مرجع موبایل ایران
شارژ
استخدام در طرفه نگار
writeage.com
نگاهی به فیلم شعبده باز

ارسال شده در تاریخ: یکشنبه, دی ۲۴ام, ۱۳۸۵

نویسنده:

تعداد نظرات: 11 دیدگاه

اگر نگاهی به سایت IMDB به عنوان بزرگترین دیتابیس سینمایی جهان بیندازید و فیلم شعبده باز(Illusionist) را بیابید نکته ای که جلب توجه می کند امتیاز بالایی است که بینندگان این فیلم به آن داده اند (Rating=7.7) و به نظر من هم نظر بینندگان صحیح است. با هم نگاهی می اندازیم به این اثر عالی.

فیلم شعبده باز محصول سال 2006 به کارگردانی نیل برگر کارگردان جوان و ناشناخته ای است که دومین فیلم خود را ساخته است و باید برایش آینده ای درخشان در نظر گرفت چرا که به خوبی موفق به خلق اثری جذاب و البته به یاد ماندنی شده است.

داستان فیلم شعبده باز به اوایل قرن بیستم یعنی سال 1900 بر می گردد. در شهر وین (اتریش) ، نوجوانی از خانواده ای پایین که مجذوب هنر شعبده بازی است عاشق دختری اشرافزاده می شود. خانواده دختر، پسر را تهدید می کنند و دختر را به منطقه ای نامعلوم می فرستند. پسرک سرخورده و تنها رهسپار کشورهای دوردست می شود و انواع فنون شعبده بازی را می آموزد و هنگامی که ۱۵ سال بعد به وین باز می گردد برای خودش آوازه ای بهم زده است. اما اینبار قضیه مشکلتر از قبل شده است چون عشقش را به زور نامزد ولیعهد اتریش کرده اند.

Illusionist Movie Poster

شاید بعد از خواندن ، طرح کلی داستان با خودتان بگویید این هم یک داستان معمولی عشق و هجران است اما نه. فیلم آنقدر هیجان در بیننده ایجاد می کند و فضا سازی ها آنقدر گرم و دیدنی است که براحتی گذر زمان را فراموش خواهید کرد.
یکی از مهمترین نقاط قوت فیلم، فضا سازی بسیار گرم و خاص فیلم است که بالشخصه کمتر در فیلمی دیده ام. این فضا سازی همراه با موسیقی بسیار درخشان و تاثیر گذار فیلیپ گلاس(Philip Glass) که دو هفته دیگر هفتاد ساله می شود توانسته حالتی مرموز، ماورایی و گرم به فیلم بدهد.
فیلم همچنین تعدادی از بهترین بازیهای سال ۲۰۰۶ را در خود دارد. ادوارد نورتون در نقش شعبده باز می درخشد. همچنین پل جیاماتی در نقش پلیسی که سایه به سایه اوست بازی برجسته ای دارد.
در مجموع فیلم اثری قابل قبول در نوع خود و به عنوان دومین اثر یک کارگردان، بسیار قابل توجه است. دیدن این فیلم را به همه دوستانم توصیه می کنم.

  1. مهدی می‌گه:

    سلام
    یه سوال برام پیش اومده. اینکه در نقدتون گفتید داستان سوممربوط به ۵۰۰ سال بعد میشه رو چطور نتیجه گرقتید. من بعد از ۴، ۵ بار دیدن فیلم بازهم فکر میکنم این داستان سوم داره بعد روحانی شوالیه داستان اول و دکتر داستان دوم را نشون میده و رسیدن به کمال انسانی را در دو زمان مختلف و به دو راه مختلف نشون میده. در دین خودمون داریم که به تعداد اننسانها، راه برای رسیدن به کمال ۰خدا) هست؟
    با تشکر

  2. فیروز می‌گه:

    فیلم خیلی قشنگی بود ولی تعلق داشتن به فرقه یا مکتب، شخص رو به این سمت وا میداره که در موردش فیلمی بسازه یا اطلاع رسانی ای انجام بده، اینکه چه فرقه یا مکتبیه خودتون تحلیل کنین.

  3. اراز می‌گه:

    فیلم محتواش خیلی عالی بود اکثرا بیننده ها نمیتونن با یکی دوبار دیدن این فیلمو نقد کنن من تو نت خیلی از نقدارو خوندم…این فیلم داستان فردی رو که با یک درخته رو با مفهموم عادی نمیگه وگرنه نیازی نیست که اونم داخل ی حباب گیر کرده باش…
    یا بعضی وقتا که پیوستگی بین مرد تو بین ستارگان با مرد حال که جلوی کامپیوترش نشسته و ب یه نقطه سیاه رنگ نگاه میکنه بیانگر سبک خاصیه…
    ممنون

  4. Ahmad می‌گه:

    شايد كمي خنده دار باشه اما الان 2 سال است كه بعد از ديدن اين فيلم زندگيم دگرگون شده
    بنده ادعاي در مورد نقد فيلم ندارم و از فيلم دفاع نميكنم اما فيلم ها و شاهكارهاي بسياري رو ديدم شايد اغراق باشه اما اين فيلم در آينده شناخته خواهد شد و مفهوم اين فيلم واقعيت ديروز امروز و فرداي بشر است
    بشري كه در عين ظاهر آرامش تشنه حقيقت و ناشناخته هاست
    عمري جاودانه ميخواهد و عشقي بي پايان
    مطمئنن از دوستاني كه گرفتار ظواهر دنياي مدرن شدن و سينماي مدرن رو ميپسندند دركش سخت باشه اما واقعيت همچنان برجاي خود هست و آن ذات جستجوگر انسانيست

    • last man می‌گه:

      شاید به جرات بتونم بگم که فانتین بهترین فیلمی هست که تا به حال دیدم! در این حد که هیچ وقت از دیدن این فیلم سیر نمی شم، با فضا سازی های فوق العادش کاملا انسان رو با خودش می بره، به چالش میشکه، درگیر میکنه، مسائلی رو برای آدم پیش میاره که تو روزمره کمتر بهش توجه میکنه البته با یه تفکر و دیدگاه جدید. من این فیلم رو به خیلی ها توصیه کردم ولی جالب توجه اینه که خیلی ها بعد بهم گفتن که چقدر فیلم گنگی بود و چیزی ازش نفهمیدن ولی بعد از این که فیلم رو تحلیل کردم براشون و دوباره دیدن مثل تمام کسایی که این فیلم رو درک کردن مسحورش شدن ! من با نظر احمد و محمد کاملا موافقم، فانتین شاهکاریه که سال ها بعد کشف خواهد شد…
      البته از لحاظ نماد گرایی هم بحث مفصلی میشه دربارش کرد ولی به نظر من در کل درون مایه فیلم حول عرفان کابالا و نخوردن نان شرمساری و اتکای به انسان و تلاش و مبارزه انسان برای رسیدن به جاودانگی و تلمیح به داستان هرم برج بابل و … میچرخه.

  5. محمد می‌گه:

    در جواب دوستی عزیزی که فیلم رو خالی از نماد و بعضا چرند توصیف کردن باید بگم سکانس به سکانس این فیلم نماد گرایانه و با مفاهیم عمیقی که ما هر روز داریم باهاشون دست و پنجه نرم می کنیم گره خوردن. اما فکر می کنم ضعف شما در تحلیل فیلم ، ناشی از دیدن فیلم های کاملا پوچ و بیمعنایی است که تنها مجموعه ای از اتفاقات روتین و اکثرا اکشنی رو شامل میشه که کاملا خالی از معناو مفهومه و متاسفانه این روز ها به شدت جای هنر اصیل و معناگرایانه فیلم سازی رو گرفته نشات میگیره.
    در جواب دوست عزیزی که فیلم رو از دید مسایل فراماسونری بررسی کردن هم باید بگم این درست نیست که همیشه بخایم این چنین آثاری رو مستقیما هدفدار تلقی کنیم البته قطعا سخن شما در جایی هم کاملا صحیحه ولی به شخصه این فیلم رو با نگاهی کاملا بی طرف دیدم و به شدت لذت بردم. انتقال مفاهیم و نمادگرایی به طرز بی نظیری هنرمندانه انجام شدن و کاملا برای درک اونها یک ذهن مشتاق و آشنا به این سبک فیلم سازی رو می طلبه.
    و دیگر اینکه باید بگم به شخصه تطابق های زیادی رو در داستان فیلم و دین خودمون دیدم. برای مثال یکی از پیام های اصلی فیلم رو این چنین برداشت کردم که راه رسیدن به جاودانگی ابدی فنای در راه معشوق است که این معشوق رو به صورت نمادگرایانه در قالب یک معشوقه ی انسانی در فیلم نشون میده ولی معشوق اصلی در واقع همون خداست که در عرفان به این حالت اوج ازخود گذشتگی در راه حق فنا فی الله شدن گفته میشه. و همینطور نماد ها و بحث های دیگه که مرگ رو شروع زندگی دوباره و آغازگر اصلی حیات جاودانه میدونن.
    در نهایت هم موسیقی بینظیر دیگر از کلینت منسل که روحی دوباره به فیلم میبخشه زیبایی کار رو دوچندان میکنه.
    امیدوارم با دیدی باز و بیطرف این فیلم رو نگاه کنید و حتما چندین با این اثر رو به دقت ببینید تا زمانیکه خودتون پی به حقیقت این اثر هنری ببرین.