه تصویربرداری را به حداقل می‌رساند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

تصاویر برداشت شده توسط دوربین اصلی M5 از کیفیت بسیار مناسبی برخوردارند و فارغ از محیط برداشت تصویر در صورت حضور نور کافی به جزئیات فراوان و دقت رنگ مناسبی دست پیدا خواهید کرد. مقایسه تصاویر این دوربین با نمونه 13 مگاپیکسلی به کار گرفته شده در M4 Aqua پیشرفت کاملا محسوسی را در کیفیت تصویر نشان می‌دهد و از این رو می‌توان این دوربین را یکی از بهترین دوربین‌های حاضر در گوشی‌های رده میانی حال حاضر بازار تلقی کرد. البته دوربین Sony XPERIA M5 Dual نیز چندان به دور از مشکل نیست و شاید بزرگ‌ترین نکته منفی آن به تاخیر بسیار زیاد شاتر در هنگام تصویربرداری Superior Auto باز گردد. البته در صورت استفاده از مد دستی یا manual این تاخیر تقریبا به طور کامل از میان می‌رود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual
تصویر در حالت Manual
بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual
تصویر در حالت Superior Auto

دوربین سلفی گوشی Sony XPERIA M5 Dual نیز به واسطه برخورداری از فوکوس خودکار جزئیات بسیار بیشتری را نسبت به دیگر سلفی‌های معمول فاقد اتوفوکوس ارائه داده و اصطلاحا soft شدن چهره افراد در آن بسیار کمتر رخ می‌دهد. در این دوربین نیز همانند دوربین اصلی در مد Superior Auto اندکی تاخیر در سرعت شاتر دیده می‌شود.

فیلم‌برداری

در بخش فیلم‌برداری دوربین اصلی با انتخاب وضوح 4K جزئیات بسیار بالایی به ثبت رسیده و کیفیت ویدئوهای آن را می‌توان با پیشرفته‌ترین‌های این کلاس مقایسه کرد این مد البته به دلیل حجم بالای ویدئوها و پشتیبانی نشدن از این وضوح در برخی پخش‌کننده‌های خارجی در عمل کمتر مورد استفاده قرار گرفته و اغلب کاربران همچنان وضوح معمول 1080p را ترجیح خواهند داد. در این وضوح نیز کیفیت ویدئوها از لحاظ جزئیات تصویر مناسب و از لحاظ کیفیت رنگ و کنتراست متوسط به نظر می‌رسد.

قابلیت ضد آب

M5 Dual همانند M4 Aqua از استاندارد ضد آب IP68 بهره می‌برد؛ این استاندارد با اینکه همچنان به معنای امکان غوطه‌ور ساختن گوشی تا عمق 1 متری و برای 30 دقیقه است اما با تغییر داکیومنت‌های سونی در این زمینه به کاربران کاملا توصیه شده است که گوشی خود را در آب فرو نبرند.

Sony XPERIA M5 Dual - بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

باتری

ظرفیت باتری M5 Dual برابر 2600 میلی آمپر ساعت است و طبیعتا امکان دسترسی به آن در حالت عادی نیز وجود ندارد. سونی در M4 Aqua از باتری 2400 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده بود این در حالی ست که در M5 Dual علاوه بر افزایش وضوح صفحه‌نمایش از HD به فول اچ‌دی، دو دوربین 13 و 21 مگاپیکسلی  در این مدل حضور داشته و از لحاظ پردازشی نیز با ارتقا فرکانس هسته‌های پردازشی به 2 گیگاهرتز طبیعتا توان پردازشی حداقل نسبت به گذشته کاهش نیافته است. این موارد ارتقا 200 میلی آمپر ساعتی باتری را در این مدل نسبتا اندک جلوه می‌دهند. در دنیای واقعی این انتقاد تا حدود زیادی به واقعیت می‌پیوندد و باتری M5 Dual در یک روز نسبتا شلوغ حداکثر 1 روز پاسخگوی نیاز کاربران است اما در صورت کاهش مصرف می‌توان به روشن ماندن گوشی تا روز دوم نیز امیدوار بود.

گزینه‌های سخت‌افزاری- پردازنده

بخش بزرگی از تغییرات مولتی‌مدیایی صورت گرفته در Sony XPERIA M5 Dual از جمله وضوح دوربین و فیلم‌برداری 4K در آن مدیون بخش پردازشی قدرتمند این گوشی است. چیپ‌ست پردازشی M5 Dual از نوع MediaTek MT6795 Helio X10 حاوی 8 هسته 2 گیگاهرتزی ARM A53 است و در آن از 16 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیگابایت رم استفاده شده است. اسلات حافظه گوشی تا 200 گیگابایت امکان ارتقا دارد. پردازش گرافیکی در این مدل با قطعه PowerVR G6200 تامین می‌شود. پردازنده A53 با وجودی که نسبت به پردازنده‌های سری A57 حاضر در مدل‌های پرچمدار بازار کیفیت پایین‌تری را نشان می‌‌دهد اما ارتقا فرکانس آن به 2 گیگاهرتز تا حدود زیادی این نقص را جبران می‌کند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

در تست پردازشی این مدل ابتدا به سراغ AnTuTu نسخه پنجم رفتیم که با ثبت امتیازی حوالی 36 هزار واحد عملکرد مناسبی را برای مدلی در این رده از خود برجای می‌گذارد. در تست دوم به سراغ یک بنچ‌‌مارک گرافیکی یعنی GFXBench ‌و دو تست Manhattan و T-Rex رفتیم. در این دو تست امتیاز بخش گرافیکی M5 به ترتیب 6 و 18 فریم در ثانیه اندازه‌گیری شد. نتیجه هردوی این دو تست به معنای کیفیت متوسط بخش گرافیکی این مدل است و با اینکه در اغلب بازی‌های معمول حتی در نمونه‌های پیشرفته افت فریم چندانی مشاهده نمی‌شود اما همچنان اختلاف مشهودی نسبت به گرافیک‌های پیشرفته‌تری چون Adreno 430 و Mali-T760 در آن دیده می‌شود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا M5 dual

رابط کاربری

رابط کاربری و اینترفیس منویی M5 همانند تمامی دیگر گوشی‌های سونی در چند سال اخیر بوده و در صورت استفاده از هریک از گوشی‌های یکی دو سال گذشته این برند، تقریبا هیچ مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت. تازه‌های این رابط کاربری را تنها در چند نکته معدود و ظریف می‌توان یافت که از آن جمله می‌توان به افزوده شدن دو میانبر جدید برای یافتن دیوایس‌های USB متصل شده به گوشی و فعال کردن گزینه LTE در Notification Area اشاره کرد. جدا از این موارد تغییر خاص دیگری در اینترفیس منویی این مدل دیده نشده و همه چیز از صفحه قفل تا Home Screen و از قسمت نوتیفیکیشن تا منوی تنظیمات، به روال سابق است.

sony-xperia-m5-dual sony-xperia-m5-dual sony-xperia-m5-dual

 

نتیجه

Sony XPERIA M5 Dual از لحاظ طراحی و شکل ظاهری از یک سو به سبب شباهت به سری Z محصولات سونی با کیفیت به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر به دلیل جنس نچندان فوق‌العاده بدنه و لنز نسبتا بزرگ دوربین دوم در بالای صفحه‌نمایش از امتیاز آن در زمینه کیفیت ساخت تا حدودی کاسته می‌شود. دوربین‌ اصلی و سلفی به ویژه در زمینه عکاسی بسیار موفق عمل می‌کنند اما تاخیر شاتر در حالت Superior Auto،‌ کاربران را در مورد سوژه‌های سریع معمولا مجبور به استفاده از حالت Manual می‌کند. بخش پردازشی دستگاه بسیار با کیفیت و سریع به حساب می‌آید و 8 هسته پردازشی 64 بیتی 2 گیگاهرتزی همراه با 3 گیگابایت رم کلاس کاری گوشی را کاملا ارتقا می‌بخشد. از سوی دیگر در مورد گرافیک این چیپ‌ست پردازشی می‌توان امتیاز متوسطی را در نظر گرفت.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

ارسال یک پاسخ