Writeage

Nokia N96 تولد یک شورشی


شاید حدود یک سال پیش وقتی که در مورد N95 صحبت می کردیم به هیچ عنوان انتظار آن را نداشتیم که سوپر استاری مثل N95 پس از حدود یک سال تا این حد رقیب پیدا کند، رقبائی که یکی پس از دیگری از دایره نفوذ N95 بکاهند در این میان آخرین بازیگر این عرصه یعنی N96، آمده است تا بار دیگر روزهای رویائی نوکیا را تکرار کند. در این مجال به بررسی کاملی پیرامون Nokia N96 ،که به نوعی آن را قدرتمند ترین محصول بر پایه Symbian S60 نیز می نامند، می پردازیم. ما را همراهی کنید.

nokia_n96_00.jpg


مدل و نام Nokia N96
ابعاد 18×55×103 میلی متر
وزن 125 گرم
صفحه نمایش 2.8 اینچ
320×240 پیکسل
قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
دفترچه تلفن نامحدود وابسته به حافظه داخلی
کارت حافظه+حافظه داخلی Micro SD+16GB+128MB+256MB
ارتباطات GSM چهاربانده+GPRS+EDGE+3G+Bluetooth
سیستم عامل Symbian S60 v3.0 FP2
پردازنده ARM926EJ با فرکانس 264 مگاهرتز
وضوح دوربین 5 مگاپیکسل با قابلیت فوکوس اتوماتیک
حداکثر وضوح فیلمبرداری VGA با 30 فریم در ثانیه
ظرفیت باتری 950mAh

 

تابستان سال گذشته را دوستداران نوکیا هیچگاه از یاد نمی برند روزهایی که خبر ورود به بازار متفاوت ترین محصولی که تا کنون دنیای موبایل به خود دیده بود، آنچنان بازار را به نفع نوکیا تغییر داد که N95 پس از فقط چند ماه حضور در بازار به یکی از پر فروش ترین محصولات این شرکت تبدیل شد و به همراه محصولات فوق العاده ای همچون 3310 و 6600 به رویای شیرینی برای فروشندگان و تولید کنندگان بدل شد. اگرچه از آن روز به بعد محصولات فراوانی از دیگر بزرگان این بازار برای رقابت با این محصول نوکیا ارائه شد ولی هیچگاه موفقیت ابتدائی N95 دگر بار تکرار نشد و در این میان حتی محصول قدرتمندی همچون N95 8G نیز هیچگاه محبوبیت سلف خود را نیافت. در یک نگاه می توان علت محبوبیت اولیه و افول آن طی روزهای بعد را نوآوری اولیه و انباشته شدن بازار پس از آن دانست. از این رو می توان اینگونه نتیجه گرفت که موفقیت N95 در نوآوری موجود در آن و در اصطلاح "دست اول" بودن ایده های موجود در آن بود، موضوعی که نوکیا دوباره در پی تکرار آن تحت نام N96 می باشد. اگرچه تعدد امکانات و قابلیت هایی که در این گوشی جمع شده اند در نوع خود بسیار زیاد می باشد ولی وجود رقبائی دیگر از سایر برندها، شاید این بار داستان رقابت را برای نوکیا همانند گذشته تکرار نکند، و از دیدگاه من بعنوان یک خریدار با وجود صحبت های هیجان انگیزی که پیرامون این گوشی انجام می شود، بعلت رقبای فراوان موجود در این رده (همچون نمونه های موفقی از سامسونگ ، سونی اریکسون و حتی خود نوکیا)، پیش بینی تسخیر بازار توسط آن کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

nokia_n96_01.jpg

 

در نگاه اول نمی توان تشابه زیاد گوشی را با N81 منکر شد: ظاهر کاملا براق، D-Pad نقره ای در مرکز ، دکمه های جانبی سبز و قرمز و بلاخره دکمه اختصاصی Multimedia Menu این تشابه را کامل می کنند البته در تمامی این قسمت ها بعلت سایز متفاوت این دو گوشی ابعاد کلیدها کاملا دچار تغییر شده است. ابعاد دقیق دستگاه عبارتند از 18×55×103 میلیمتر که هر سه این اعداد در نوع خود جالب توجه هستند چرا که با اینکه ارتفاع دستگاه در قیاس با نمونه ای چون N95 8G چیزی نزدیک به 4 میلیمتر افزایش داشته است ولی در همین حال قطر دستگاه به خوبی تا 3 میلیمتر کوچکتر گردیده و این به خوش دستی گوشی کمک زیادی کرده است هرچند که عرض آن در قیاس با تمامی نمونه های پیشین این کلاس، بالاترین رقم را تجربه می کند و این برای کاربرانی با دستهای نچندان بزرگ (همانند خانم ها) چندان خوشایند نخواهد بود، البته این داستان همیشه هم درست از کار در نمی آید چرا که مثلا یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین گوشی هایی که خانم ها به آن علاقه خاصی دارند گوشی غول پیکری همچون N93i می باشد! . وزن دستگاه نیز در نوع خود جالب توجه است چرا که با وجود افزایش در ارتفاع و عرض گوشی نسبت به N95 8G ، وزن دستگاه کاهش نیز داشته است و به حدود 125 گرم رسیده که مطمئنا این وزن مناسب را مدیون کاهش قطر خود می باشد.
از نکات دیگری که در طراحی نسبت به خانواده N95 تفاوت اساسی ایجاد شده است ظاهر تخت و یک دست گوشی در زوایای آن می باشد که دیگر در آن خبری از آن حالت ذوزنقه ای گوشی در نگاه از طرفین نبوده و دو قسمت مجزای گوشی کاملا با یکدیگر یک سطح و مشابه طراحی شده اند.

nokia_n96_02.jpg

قسمت عمده روی گوشی را صفحه نمایش 2.8 اینچی (58×42 میلیمتر) دستگاه پوشانده است که با دارا بودن رزولوشن 320×240 پیکسل و توانائی به نمایش درآوردن 16 میلیون رنگ دقیقا همانی ست که در N95 8G نیز دیده بودیم هرچند که کیفیت تصاویر به نمایش درآمده توسط آن و همچنین خوانائی آن در نور خورشید کمی کفه ترازو را به سمت N95 8G سنگین تر می کند. البته مشکلاتی از این دست عمدتا بعلت Pre-Release بودن دستگاه بوده و مطمئنا دستگاهی با این کلاس در نسخه نهائی صدد رفع مشکلاتی در این سطح بر خواهد آمد. بر بالای صفحه نمایش اسپیکر برقراری تماس بهمراه دوربین دوم تماس های ویدئویی دیده می شود که تاکیدی بر قابلیت 3G آن می باشد. در زیر صفحه نمایش نیز شلوغ ترین صفحه کلید کنترلی نوکیا قرار دارد در اینجا همانند N81 گذشته از کلیدهای Soft-Key در دو سمت صفحه نمایش می توان به دو کلید جانبی سبز و قرمز بهمراه کلید های C و ورود به منو در قسمت پائین اشاره کرد که در مرکز شامل دکمه های کنترل موسیقی و D-Pad حساس به تماس دستگاه نیز می باشند. علاوه بر این کلید Multimedia Menu که نسبت به N81 کوچکتر نیز شده است، در سمت راست D-Pad جای گرفته است. از تغییرات قابل ذکر در این قسمت نسبت به N81، گذشته از کوچکتر شدن سایز تعدادی از دکمه ها، نور پس زمینه کلیدهای کنترل موسیقی در این قسمت است که برخلاف آنچه که در N81 دیده بودیم ، با روشن بودن نور پس زمینه صفحه کلید این دکمه ها نیز روشن می باشند و دیگر احتیاجی به احضار پلیر دستگاه جهت ایجاد نور پس زمینه برای این دکمه ها نیست. مشکل همیشگی کاربران N81 در فشردن کلیدهای جانبی سبز  و قرمز نیز با حاشیه دار کردن و تفکیک قلمروی آنها از کلیدهای C و منو ، بطور کامل حل شده است. شباهت های N96 با N81 با گشودن رو به بالای دستگاه و نمایش صفحه کلید عددی آن کامل می شود، چرا که در مقام مقایسه گذشته از افزایش اندکی در سایز دکمه، این صفحه کلید نشسته برکف دقیقا همان نمونه ای ست که در N81 وجود دارد و در آن با اینکه با کلیدهای بسیار خوش دست با تفکیک مناسب و Feedback خوب روبرو هستیم ولی مشکل همیشگی نیز هنوز پا برجاست ، این صفحه کلید بهمراه کلیت دستگاه بقدری جاذب اثر انگشت و هر نوع کثیفی و آلودگی هستند که تقریبا لحظه ای وجود ندارد که دستگاه تمییز به نظر برسد و همواره در تمامی لحظات اثر انگشت اولین چیزی ست که حتی قبل از زیبائی های آن به چشم می آید.

nokia_n96_03.jpg

 

با Scroll کردن گوشی رو به پائین دکمه های مخصوص کنترل موسیقی ظاهر می شود که بر خلاف دو نمونه ای که در N95 و N95 8G دیده بودیم نه بر کف جای گرفته و نه بسیار برجسته است. در اینجا با چهار دکمه کاملا تفکیک شده و مجزا روبرو هستیم که هم از لحاظ ابعاد و هم از لحاظ راحتی و Feedback بسیار از دو نمونه قبلی بهتر عمل می کنند و همچنین نکته بسیار تازه ای در آنها به چشم می خورد که مطمئنا در نگاه اول آن را تشخیص نمی دهید چرا که در این قسمت و بر بالای دو دکمه میانی کنترل موسیقی در این قسمت (یعنی بالای دکمه های Stop و Play/Pause) و درست بالای صفحه نمایش در مرکز، دکمه های مخصوص پلتفرم کنترل بازی N-Gage یعنی همان دایره و مربعی که در N81 نیز دیده بودیم قرار دارد و از این نظر تنها دستگاهی ست که پس از N81 به این دکمه ها مجهز شده است. نور پس زمینه قسمت موسیقی و دکمه های کنترلی دستگاه زرد رنگ می باشد در حالیکه صفحه کلید عددی دستگاه دارای نور پس زمینه سفید یکنواختی است.

nokia_n96_04.jpg

 

در سمت چپ دستگاه تنها المان قابل مشاهده محل اسلات کارت حافظه گوشی ست که با یک پوشش پلاستیکی محافظت می شود. البته وجود این قسمت برای دستگاهی که دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی ست واقعا جای سوال دارد البته به نظر می رسد که نوکیا بشدت سعی کرده است تا محصولی را به بازار ارائه کند که هیچ کم و کاستی نداشته باشد.

nokia_n96_05.jpg

 

در سمت راست گوشی اما برخلاف تمامی Cameraphone های قبلی نوکیا یکی از دکمه های همیشگی این قسمت یعنی دکمه ورود به آلبوم، حذف گردیده است و از این رو تنها دکمه های قابل مشاهده در اینجا Rocker تغییر حجم صدا در بالا بهمراه شاتر دو حالته دوربین در پائین می باشد، که هر دو نسبت به نمونه های قبلی بسیار کوچکتر طراحی شده اند. یکی دیگر از قسمت های قابل مشاهده در سمت راست گوشی اسپیکرهای استریو دستگاه هستند که در دو گوشه بالا و پائین این قسمت بگونه ای جای گرفته اند که به سمت بالا و پائین گوشی نیز به فرم خمیده امتداد یافته اند که این فرم قرار گیری به روشنی تاکید نوکیاست بر شیوه استفاده افقی از دستگاه (با استفاده از پایه تعبیه شده در قاب لنز دوربین).

nokia_n96_06.jpg

 

در قسمت بالای گوشی درست همانند نمونه ای که در N81 دیده بودیم قفل سخت افزاری صفحه کلید بهمراه پورت 3.5 میلیمتری اتصال هدست و دکمه Power گوشی دیده می شوند که دو دکمه موجود در این قسمت نسبت به N81 کاملا کوچکتر شده اند. در سمت پائین گوشی نیز چون همیشه پورت اتصال Micro USB همراه با محل اتصال شارژر و میکروفون برقراری تماس وجود دارند.

nokia_n96_07.jpg

 

و اما مطمئنا یکی از مهمترین جذابیت های گوشی قسمت پشت آن است در اینجا گذشته از ظاهر بسیار براق بدنه که بطور کامل از N81 به آن ارث رسیده است با قوی ترین دوربینی که نوکیا تا کنون موفق به ساخت آن شده است روبرو می شویم که با تکیه بر اعدادی که بروی لنز آن حک شده است یعنی فاصله کانونی 2.8/5.6، کاملا با نمونه هایی که در N95، N95 8G و N82 دیده بودیم برابر است. در اینجا بازهم از کاور لنز خبری نیست و اگر چه هنوز این قسمت ممکن است دچار تغییر شود ولی فعلا در آن خبری از فلش زنون نیز نیست (در این مورد در ادامه بیشتر سخن خواهیم گفت). یکی دیگر از امکانات کاملا بی نظیری که در این قسمت به چشم می خورد استفاده از قاب لنز دوربین بعنوان پایه برای نگاه داری دستگاه در حالت افقی ست که این پایه بر خلاف ظاهر ظریف و شکننده ای که دارد بسیار محکم و خوب در جای خود قرار می گیرد و امکان آسیب دیدن آن بسیار کم می باشد.

nokia_n96_08.jpg

 

با کنار زدن درپوش باتری مطمئنا بسیار تعجب خواهید کرد چرا که در اینجا چیزی را می بینید که به هیچ عنوان انتظار دیدنش را ندارید: این شما و این هم همان باتری مزخرفی که در N95 دیده بودید!! به نظر شما وقتی که نوکیا در آخرین محصول این رده یعنی N95 8G با قبول اشتباه خود در محصول قبلی، اقدام به ارتقا آن به نمونه بالاتری کرده بود چه توجیهی برای استفاده دوباره از باتری BL-5F در ساختار این محصول استثنائی خود دارد؟ نگاهی به زمان های اسمی اعلام شده برای این باتری یعنی 220 ساعت در حالت Stand-by و 3 ساعت و چهل دقیقه در حالت مکالمه ماجرا را از آنچه به نظر می رسد نیز بحرانی تر نشان می دهد. پاسخ این سوال اما در کمال تعجب و برخلاف انتظار با استفاده از دستگاه کاملا از بین می رود چرا که به لطف وچود سیستم عامل Symbian 9.3 و تعدیل بسیاری از قابلیت های باتری خور دستگاه، می توان آن را در تمامی لحظات حتی یک گام از N95 8G نیز جلوتر پنداشت فقط کافی ست به چند نمونه از این برتری ها نگاه مختصری بیاندازیم:
دوام باتری در پخش ویدئو : N96 : تقریبا پنج ساعت، N95 8G : تقریبا 3 ساعت و 30 دقیقه
دوام باتری در استفاده از Wi-Fi برای N96 برابر 3.5 ساعت و برای N95 8G برابر 3 ساعت
دوام باتری در استفاده از موزیک با هدفون: برای N96 برابر 14 ساعت و برای N95 8G برابر 10 ساعت
این سه زمان به روشنی میزان مهندسی بکار گرفته شده در ساختار گوشی را نشان می دهد و همچنین مهر تائید دیگری ست بر اهمیت بیشتر ساختار سخت افزاری داخلی گوشی، بر میزان دوام آن. در یک استفاده نسبتا شدید، این باتری به راحتی تا 2 روز پاسخگوی کاربران خواهد بود و برای یک استفاده ملایم تر و معمولی تر حتی می توان تا چهار روز نیز بروی آن حساب کرد. در زیر باتری نیز چون همیشه محل قرار گیری سیمکارت می باشد.
با روشن کردن دستگاه اینترفیس جدید سیستم عامل Symbian 9.3  پدیدار می شود که کلیات مربوط به آن از جمله ساختار منوهای اصلی بهمراه تغییرات مشهود در آنها و همچنین ساختار دفترچه تلفن دستگاه و منوهای ثبت اطلاعات تماس ها و مواردی از این دست کاملا در بررسی این سیستم عامل جدید در اینجا کاملا بحث شده است ولی در یک نگاه گذرا می توان بار دیگر، تفاوت ها و تغییرات نسبت به نسخه پیشین را در این موارد خلاصه کرد. نخستین تغییر در صفحه اصلی دستگاه و در حالت Stand-by رخ داده است در اینجا با یک نگاه مشخص است که تعداد دکمه های Soft-Key در این قسمت از 2 به سه افزایش یافته است و علاوه بر موارد همیشگی چپ و راست، که کاملا قابل سفارشی سازی هستند، Select نیز به میان آنها افزوده شده است. دیگر تغییری که در این قسمت کاملا مشهود است قابلیت استفاده از منوی کاربردی Active Stand-by به حالت افقی می باشد جائیکه با حرکت بروی هر آیکون، محتویات موجود در آن در سمت راست آن به نمایش در می آید. بقیه موارد همانند نمایش زمان، تاریخ و قدرت باتری و سیگنال کاملا مشابه قبل می باشند. با فشردن دکمه منو به منوی اصلی دستگاه وارد می شویم که شاید بزرگترین تغییری که در همان نگاه اول می توان آن را از میان سایرین تشخیص داد حذف خوش یمن منوی آشنای Galley ست که به جای آنکه در این قسمت تمامی عکس ها و فیلم های موجود در حافظه را بطور درهم و غیر تفکیک شده پیدا کنیم این بار با دو قسمت جدید روبرو هستیم که بطور جداگانه محل نگه داری عکس ها و فیلم های موجود در دستگاه هستند که این تفکیک مطمئنا مورد توجه و استقبال کاربران قرار خواهد گرفت. Photos و Video Centre نام این دو منوی جدید می باشند. تغییرات دیگر در این قسمت، حذف میانبر مستقیم به دوربین و همچنین تعبیه فولدر جدید Game در این منو می باشد.
دفترچه تلفن گوشی اما نسبت به نمونه های کامل پیشین، دچار تغییر زیادی نشده است در اینجا همانند قبل با یک نمونه بدون محدودیت روبرو هستیم (16 گیگ واقعا یعنی بدون محدودیت) که در آن برای هر کنتاکت می توان بی نهایت اطلاعات ذخیره کرد و حتی می توان به تعداد دلخواه اطلاعات متنوعی برای هر کاربر ایجاد کرد. یکی از تغییرات مهم در این قسمت نمایش تمام صفحه عکس کنتاکت در هنگام برقراری و دریافت تماس است که بصورت پیش فرض در دفترچه تلفن دیده می شود. موارد زیر از دیگر تغییراتی ست که بطور خلاصه می توان به آنها اشاره کرد:
-مشاهده تمامی برنامه های در حال اجرا یا Soft-Key سمت چپ بدون آنکه احتیاج به فشردن طولانی دکمه منو داشته باشیم
-تغییرات فراوان در ظاهر و محتوی Multimedia Menu
-قابلیت بهره گیری از پروفایل هایی که برای Expire شدن آن می توانیم زمان تعیین کنیم
-تغییرات در کانال های ویرایشی اکولایزرها
-امکان افزودن Geo-Tag به عکس های گرفته شده
-و ...

nokia_n96_09.jpg

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، دوربین بکار گرفته شده در N96 از لحاظ آمار و ارقام دقیقا همان نمونه ایست که در دیگر پنج مگاپیکسلی های نوکیا نیز دیده بودیم. اما در مورد کیفیت یک دوربین مطمئنا از روی نسخه Pre-Release آن نمی توان سخن گفت به همین منظور بهتر دیدیم نتیجه گیری در مورد کیفیت آن و همچنین یک مقایسه رخ به رخ با دیگر پنج مگاپیکسلی های نوکیا را به هنگام ورود به بازار این محصول موکول کنیم. اما در حد آمار و اعداد این دوربین عکس هایی حداکثر با رزولوشن 1944×2592 پیکسل می گیرد و در رده فیلمبرداری نیز چون همیشه فیلمبرداری بی نقض VGA با 30 فریم در ثانیه انتظار کاربر را می کشد. اما بحث برانگیز ترین قسمتی که در رابطه با دوربین وجود دارد استفاده از فلش LED دوبل در ساختار آن است که با اینکه نسبت به تک فلش های LED موجود در N95 و N95 8G حرکتی رو به جلو محسوب می شود اما در قیاس با دستگاهی همچون N82 که با فلش Xenon خود، شاهکاری در امر عکاسی و فیلمبرداری محسوب می شود، نمی توان امتیاز بالایی برای N96 در نظر گرفت. اما نا امید نشوید چرا که اخبار جالبی که در یک وبلاگ مرتبط با نوکیا مطرح شده است (که لینک آن در قسمت لینکدونی سایت نیز موجود است)، حاکی از آن است که نوکیا ظاهرا در این جبهه نیز حاضر به خالی کردن میدان نیست و عکسی که از نسخه در دسترس این سایت منتشر شده است بسیار جالب و در نوع خود بی نظیر است. در اینجا نمونه هیجان انگیزی دیده می شود که علاوه بر دو فلش LED مذکور یک فلش Xenon نیز بر بالای آن دو جای گرفته است و از این هم جالب تر اینکه بگفته سایت مزبور می توان هر کدام از این فلش ها را بطور دلخواه فعال و غیر فعال کرد. البته شاید این ماجرا در حد رویایی بیش نباشد و عکس مزبور نیز اگر کمی خوش بینانه به قضیه نگاه کنیم و آن را حاصل ساعت ها کار یک فوتوشاپ کار حرفه ای عاشق نوکیا ندانیم، ممکن است یک طرح برای Upgrade دستگاه در سال آینده تلقی گردد همانند همان داستان سال گذشته N95 و N95 8G.
یکی از قسمت هایی که در N96 در قیاس با دیگر رقبا شایان توجه است مسئله حافظه بکار گرفته شده در این گوشی تحت عناوین مختلف است شاید بحث برانگیز ترین بخش این ماجرا حافظه 16 گیگابایتی دستگاه است، که این میزان حافظه تا بحال در هیچکدام از دستگاه های مبتنی بر S60 بکار گرفته نشده است و نشان آن را تنها در Internet Tablet های نوکیا همانند N810 و یا نسخه های خاص ROKR E8 می توان پیدا کرد. حافظه داخلی موجود در دستگاه نیز 256 مگابایت بصورت NAND می باشد که از این میزان چیزی در حدود 180 مگابایت آن در اختیار کاربر است. حافظه RAM موجود در دستگاه نیز همانند نمونه موجود در N95 8G برابر 128 مگابایت است که با بالا آمدن دستگاه این رقم تا 89 مگابایت تقلیل می یابد. پردازنده بکار گرفته شده در دستگاه نیز یکی از قسمت های مهم در بررسی ساختار آن محسوب می شود همانگونه که می دانید نوکیا تاکنون برای گوشی های مبتنی بر S60 خود دو نمونه پردازنده را بکار گرفته است یکی پردازنده های مبتنی بر ARM 11 که همراه با پردازنده های TI OMAP 2420 دوبل گردیده و Graphic Accelerator نیز به لیست مشخصات آنها افزوده می شود، فرکانس اینگونه پردازنده ها 332 مگاهرتز می باشد و از میان آنها می توان به نمونه هایی همچون E90، N95 و همچنین N82 اشاره کرد. دسته دوم پردازنده های نوکیا درحالیکه نسبت به دسته اول از سرعت بالاتری برخوردارند ولی در آنها از شتاب دهنده گرافیکی و تراشه TI خبری نیست که نوکیا از N81 به بعد از تراشه شرکت FreeScale در ساختار آن استفاده می کند. از نمونه های قابل اشاره در این رده نیز می توان علاوه بر N81 به 5700 و همچنین 6120 اشاره کرد. فرکانس کاری این دسته 369 مگاهرتز می باشد. ولی داستان در مورد N96 به کل از پایه متفاوت است چرا که طبق قرار دادی که نوکیا با شرکت سوئیسی STMicroelectronics منعقد کرده است، قرار است این بار و در ساختار N96 از پردازنده جدید این شرکت با نام ARM926EJ در فرکانس 264 مگاهرتز استفاده گردد که در قیاس با پردازنده های همراه با OMAP 2420 گذشته از برتری های مرتبط با امر پردازش، مصرف انرژی بهینه تری نیز ارائه می گردد. برای پردازش های مبتنی بر تصاویر (همانند Decode کردن محتویات مبتنی بر Streams H.264 با 30 فریم در ثانیه و با رزولوشن VGA) نیز از یک DSP جداگانه استفاده شده است همچنین برای پردازش های صوتی نیز یک DSP جداگانه 24 بیتی بکار گرفته شده است.
در زمینه موسیقی همانطور که قبلا نیز در معرفی امکانات سیستم عامل جدید به آن پرداختیم تغییر آنچنان عمده ای رخ نداده است و گذشته از تغییرات اندک ظاهری باقی ماجرا به همان صورتی ست که قبلا نیز دیده بودیم. مهمترین فرمت های مورد پشتیبانی توسط این پلیر عبارتند از خانواده AAC، WMA، M4A، MP4، WAV و MP3 که از این لحاظ تقریبا بیشتر فرمت های صوتی را پوشش می دهد. اما یکی دیگر از مواردی که در رابطه با پلیر دستگاه می بایست به آن توجه کنیم میزان تغییرات صوتی اسپیکرهای گوشی به واسطه به کارگیری DSP جدید 24 بیتی پردازش صوتی در آن است. در اینجا و در یک مقایسه رخ به رخ با نمونه ای که در N95 8G دیده بودیم در فرکانس های پائین و همچنین در کیفیت باس و میزان نویز بدون شک برنده میدان N96 می باشد ولیکن در فرکانس های بالا و متوسط آنچنان اختلافی میان این دو دیده نمی شود. در یک نگاه با اینکه می توان از لحاظ کیفیت، اندکی N96 را از رقیب خود جلوتر پنداشت ولی این تفاوت به حدی نیست که به راحتی بتوان آن را تشخیص داد و بهتر است آنها را در یک سطح اعلام کنیم. اما در رده بلندی صدا داستان کمی فرق می کند چون صدای پخش شده توسط اسپیکرهای استریوی دستگاه مطمئنا آن چیزی نیست که انتظار آن را داریم چرا که در بهترین حالت می توان آن را با نمونه ای همچون N81 برابر دانست: صدایی با کیفیت ولی نچندان بلند.
دریافت کننده اختصاصی GPS موجود در گوشی که نسخه جدید نرم افزار Nokia Map در ساختار آن تعبیه گردیده است تشابه کاملی با نمونه ای که در N78 توضیح داده ایم دارد و در آن هیچ نکته جدیدی به چشم نمی خورد.

nokia_n96_10.jpg

 اما یکی از قابلیت های جدیدی که در N96 پیش بینی شده است گیرنده اختصاصی DVB-H می باشد که برای اولین بار  ما نیز جزء معدود کشورهای دنیا به حساب آمده ایم که این تکنولوژی در آنها در حال اجرا است (هرچند که در حال حاضر این سرویس تنها در تهران ارائه می گردد). DVB-H همانگونه که پیش از این نیز در اینجا به تفضیل به آن پرداختیم تکنولوژی ارسال محتوای تصویری به فرم دیجیتالی بروی دستگاه های قابل حملی همچون موبایل می باشد و در طی آن کیفیت تصویری فوق العاده ای حاصل می گردد. پیش از این تنها دستگاه های نوکیا که دارای این قابلیت بودند دو نمونه N77 و N92 بودند که هر دو نیز اتفاقا توفیق چندانی در کسب محبوبیت مردمی نداشتند. برای بهره گیری از این قابلیت و پخش فرمت های مختلف تصویری (همچون منابع Video on Demand، تلویزیون های اینترنتی، تصاویر زنده و...) از یک Real Player معمولی استفاده شده است که در آن با اینکه امکان تماشای محتویات یاد شده به فرم تمام صفحه وجود ندارد، ولی در آن می توان محتوای در حال پخش را (به شرط Unprotect بودن) به راحتی ضبط نیز نمود. بهره گیری از قفل والدین، راهنمای زمان های پخش برنامه ها (EPG) و ضبط زمان بندی شده از دیگر مواردی ست که این قسمت در اختیار کاربر قرار می دهد. (البته بعلت سرگرم کننده بودن بی اندازه کانال های تلویزیونی داخلی ! احتمالا استقبال چندانی از این قابلیت در ایران نخواهد شد).
یکی از پر و پیمان ترین قسمت های موجود در گوشی قسمت ارتباطات آن می باشد در اینجا و در رده ارتباطات مخابراتی علاوه بر فرکانس های چهار گانه GSM امکان استفاده از شبکه های 3G در فرکانس 850/2100 و با تکنولوژی HSDPA با سرعت 3.6Mbps فراهم شده است. ارتباطات پر سرعت دیگر گوشی را نیز فناوری های GPRS کلاس 32، بهمراه HSCSD و EDGE فراهم می کنند. Wi-Fi با پشتیبانی از فناوری UPnP و بلوتوث نسخه 2 با پشتیبانی از پروفایل A2DP نیز ارتباطات بیسیم با فواصل کوتاه را در گوشی به عهده دارند. ارتباطات سیمی دستگاه نیز توسط USB 2.0 برقرار می گردد، که با اتصال آن به کامپیوتر چهار گزینه مختلف برای انتخاب بروی دستگاه ظاهر می گردد که عبارتند از : Data Transfer (برای استفاده از حافظه دستگاه بعنوان Mass Storage)، PC Suite (برای ارتباط با نرم افزار همراه گوشی)، Image Print و Media Player (برای انجام Synchronize با مدیا پلیر).

nokia_n96_11.jpg

مطمئنا نمی توان از روی نسخه beta یک دستگاه نتیجه گیری درستی در رابطه با عملکرد و کیفیت آن داشت و یقینا با توزیع گسترده محصول ملحقاتی را به این ماجرا خواهیم افزود. اما در یک نگاه کلی به محصولی با نام N96 و قیاس آن با طوفانی که سلف آن (یعنی N95) چیزی نزدیک به یک سال پیش در بازار به راه انداخت، امتیاز آنچنان مثبتی را برای آن نمی توانیم در نظر بگیریم چرا که همانطور که در ابتدا نیز گفتیم امکاناتی که N95 در یک سال پیش ارائه نمود به قدری منحصر به فرد و تک بودند که هر خریداری را خواسته یا نا خواسته به سوی آن جذب می نمود ولی امکاناتی که در قالب نمونه ای با نام N96 ارائه شده است در قیاس با نمونه قبلی آن یعنی N95 8G آنچنان نیست که بتوان آن را یک محصول تک و غیر تکراری نامید. کما اینکه مهمترین تغییرات در این گذار شاید تنها دو برابر شدن حافظه و تغییر سیستم عامل تلقی گردد. Nokia N96 بر طبق اعلام قبلی قرار است تا آگوست یا سپتامبر 2008 به بازار ارائه گردد و قیمت ورود به بازاری که برای این محصول در نظر گرفته شده است چیزی حول و حوش 550 یورو اعلام شده که حتی از قیمت ورود به بازار N95 8G که 570 یورو بود نیز کمی پائین تر می باشد.

آخرین قیمت این گوشی در بازار ایران رقمی در حدود 800 هزار تومان است

اشاره:
مطلب فوق با اندکی تلخیص در شماره 256 هفته نامه عصر ارتباط به تاریخ شنبه 14 اردیبهشت 1387 نیز درج شد.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

English Excerpt: The N96 is set to arrive in August, this phone is heavy both on video and television, so now it is considered as the best S60-based solution around, we think this phone will see moderate sales, although the fuss around it will easily shadow its modest numbers.
نويسنده : آرش
در تاريخ : April 7, 2008 11:22 PM
آدرس اين مطلب : http://www.writeage.com/nokia_n96_mobile_review.html

نظرات نوشته شده :

paya  نوشته است:  

سلام
سال نو مبارک. فکر کنم تا موقع اومدن کلی تغییر کنه

April 7, 2008 11:34 PM

micheal  نوشته است:  

با سلام
با توجه به امكانات كامل N96 و حافظه داخلي بالاي آن در صورت ويروسي شدن گوشي آنتي ويروس بر روي گوشي وجود دارد و امكان آمدن N96 ديگري مثل N95 8G وجود دارد يا خير
با تشكر

April 8, 2008 8:09 AM

آرش  نوشته است:  

micheal جان همه چیز به آینده مرتبط است که چه اتفاقی خواهد افتاد ولی این داستان ویروسی شدن که توسط فروشندگان نسبتا محترم در مورد N95 8G بوجود آمده است در کل و در یک نگاه موشکافانه بیشتر برای فروش بیشتر N95 اصلی ست و زیاد پایه و اساس درستی ندارد. در ضمن مگر یک ویروس ناقابل چقدر فضا از حافظه گوشی را اشغال می کند که احتیاج به 16 گیگ حافظه برای اجرا داشته باشد؟ در هر حال آنتی ویروس های خوبی نیز همزمان با ورود این گوشی به بازار مطمئنا برای این سیستم عامل نوشته خواهند شد
با تشکر

April 8, 2008 11:12 AM

وحید  نوشته است:  

سلام آرش جان
ممنونم از ریوی های جالبت 2 تا سوال داشتم
1.آیا مقایسه ای از عملکرد سی پی یو جدید نوکیا (نمونه ان 96)
با سی پی یو های قبلی نوکیا
انجام شده و نتیجه اش چی شده ؟
2.ریویو هایی که شما قرار میدین حاصل از کار خودتون هستش یا ترجمه اطلاعات سایت یا سایت های خاصی...

موفق باشین

April 8, 2008 11:57 AM

Ali  نوشته است:  

بابا من خودم موبایل فروشی دارم هر چی می یاد همه می گن آخرشه ولی نمی گید چقدر مشکلات دارن برای من چندتا N95 8GB اوردن و حافظشن خراب بوده یا مشکلات دیگه نمی خوام نا امید کنم ولی فردا از N96 بالاتر می یاد همه اونم زیر پا لقط می کنند.
معلوم نیست این دیگه می خواد به چه قیمتی بفروش برسه

April 8, 2008 1:18 PM

ایوب درویشی  نوشته است:  

عالیه ممنون...

April 8, 2008 3:42 PM

آرش  نوشته است:  

وحید جان همه چیز بسته به ورود محصول به بازار دارد و طبعا بدلیل عدم حضور آن در بازار مقایسه ای نیز از لحاظ عملکردی نمی توان بروی آن داشت. در مورد سوال دومتان هم باید بگویم که در مورد محصولاتی که در بازار ایران حضور دارند حاصل تماس مستقیم و آنهایی که در بازار موجود نیستند ترکیبی از چندین و چند مقاله مختلف بعلاوه تجربه شخصی ست
با تشکر

April 8, 2008 5:22 PM

هوشنگ حشمتی  نوشته است:  

سلام
بازم مثل همیشه عالی بود، مرسی.

April 8, 2008 5:59 PM

احسان  نوشته است:  

با سلام و تبریک سال نو و ممنون به خاطر تحلیل های زیبا فکورانه فنی و جذابتان در مورد گوشی های موبایل.
بسیار بسیار مشتاق تحلیل شما از گوشی se xperia x1 هستم

April 8, 2008 7:12 PM

سپهر  نوشته است:  

با سلام
آرش جان گل كاشتي
symbian 9.3 يعني ورژن چند

April 8, 2008 9:22 PM

فربد  نوشته است:  

بابا این حرفا چیه اینا همش تبلیغه ... رو مخه ملت میرن که اولش گوشی بشه 1،5 میلیون تومن مثه N95 آخه مگه چی کارش کردن یکمی ظاهرشو تغییر میدن یه مموریم که قبلا میتونسن بزارن ولی نگذاشتن الان گذاشتن توششششش ... بعد میشه آخرت گوشی ... گوشی آخرشه که مثل آفون دنیا رو تکون بده و اصلا دید و نسبت به گوشی عوض کنه ... نوکیا کارش شده تولیده پاره آجر نه ظاهره زیبا ... نه نوآوری در امکانات ... بابا سامسونگ 1،5سال پیش گوشی 6گیگ داد کسی صداش در نیومد... حالا 8گیگ نوکیاااا شده آخرش ... اگه راس میگه ... یه مارک آل برای بلوتوسش بزاره ... بخدا خنده دار و مسخرسسسسس

April 8, 2008 9:41 PM

سینا  نوشته است:  

ازش خوشم اومد ولی فکر کنم قیمتش زیاد باشه !!!

April 8, 2008 10:57 PM

حامد  نوشته است:  

من كه يه دونه N95‎ ‎-‎ ‎8GB‏ دارم ولى به محض ورود N96‎ ‎-‎ ‎16GB‏ يه دونه N96‎ ‎-‎ ‎16GB ‎‏ مى خرم .

April 9, 2008 4:26 AM

مسعود  نوشته است:  

با سلام به ارش عزیز
نظر من اینه که این گوشی عمرن مثله ان 95 8گیگ نمیشه.
ظاهرش که تکراریه
بلندیه صداش هم از n95 8gb کمتره
میشه گفت تکراری ترین محصول نوکیاست
با تشکر

April 9, 2008 11:07 AM

Dj ALI  نوشته است:  

فريد جان سلام
بذار اول از همه بگم گوشيم n95 8gb هستش.
چنتا نكته به نظرم رسيد كه بهتره بهت بگم :
1- شما اصلا در مورد تغييراتي كه n95 8gb نسبت به n95 كلاسيك كرده با خبري ؟ خوب جوابش واضحه :نه .
2- نميدونم چه گوشي داري اما ... من خودم اوايل آمدن اين گوشي اونو به قيمت 1350000 تومن خريدم .
3-بايد سعي كني كه از خشمت كمتر استفاده كني ! منم الان ميتونم خيلي حرفا نسبت به iphone ... بگم كه بهت بر بخوره ! بايد بدوني كه نظر و سليقه هر كسي براي خودش مهمه !
...

از آرش جان يه سوالي داشتم كه كي N96 ايران مياد خريدنش با توجه به عرضه نزديك اينترفيس جديد نوكيا درسته ؟

April 10, 2008 4:07 PM

صابر  نوشته است:  

اقای فرید گوشی i phone که میگین شاهکاره تا حالا دست گرفتی و یا امتحانش کردی اگه نکردی میتونی نظرات کارشناس های ایرانی تو مجله تخصصی gsm بخونی تا بفهمی فقط با فریب افراد ظاهربین ومدگرا به اینجا رسیده نه نو اوری داخلش وجود داره نه چیز قابل ذکری....

April 11, 2008 10:22 AM

اميد  نوشته است:  

سلام
ببينيد به نظر من فقط به گوشي ku990 شركت LG رو نگاه كنيد.خيلي باحال هست
اگه ايران اومده باشه من مي خوام اين گوشي رو بگيرم.تو مجله عصر شبكه نشون داده بود كه خيلي خوب و فوق العاده هست.اگه كسي ميدونه اومده يا نه حتما بگيد.قيمتش رو هم بگيد؟

April 11, 2008 6:43 PM

amirali  نوشته است:  

من يه دونه دسته دوم ku990ديدم(مشهد)به قيمت 660تومن
ولي از اونايي بود كه از اونور آوردن!

April 12, 2008 10:16 AM

روناك  نوشته است:  

خوب من خيلى گوشى بازى مى كنم...قضيه از اونجا شروع شد كه عكس N93 رو ديدم و عاشقش شدم بعدشم قسطى خريدمش!
اگه بدونيد چه حالى مى كردم باش تو دورانى كه هنوز N90 رو با دست نشون مى دادن N93 معركه بود..
انقد دوسش داشتم كه اصلا تو فكر تعويضشم نبودم وقتى N93i با اون ظاهر نقره اى تخيليش و اون تعداد بى شمار به بازار اومد نظرم راجب گوشيم عوض نشد كه هيچ بيشتر از قبلم حال مى كردم باش...
منتظر آيفون بودم با اون ظاهر جادويى گفتم فقط با آيفون تاخت مى زنمش...واسه همين ديدن اولين N95 هم تو پاساژ پايتخت اثرى روم نذاشت...تا اينكه بالاخره آيفون اومد.مث اين صاعقه زده ها ذل مى زدم بش..تا اينكه رفتم و از نزديك لمسش كردم يهو انگار با پتك زدن تو سرم اصلا خوش دست نبود بيشتر شبيه اسباب بازى بود تا گوشى مى تونستى جاى دكور ازش استفاده كنى...
دلمو بد زد تا اينكه N95 8GIG اومدو منم خر شدم گوشيم خيلى طرفدار داشت واسه همين با يه قيمت خفن فروختمش 450000 تومن وقتى كهN93i قيمتش 430 بود..به هر حال اين N96 خوشگله اما خدا كنه گوشيه ما بهتر باشه...

April 12, 2008 3:25 PM

حمید  نوشته است:  

سلام به همه:
آرش جان مقاله بسیار خوبی بود به نظر من نوکیا طرح های جدیدی رو نداره یا داره و برای روز مبادا گذاشته امسال مثل 2007 نتونست همه رو رو غافل گیر کنه و طرح جالبی رو کنه هنوز منتظر بررسی X1 هستم و نظرتو درباره 5800 نوکیا که تازه رو نمایی کرده.

April 13, 2008 9:52 PM

امین  نوشته است:  

مثل همیشه عالی بود.
موفق باشی.

April 13, 2008 11:14 PM

محمدرضا  نوشته است:  

با سلام و خسته نباشید . آقا آرش می خواستم بدونم لنزی که در دوربین k800 استفاده میشه چیه ؟ از مقاله هاتون هم کمال تشکر رو دارم.

April 14, 2008 10:29 AM

ارزو نیکی  نوشته است:  

سایت خوبی داری

April 14, 2008 5:16 PM

اميد  نوشته است:  

amirali ممنون كه خبر دادي

April 15, 2008 12:53 AM

a  نوشته است:  

خواهش ميكنم .
ميتوني به دوستانت بگي برات از دوبي بيارن حتما ارزون تره!

April 15, 2008 1:29 PM

نرگس  نوشته است:  

سلام خسته نباشید .
من میخوام گوشی ال جی کااف510 (KF510) رو بخرم .
می تونم نظرتون رو در موردش بدونم ؟!
ممنون می شم اگه جواب سوالمو بدید .

April 16, 2008 12:12 AM

مجید  نوشته است:  

سلام
خیلی ممنون از اطلاع رسانی عالیتون
در مورد شبکهDVB-Hسوال داشتم
میخواستم بدونم به جز تهران کدوم شهرهای دیگه از این فناوری استفاده میکنن و کیفیت دریافت تصاویر ارسالی چطوره؟
شهرهای دیگه ای هستن که در دست ساخت باشه؟ نیاز این شبکه به انتن های مخابراتی پیشرفته هست؟ هزینه شبکه زیاد هست؟
متشکر از زحماتتون

April 16, 2008 10:46 AM

آرش  نوشته است:  

با سلام به دوستان
مجید جان تا آنجا که من اطلاع دارم در حال حاضر، DVB-H تنها برای تهران ارائه گردیده است و در آینده نزدیک دیگر شهرهای بزرگ و سپس اگر عمرمان کفاف داد این پروژه در کل کشور نیز اجرا می شود. کیفیت تصاویر در این تکنولوژی بعلت دیجیتال بودن بسیار بالاست یعنی یا شما تصویری دریافت نمی کنید ویا در بهترین حالت دریافت می کنید (همانند گیرنده های ماهواره) در مورد هزینه نیز با اینکه در سایر کشورها برای ارائه این سرویس هزینه دریافت می گردد ولی فعلا در این مرحله در ایران خبری از دریافت هزینه نیست ولی مطمئن باشید با همه گیر شدن این تکنولوژی هزینه نیز به آن افزوده می شود.
با تشکر

April 16, 2008 6:01 PM

مجید  نوشته است:  

سلام
ممنون از جوابی که دادین
منظورتون از هزینه ای که میگرن مربوط میشه به میزان استفاده از ‏GPRS؟
این سرویس مربوط به اپراتور میشه یا به عنوان سرویس ویژه هزینه ای برای فعال سازی میگرن؟
با تشکر

April 18, 2008 11:33 AM

محمد  نوشته است:  

خدمت شما آرش عزیز و دوستانتان سلام و خسته نباشید عرض می کنم . از مقاله های شما هم کمال تشکر رو دارم . چند تا سوال از شما دارم که البته شاید ربطی به هم نداشته باشند .
1- بدون توجه به قیمت N95 8GB و N96 فقط با توجه به امکانات این دو گوشی شما کدوم رو پیشنهاد می کنید ؟
2- دوربین N95 8GB به سیستم لرزش گیر مجهز هست یا نه ؟ یعنی میشه از یه جسم متحرک عکس گرفت بدون اینکه محو شدگی توی تصویر داشته باشیم ؟
3- می خواستم بدونم گوشی 6500slide توانایی اجرای فایل های جاوا با حجم بالا رو داره یا نه ؟ چون 6300 حجم بالای یک مگابایت رو اجرا نمی کنه.
4- وقتی یه شرکت یه گوشی رو به طور انبوه برای اولین بار وارد بازار می کنه چند وقت طول میکشه تا اون گوشی وارد ایران بشه ؟
در پایان یه بار دیگه بابت این مقالات متشکرم.

April 18, 2008 12:54 PM

محمدرضا  نوشته است:  

با سلام به شما آرش جان و همه موبایل بازای نوکیایی و سونی اریکسونی . آرش جان از شما اجازه می خوام که یه سری واقعیت ها رو برای یه سری از آدمایی که چشمشون رو بستن و دلشونو خوش کردن به این قوطی های سونی اریکسون روشن کنم. به اون کسایی که چشم دیدن محصولات جدید و فضایی نوکیا رو ندارن پیشنهاد می کنم اصلا درباره این محصولات نظر ندن .آخه من نمیدونم محصولات نوکیا تکراریه یا سونی اریکسون ؟ آقایی که گفتی محصولات نوکیا همش مثل هم دیگن ، خدا وکیلی یه نگاه تو گوشیای سونی بنداز . اینترفیس تمام گوشیاش مثل همه . اصلا باهم مو نمیزنه . از J100 گرفته تا k800 و w910 . تمام منوها مثل همه . من نمی دونم تا کی می خوان این اینترفیس مزخرف رو استفاده کنن . فقط سری P و W950 و W960 با بقیه فرق دارن . از نظر ظاهر هم که بسیار شبیه همدیگن . اگه دوتا گوشی مختلف سونی رو بذاری جلوی کسی که گوشی باز نیست ، عمرا نمی تونه اختلافشونو تشخیص بده . تازه اومدن از نوکیا تقلید کردن و اینترفیس K850 رو که این همه بهش مینازن ، کردن مثل سری 40 نوکیا . آخه مرد مومن وقتی سونی میاد K800 رو یه کم گوشه هاشو عوض میکنه و یه کم کاور دوربینشو کوچیک می کنه ، این که بهش نمیگن یه مدل جدید ؟! بعد به این میگن پیشرفت !!! تازه با 50 هزار تومن گرونتر می دن به مردم . اگه واقعا این یه مدل جدیده چند تا از تفاوت های سخت افزاری و نرم افزاری اونارو برام بگو . نوکیا N95 میزنه N95 8GB هم میزنه اما تا دلت بخواد باهم فرق دارن . غیر از افزایش حافظه ، رم دو برابر شده ، صفحه 0.2 اینچ بزرگتر شده . ساختار دکمه ها فرق کرده و راحت تر شده ، باتری قویتر شده ، فلش دوبل شده ، ظاهر منو تا حدودی فرق کرده سرعت بالا اومدن سیستم زیاد شده و .......
به این میگن یه مدل جدید . نه به اون k810 . در ضمن گوشیایی که ساخت چین و مالزی باشه انتظار بیشتر از این هم نباید داشت . من خودم شاهدم که یکی از اطرافیانم که گوشی K750 داره با تغییر تم ، هنگ میکنه . کیفیت قطعات هم به قدری پایینه که با فشردن گوشی ، صدای خش خش میده . در حالی که من خودم که N93 دارم با وجود داشتن سیستم عامل سیمبین ، حتی یه بار هم تا حالا هنگ نکرده ، صدای اضافه هم در نمیاره . شما یه گوشی سونی برام معرفی کنید که تمام امکانات رو باهم یکجا داشته باشه . وجود نداره ، چون نمی تونه بسازه . فقط بلده که گوشیارو دسته بندی کنه . هم تو دوربین هم تو صدا حرفی واسه گفتن نداره. K850 با اون همه ادعای دوربین در مقابل N95 و n82 کم آورد . سری واکمن هم من نمی دونم به چه درد می خوره . یه ذره صدا نداره . آقا جون وقتی نوکیا E90 تولید میکنه ، سونی مجبور نیست بره Xperia تولید کنه . اگه می تونه بره یه مدل جدید تولید کنه . وقتی هم که نوکیا واسه دوربین گوشیای جدیدش از لنز کارل زایس استفاده می کنه ، دیگه لازم نیست شما به K850 بنازید چون حرفی واسه گفتن نداره . من خودم به شخصه دیدم که دوستی می گفت k800 لنز کارل زایس داره !! K800 کجا و کارل زایس کجا ؟ من یه بار دیگه از شما آرش جان سوالی رو که تو کامنتای قبلی پرسیدم ازت می پرسم ، اینکه لنز k800 چیه . فقط مطمئنم که کارل زایس نیست . اگر هم دوست دارید برید تو سایت کارل زایس تا محصولاتی رو که ساپورت میکنه ببینید که چیا هستند اینم سایتش :
www.ziess.com
در پایان هم بگم تنها دلیل فروش بیش از حد سونی اریکسون تو ایران اینه که مردم فقط به دنبال قیمت ارزون هستند ، هیچ کس به کیفیت توجه نمیکنه . تنها دلیل فروش زیادش همینه . طبق یه آمار تو سال 2007 تو کل جهان فقط 9 درصد فروش کل واسه سونی بوده . در حالی که نوکیا 38 درصد . آمار دقیق و مقالش هم تو مجله شماره 6 جی اس ام هست . اگه باور نمیکنید خودتون مطالعه کنید. اول نوکیا بود ، سامسونگ ، موتورولا ، ال جی ، بعدش! سونی اریکسون . خلاصه بچه های خوب ! بهتون توصیه می کنم دنبال این چیزایی که به اسم گوشی توسط سونی اریکسون تولید میشه نرید . نوکیا رو هم که انتخاب نمیکنید ، برید دنبال سامسونگ . نمیگم گوشی های نوکیا هیچ عیبی ندارن ، فقط میگم که سونی هیچ حرفی در مقابل نوکیا نداره . آقا آرش اگه تندروی کردم ببخشید . اینا واقعیت هایی بود که باید می گفتم . حالا انتخاب با شماست.

April 18, 2008 2:03 PM

حمید  نوشته است:  

سلام
محمد رضا به جای تعصب بیجا اگه واقعه بینانه به محصولات 2008 نوکیا و سونی اریکسون نگاه کنید نظر شما مطمئناعوض میشه .
1- انترفیس درسته در خیلی از گوشی هاش یکیه ولی در گوشی های جدید تغییراتی را ایجاد کرده (مثل W910i) و سری UIQ سونی اریکسون هم همان طور که شما گفتید کاملا فرق میکنه و نکته اساسی اینه که نوکیا تا به امروز از ویندوز موبایل استفاده نکرده ولی سری X سونی با این قابلیت تولید خواهند شد.
2-گوشی K850i به صورتی که شما می گید نیست و نسبت به K800i تغییرات زیادی کرده که از مجال بحث جداست.
3-تغییراتی که در N95 8GB انجام شده عالیه ولی به قیمت 180 هزار تومان.
4-شما که نمی دونید سونی اریکسون مال چه کشوری هست نباید اجازه صحبت درباره اون رو به خودتون بدید.
5-شما K750 رو که 165 هزار تومان قیمت داره رو با N93 که سه برابر و حتی بیشتر قیمت داره مقایسه میکنید.(سوال من اینجا اینه که شما با قیمت 165 هزار تومان چه گوشی نوکیا با امکانات K750 . K550 می تونید بخرید.)
6-X1 هم یک گوشی با تمام امکانات. و برای اطلاع عرض می کنم که این گوشی از E90 خیلی بهتره با توجه به مشخصات ارایه شده
7- در مورد لنز K800 تا اونجایی که من می دونم کارل زایس نیست در این مورد آرش جان توضیح بدن بهتره ولی این نکته رو یاد آور می شم که سونی یکی از بزرگترین استفاده کننده های لنز زایس در دوربین های دیجیتال خود است.
8- بله کاملا درسته که سونی امکانات خوب رو با قیمت پایین و متوسط برای کسانی تولید می کند که برای خرید گوشی همراه قادر به پرداخت قیمت های نجومی نوکیا نیستند.
من از آرش جان خواهش می کنم که واقعیت ها را بیان کنند که اگر من هم اشتباه می کنم متوجه خطای خود شوم.
دوست همیشگی Writeage حمید

April 19, 2008 2:57 PM

محمدرضا  نوشته است:  

خدمت شما آرش و البته حميد جان سلام عرض مي كنم . حميد جان منم چندتا نكته را مي خوام خدمتت عرض كنم .
اول بگم كه حتما قبول داري كه توليدمدل بيشتر نشانه برتري يه شركت نيست . همون طور كه سامسونگ تقريبا هر هفته يه مدل ميده بيرون اما اصلا معلوم نيست كجا ميرن . براي همين اگه منظورت از محصولات نوكيا و سوني تعداد مدل باشه قبول دارم كه سوني مدلاي بيشتري رو امسال معرفي كرده اما مدلاي خيلي ساده . از بهترين مدلاشون فقط بايد N96 و X1 رو نام برد.
اما برم سراغ جواب هايي كه بايد بدم :
1- قبول دارم كه استفاده از ويندوز موبايل در سري x مي تونه يه نكته مثبت باشه . اما استفاده از ويندوز دليل بر برتري گوشي نمي تونه باشه . اگه قرار بود ويندوز بهترين سيستم عامل باشه الان پاكت پي سي ها بايد بالاترين فروش و بيشترين محبوبيت رو كسب مي كردند . در حالي كه حتما خود شما بهتر از من مي دونيد كه سيستم عامل سيمبين S60 محبوب ترين و كاربردي ترين سيستم عامل موبايله . حداقل الان اينطوريه .در ضمن E90 مال فوريه 2007 هستش . ديگه قرار نيست كه بعد از يك سال و چند ماه سوني محصولي توليد كنه كه از E90 پايين تر باشه . حداقل مي تونست طرح جديدي رو پياده كنه .
2- گوشي k850 هچنان بر پايه دوربين قوي استواره و تغييرات ديگش بيشتر جنبه حاشيه اي پيدا كرده . ديگه اينو فكر كنم قبول داشته باشي كه دوربينش از N95 ضعيفتره .مقايسه هاي فراوان و دقيقي هم بين اين دو دوربين انجام شده كه مهمترينش همون طور كه مي دوني تو سايت gsmarena.com هستش.
3- شما درست ميگيد كه قيمت n95 8gb نسبت به ورژن قبلش خيلي گرونتر شده اما امكاناتش هم خيلي بهبود پيدا كره . ولي در مورد k800 و k810 تقريبا فقط ظاهر تغيير كرده و پنجاه تونم گرونتر شده . البته اگه بي انصافي نشه تا اونجايي كه من شنيدم سرعت كار دوربينش تا حدودي افزايش يافته.
4- آخه من كي گفتم سوني اريكسون چينيه . ديگه الان همه مي دونن كه اين شركت مشتركا واسه ژاپن و سوئد هست . اما كدوم يكي از گوشي هاش تو ژاپن يا سوئد توليد ميشه ؟ فقط اسم اين دو كشور روشه . آخه انصافه كه كيفيت گوشي هايي رو كه تو كشوراي اروپايي توليد ميشه با چين مقايسه كنيم ؟ مطمئنا اگه ژاپن يا خود سوئد گوشي توليد مي كرد كيفيت فوق العاده بود .
5- حميد جان خدا وكيلي كجا ديدي k750 رو با n93 مقايسه كنن؟ همه جا k750 رو با N90 كه الان بين گوشي هاي نوكيا يه گوشي كاملا عاديه مقايسه مي كنن . تازه اونم فقط دوربينشونو . چيزاي ديگشون اصلا قابل مقايسه نيست . يكي گوشي هوشمند و يكي ساده . اونوقت نبايد اختلاف قيمت داشته باشند؟
6- در مورد X1 و E90 هم گفتم . اگه قرار بود بعد از يك سال و نيم سوني گوشي توليد كنه كه امكاناتش كمتر از E90 باشه اون وقت اون ميشد فاجعه . به نظر من اين يه چيز عاديه.
7- در مورد لنز K800 هم خوشحالم كه توافق دارم . اينم بگم كه حرف من در مورد دوربين هاي ديجيتال نبود . البته قبول دارم كه دوربين هاي سوني بهترين دوربينهاي ديجيتال روز هستند و از بهترين لنزاي كارل زايس استفاده مي كنند. شك ندارم كه اگه بخوام يه دوربين ديجيتال بخرم سوني مي خرم . چون ساخت خود ژاپنه!
8- در مورد امكانات گوشي هم قبول دارم كه بين گوشي هاي ارزان قيمت امكانات سوني بهتره . اما بين گوشي هاي گرون فعلا نوكيا حرف اول رو بين تمام برندها ميزنه.
حميد جان مي دونم كه شما د زمينه گوشي شخص بسيار با اطلاعي هستي و از اخبار روز باخبري . واسه همين يراي من قابل احترامي . براي همين مي خوام بگم دليل تندروي من تو كامنت قبلي وجود يه سري افراد بي سواد ولي پر ادعا و طرفدار سوني در اطرافم بود كه حتي گوشي 3500 رو از n73 تشخيص نميدن و خيلي نكات ديگه . حالا اگه خود شما با چنين افرادي صبح تا شب برخورد كني چه حالي ميشي ؟
به هر حال برات آرزوي موفقيت مي كنم و اميدوارم با آرش جان بتونيد زمينه رو بيشتر از اين براي آگاهي مردم فراهم كنيد . به نظرم اگه همين طور نقد و انتقاداتي صورت بگيره خيلي خوبه . قول ميدم ديگه تندروي نكنم . البته اگه اطرافيان بذارن.

April 20, 2008 6:45 PM

حمید  نوشته است:  

سلام به همه :
محمد جان من حرف های شما رد یا تکذیب نمیکنم چون من مسئول دفاع از این دو شرکت نیستم و خودم رو در جایی نمی بینم که بخوام این کارو بکنم.
من فقط جواب کامنت شما رو به عنوان یک کاربر دادم نکاتی که اشاره کردید قابل تامل هست ودر بخشی از
صحبت شما ایراداتی هست که من به عنوان یک دوست آنها را به شما گوش زد میکنم.
1-من منظورم از نگاه به محصولات امسال این دو شرکت این بود که نوآوری رو توجه کنید همون طور که اینجا می بینید سونی اریکسون با نولید W980i با ظاهری زیبا و امکاناتی قابل توجه مشتری رو به سمت خود جلب کرده
ولی نوکیا به عنوان مثال N96 رو تولید کرده که امکاناتی بسیار عالی ولی تکراری رو با قیمت بالایی به مشتری ارایه میده.
تعداد محصولات نوکیا با توجه به سابقه طولانی این شرکت مسلما نسبت به سونی اریکسون خیلی بیشتره و در این بحثی نیست.
2- در مورد E90 درست می فرمایید که تولید سال 2007 ولی هنوز که هنوز است از گرانترین گوشی های این شرکت است.
3- شما گفته بودید که ایترفیس سونی اریکسون تکراریه که بنده جواب دادم من نگفتم ویندوز موبایل بهترینه خواهشا کامنت منو دقیقا رو به رویه کامنت اول خودت مقایسه کن.
4-K850i فقط یک Camera Phone سطح متوسط هست و من از اون دفاع نکرده و نمی کنم ولی نکات مثبتی در این گوشی به کار رفته که غیر قابل انکاره.به عنوان مثال وجود دو فلاش مجزا برای قیلم برداری و عکاسی که جایه خودش آرش جان بررسی کرده.
5- تا جایی که من اطلاع دارم تفاوت قیمت K800 و K810 20 هزار تومان هست که باز هم نسبت به هم سطح های خود در نوکیا خیلی ارزان تر هست.
6- من بین K750 و N93 مقایسه نکردم باز هم خواهش می کنم جواب اول من رو با کامنت اول خودت مقابله کن.
شما اون دو رو مقایسه کردی و این عین جمله شما( در ضمن گوشیایی که ساخت چین و مالزی باشه انتظار بیشتر از این هم نباید داشت . من خودم شاهدم که یکی از اطرافیانم که گوشی K750 داره با تغییر تم ، هنگ میکنه . کیفیت قطعات هم به قدری پایینه که با فشردن گوشی ، صدای خش خش میده . در حالی که من خودم که N93 دارم با وجود داشتن سیستم عامل سیمبین ، حتی یه بار هم تا حالا هنگ نکرده ، صدای اضافه هم در نمیاره)
7- شما گفتید یک محصول کامل از سونی اریکسون من هم X1 رو معرفی کردم.
8- من قبول ندارم در قیمت های بالای 500 دلار حرف اول رو میزنه چون اون موقع پایه آیمیت و HTC هم به میدون میاد.
در آخر هم می گم اگر برای اون افراد به قول شما جاهل در موبایل عادلانه و واقع بینانه صحبت کنی کاملا درست و غلط رو تشخیص می دن این رو هم قبول کن که سونی اریکسون با این که سابقه ای کمتر از 10 سال داره در بسیاری از موارد از نوکیا پیش افتاده.
با تشکر از آرش که خودشو کشیده بیرون و یک جواب هم به این بحث نمی ده و ما را تنها گذاشته.من از آرش خواهش می کنم ما را و به خصوص من رو یه نگاه هر چند کوچیک بندازه.

April 21, 2008 12:14 PM

آرش  نوشته است:  

با سلام به دوستان
حمید و محمد رضای عزیز داستان همیشگی نوکیا و سونی اریکسون بارها و بارها در این سایت بحث های بسیار داغی را باعث شده است که اتفاقا در هیچکدام از موارد نیز نتیجه ای از این بحث ها بدست نیامده است چون اصولا وقتی از این موضع به قضیه نگاه کنیم انتظار مشاهده یک نتیجه صحیح را نبایست داشته باشیم.
نوکیا و سونی اریکسون هر دو در دنیای پر هیاهوی موبایل جایگاه مخصوص به خودی دارند که این جایگاه مطمئنا با این نظرات تائید کننده یا انتقاد آمیز ما تغییر خاصی نخواهد کرد و وقتی شرکتی مثل نوکیا به تولید گوشی های گرانقیمت همه کاره سیستم عامل دار اقدام می کند و سونی اریکسون نیز به تولید دستگاه های مخصوص برای سلایق مختلف اقدام می کند، حتما مشتری خود را دارد که این رویه را ادامه می دهد و انتقاد های مشتریان پر و پا قرص نوکیا یا سونی اریکسون نیز نمی تواند این روند را خدشه دار کند چرا که همیشه افرادی هستند که نوکیا یا سونی اریکسون و یا دیگران را تازه کشف می کنند و آنوقت است که فلان گوشی در قاموس این افراد می شود بهترین محصول دنیا. پس در کل نمی توان یک شرکت را محکوم کرد که چرا فلان سلیقه را نادیده می گیرد و فلان گوشی را تولید می کند چرا که برخلاف آنچه تصور می کنیم این شرکت های تولید کننده موبایل بدنبال سود بیشتر خود هستند و نه نوآوری های بی سود و منفعت بعنوان مثال هیچ از خود پرسیده اید که چرا اکنون که در سال 2007 اکثر Camera Phone ها از دوربین 5 مگاپیکسلی استفاده می کنند چرا یک شرکت از میان این چمع تولید کننده گان به سراغ یک دوربین مثل 8 مگاپیکسلی نمی رود و بازار را به نفع خود تغییر نمی دهد؟ پاسخ ساده است هزینه تولید این گوشی مطمئنا به صرفه هیچکدام از تولید کننده گان نیست و از این گذشته وقتی این شرکت می تواند با تبلیغ بروی 5 مگاپیکسلی های خود همان فروش را بدست آورد چه احتیاجی به بر هم زدن قاعده بازی دارد؟ پس تنها کار من و شما استفاده از محصولی ست که بیشترین تطابق را با ما دارد و انتقاد های تند از سنخ مرده باد و زنده باد دردی از ما را دوا نمی کند. برای من بعنوان یک کاربر نسبتا معمولی مهم ترین مشکلی که پیرامون هر دو اسم نوکیا و سونی اریکسون وجود دارد تغییر نکردن چندین ساله اینترفیس هر دو برند است جائیکه در نوکیا تنها با دو اینترفیس روبرو هستیم: سری 40 و هوشمند های S60 دار و در مورد سونی اریکسون نیز دو اینترفیس غیر هوشمند و هوشمند تنها گزینه های پیش رو ست. ولی در این میان توجه شما را به شرکتی جلب می کنم که خیلی آهسته و آرام چنان در پی تسخیر بازار است که احتمال به زیر کشاندن نوکیا از مقام اول نیز در سالهای آینده از جانب آن آنچنان عجیب هم نیست. بله منظور سامسونگ است شرکتی که توانست غولی همچون موتورولا را از پس سالها از مقام دومی به زیر بکشاند و رمز موفقیت این شرکت بزرگ به نظر من در درجه اول در تنوع محصولات و حضور در عرصه هایی ست که دیگر برندها در تمامی آنها حضور ندارند. نکته جالب توجه دیگر در رابطه با سامسونگ تغییر کلی اینترفیس دستگاه از یک محصول به محصول دیگر است امری که لحظه به لحظه کاربری آسان تری را برای کاربران به ارمغان می آورد.
در کل بهتر است این بحث بی نتیجه را رها کنیم چون در هر حال هستند کسانی که برای نوکیا سینه چاک می کنند و برای سونی اریکسون جان می دهند.
با تشکر

April 21, 2008 10:54 PM

micheal  نوشته است:  

با سلام
سلام ويژه خدمت بزرگ مرد سايت آرش كبير
من قصد اين را ندارم بحث سوني اريكسون و نوكيا را مجددا مطرح كنم من نمي دانم اين دوست ما حميد خان همان نويسنده مطالب نمايشگاه بارسلونا كه به معرفي محصولات جديد شركتهاي سازنده پرداخته بود اگر همان شخص باشد بايد عرض كنم كه عزيز جون شما با نوشتن آن مقاله ها و مخصوصا انتخاب اسم طوفان خاموش براي محصولات نوكيا و همچنين جواب دادن به برخي از سوالات دوستان كاملا معلوم شد كه طرفدار شركت قوطي كبريت ساز ي سوني اريكسون هستيد پس حالا لطف كنيد از اين به بعد خود را يك كاربر كه جواب سوالات دوستان را ميدهد معرفي نكنيد و خود را شيفته سوني اريكسون معرفي كنيد
من به شما چند پيشنهاد میدهم دوست عزيز تا بزرگ مردي چون آرش كبير هست شما سعي كنيد فقط نظر شخصي خودت را بده و به ديگر سوالات دوستان جواب نده چون دوست داري نظر شخصي خود را به ديگران تحميل كني پيشنهاد دوم اينكه اطلاعات خود را از محدوده بازار ايران فراتر ببر من به عنوان يك تحصيل كرده در رشته الكترونيك آن هم از بهترين دانشگاه ايران و كسي كه حداقل از 12 ماه سال 8 ماه آن را در كشورهاي اروپايي هستم به شما دوست عزيز میگم كه در اروپا هميشه نوكيا اول است و سامسونگ دوم و بعد نوبت شركت اسباب بازي سوني اريكسون است و افرادي كه داراي شخصيت اجتماعي بالايي هستند اغلب از گوشيهاي نوكيا و سامسونگ استفاده ميكنند و اين را هم بگم من در اين مدت 3 ماهه كه با اين سايت قوي آشنا شدم هنوز متوجه نشدم كه بزرگ مرد سايت آرش كبير طرفدار كدام برند است چون نظر شخصي خود را در مقالات آتشينش دخالت نمي دهد و در آخر بايد بگويم كه حميد خان همين N96 براي تمامي گوشيهاي سوني اريكسون كافي است
در پايان براي تمامي دوستان آرزوي سالی خوب را دارم

April 22, 2008 1:31 PM

حمید  نوشته است:  

سلام :
آرش عزیز من هم این مطلب را در صحبت های قبلی گفتم که هر کس سلیقه ای دارد ولی مدافع حقوق آن شرکت نیست در حال حاضر بازار بیشتر از آن که به نفع مشتری باشد به نفع شرکت های تولید کننده است همان طور که شما گفتید در محصولات سامسونگ از اینترفیس های گوناگونی استفاده شده از UIQ تا ویندوز موبایل ولی نوکیا و سونی اریکسون بر محصولات قبلی خود تکیه زده و طرح های ویژه و نویی را ارایه نمی دهند (X1 به کنار) مطمئنا نوکیا تا سال 2010 به گفته مسولان سامسونگ به رده ی دوم تنزل پیدا می کند.
خیلی ممنونم از شما و محمد .
چند هفته ای است که W890 به بازار ایران راه پیدا کرده منتظر بررسی شما هستم.

April 22, 2008 2:05 PM

علی  نوشته است:  

با عرض سلام
CPUش هم معرفی شد! اینجا
Dual CPU
CPU Type: ARM 9
CPU Clock Rate: 332 MHz

پس این ARM 9 ها هم اونقدر بد نیستند که SE ازشون استفاده می کنه!
شایدم بخاطر Symbian 9.3 باشه.. چون اون 3 تای دیگه (6220 - N78 - 6210 ) که ازSingle CPU ( ARM 11 @ 396) بهره می گیرند.

April 22, 2008 5:31 PM

محمدرضا  نوشته است:  

خدمت آرش و حمید و micheal و دوستان دیگر سلام عرض می کنم . اول از آرش خان به خاطر review گوشی KE990 کمال تشکر رو دارم . مقاله جالبی و البته گوشی بسیار جالبی بود .
در مورد دو کامنت حمید و micheal باید بگم که مسلما میشه تشخیص داد که micheal طرفدار نوکیاست . البته برام فرقی نمی کنه که جانب دار چه برندی هست . چون قرا شد تعصب بیجا رو کنار بذاریم . ولی micheal به نکته خوبی اشاره کردند که واقعا جای تامل داره . منم هنوز نفهمیدم آرش طرفدار چه برندیه و مطمئنم که کاربران عادی هم (مثل خودم) نخواهند فهمید و همین می تونه خواننده های بیشتری رو به طرف این سایت بکشونه . همون طور که micheal گفتن آرش تو هیچ کدوم از مقالاتش از محصولی حمایت یا انتقاد نکرده که فکر می کنم مهمترین عامل محبوبیتش باشه . مطمئنن اگه حمایت خودشو به صراحت اعلام می کرد حداقل نصف خواننده های مخالف او ، طرف این سایت هم نمیومدن چه برسه به اینکه مقالاتش رو هم بخونن. و همین طور در مورد شما آقا حمید . اگه یه کاربر عادی هستی به نظر من طرفداری هیچ مشکلی نداره ، به هر حال هرکی نظری داره و علاقه ای . اما اگه واقعا از مسئولین سایت هستی و مطلب می نویسی ، انصافا حداقل تو مقاله هات تعصب رو کنار بذار و از محصول خاصی جانب داری نکن . micheal به نکته جالبی اشاره کرد ، فقط کافیه تیتر مقالات شما رو بخونیم بعدش تا ته ماجرا بریم . مطمئن باش با این کار هم طرفدارات و هم استقبال از مقاله هات کمتر میشه . بنابراین یه سوال ازت دارم که می خوام خدا وکیلی راست بگی . شما یه کاربری یا یکی از مسئولین سایت؟
نکته دیگه اینکه هم آرش و هم خود شما و هم خود من بهش اعتقاد داریم اینکه طرفداری از یه برند خاص ، نه چیزی به ما و برند مورد علاقمون اضافه می کنه و نه ضرری برای برندای مخالفمون داره . غیر از اینکه خود من و شما محصولاتشونو خریداری کنیم و سودش میره تو جیب اونا . خود شما هم گفتید هرکسی به فکر منافع خودشه و برای تبلیغ هم که شده حرفایی رو میزنه . اما دور از تعصب می خوام بگم این گفته که "مدیران شرکت سامسونگ گفتند که تا سال 2010 نوکیا رو به زیر می کشند" ، فقط می تونه یه حرف تبلیغاتی باشه . حالا دلیلشو میگم . طبق یه گزارش (که البته ایرانی نیست و ترجمش تو مجله شماره شش gsm هست) در سال 2007 نوکیا 38 درصد کل فروش دنیا دستش بود . سامسونگ 17 درصد موتورولا 16 درصد ، ال جی چهارم بود که درصدش یادم نیست و سونی اریکسون 9 درصد . کاری به جایگاه سونی ندارم . فقط می خوام اینو بگم ، شما اختلاف نوکیا و سامسونگ رو ببینید . الان نوکیا خودشو از بقیه جدا کرده . چطور سامسونگ می تونه در عرض دو سال این اختلاف رو جبران کنه و به صدر بره . آقا حمید شاید شما بگید من دوباره دارم جانبداری می کنم . ولی خود شما با عقل و منطق حسابشو کنید ، تعداد گوشی های تولیدی 1000 تا و 2000 تا نیست که بشه به همین راحتی این فاصله رو جبران کرد . حرف چندصد میلیون گوشیه . به نظر من اگه قرار باشه از رو منطق و به دور از تعصب به این مسئله نگاه کنیم ، نوکیا باید از صحنه روزگار محو بشه تا سامسونگ بتونه بهش برسه . تازه این یه طرف قضیه بود . هیچ کس به این نکته توجه نمی کنه که آیا سامسونگ فقط با فروش بیشتر تونست موتورولا رو بکشه پایین یا نه ؟ مسلما نه . سامسونگ به لطف ضرر مالی شدید موتورولا تونست بیاد رتبه دوم . اتفاقا تو همون گزارش درج شده که تنها شرکتی که فروشش نسبت به سال 2006 کاهش داشته موتورولا بود . خب با این اوصاف سامسونگ نباید بیاد بالاتر ؟ تازه سامسونگ هم کم سابقه نداره . من منکر پیشرفت و فروش بالای سونی در سال های اخیر نمیشم . واسه همین پیشبینی من اینه که سامسونگ باید به فکر این باشه که سونی جای این شرکت رو نگیره . چون فاصله این دو خیلی کمتر از فاصله سامسونگ و نوکیا هست . آقا حمید شاید شما فروش سونی رو تو ایران نگاه کنی و فکر کنی تو کل دنیا همین طوره . ولی متاسفانه سونی (البته فقط گوشی های سونی رو میگم نه محصولات دیگه) تو دنیا زیاد طرفدار نداره . آمار هم همینو میگه . این ایرانه که درش به روی محصولات سونی تا آخر باز شده . حمید جان می تونی اون مجله رو گیر بیاری و مطالعه کنی تا فکر نکنی این آماری که دادم از خودم نوشتم . جالب اینجاست که اکثر چنین گزارش هایی رو سوئدی ها تهیه می کنند . اما انصاف دارند و واقعیت ها رو می نوسند.
تمام.

April 22, 2008 9:00 PM

حمید  نوشته است:  

سلام به همه :
با اجازه آرش خان micheal جان انگار اشتباهی پیش اومده که ناشی از کوته فکری بعضی از افراد هست.من به شخصه نوکیا را به عنوان بزرگ ترین شرکت ارایه کننده گوشی همراه در جهان کاملا قبول دارم و دلیل این مدعا این است که تا به امروز از گوشی های سونی اریکسون به عنوان گوشی شخصی استفاده نکرده و در حال حاضر E62 نوکیا را به عنوان گوشی همراه خود استفاده می کنم افرادی مانند شما حقیقت را می بینند و کتمان می کنند آرش در چندین مقاله اشاره به این موضوع کرده و همون طور که همه وهمه می دونند سلایق و کارایی فرق میکنه شما یا هر فرد دیگه اگر فکر می کنید که من سونی اریکسون رو دوست دارم اشتباه نمی کنید چون واقعا دوست داشتنی تر از نوکیاست (بعضی از موارد) و شما هم حتما یکی از محصولات این شرکت رو بنا به سلیقه خود دوست دارید ( خواهشا واقع بین باشید) در ادامه هم عرض می کنم با توجه به دیده ها و شنیده ها و دوست بسیار عزیزم که شخصا گزارش نمایشگاه رو برای من ارسال کرد (فرد مورد نظر من خود در نمایشگاه حضور داشته و نماینده یکی از شرکت های تولید گوشی در ایران نیز هست) من مطمئن هستم که نام بسیار زیبایی را برای مقله مورد نظر شما نوشتم.
برای بار صدم میگویم من مدافع هیچ شرکتی نیستم و نمی توانم ثابت کنم چه شرکتی قوطی کبریت تولید می کند( معلوم نیست من تعصب دارم یا شما). اگر شما در اروپا هستید ( ...) باید به نظر همه احترام گزارید و اشکالات را به صورت کاملا محترمانه بیان کنید من هم به عنوان عضو کوچک این سایت با اجازه دکتر و آرش جواب دوستان را می دهم اگر شما نکته ای می بینید به راحتی فابل بیان است و نیاز به توهین نیست.اطلاعات بنده در جای خودش قابل قبول است نیاز به توضیح اضافه ندارد . این رو هم اضافه کنم سلیقه امری شخصی است و مطمئنا آرش جان هم برای خود سلیقه ای دارد که در حال حاضر از N81 و E51 استفاده می کند؟
(( غرور انسان را به خاک می برد)) - دکتر لئون-

April 22, 2008 9:24 PM

erik  نوشته است:  

من نمی دونم این صفحه مربوط به اطلاعات تخصصی N96 هست یا جنگ ودعوای همیشگی نوکیا با سونی اریکسون که متاسفانه همه جایی است ! بگذریم
من اول می خواستم به آقا آرش بگم که واقعا سایتتون عالیه هر چی بیشتر می خونم بیشتر از این سایت خوشم می یاد چون اطلاعاتش واقعا تکه! در بین سایت فارسی ها .
آقا آرش من در مورد موضوع همین صفحه یعنی N96 سوال داشتم . اگه جوابمو بدید ممنون میشم :
1-من در شرف خریدن N95 8gb هستم اما فقط و فقط به خاطر dvb-h که N96 داره فعلا دست نگهداشته ام .خیلی واضح بگم می خوام واقعا بدونم که خلاصه با N96 میشه تو تهران تلوزیون نگاه کرد یا نه ؟
مثلا اونایی که N77 یا N92 داشتن واقعا تونستن با گوشی خودشون (تو دست خودشون تاکید میکنم ) تلویزیون ببینند یا نه ؟
(البته اینو میدونم که سرویس dvb-h رسما تو تهران افتتاح شده وخیلی از این جور حرفا ! اما نظرم خاص مربوط به این امکان در N96 هست !
نرم این همه پول بدم بعد ببینم به هر دلیلی نمیتونه همین چندتا کاناله خودمونو بگیره !!!! )
اگه به این مهمترین سوال من جواب بدهید ممنون میشم .
2-مطلب دومی که واقعا ضد و نقیض هست مربوط به باطری N96 هست .یکی میگه همون پاشنه آشیل N95 معمولی هست که ضعیفترین باطریه و این مساله آنقدر مهمه که اگه صحت داشته باشه من رسما از خیر همه امکاناته دیگه N96 میگذرم .( باطری که شوخی نیست آخه ! میدونید که چی میگم! )
البته تو همین سایته کامل (بدون اغراق! )خوندم که سیستم عامله جدید خیلی در مصرف باطری صرفه جویی کرده و واقعا هم درسته ولی اون موقعی مخم سوت کشید که تو نظرها اومده بودن باطری خیلی ضعیف N96 را با باطری فوق العاده قوی N95 8 gb مقایسه کرده بودن اونم تازه به نفع N96 !!!! مثلا دقیق یادم نیست گفته بودن تو پخش فیلم، N95 8gb سه ساعت و نیم ولی N96 پنج ساعت و نیم . یا تو پخش آهنگ اولی 11 ساعت دومی 14 ساعت و از این جور حرفا که واقعا ضد ونقیضه !
آخر این گوشی مشکل باطری داره یا نه به خصوص اگه بخوایم باهاش تلوزیو ت ببینیم ؟
خواهشن با ذکر منبع موثق توضیح بفرمایید
3-اگه صبر کنم ممکنه برای این گوشی هم مثل N95 یک ریویو جدید بیاد مثلا با باطری قویتر و رنگ قشنگتر ؟
4-چند جا از جمله تو این سایت خوندم که صفحه نمایش N95 8gb بین نوکیاها بهترینه حتی از N96 هم بهتره ولی چند تا عکس دانلود کردم از این دو تا گوشی در شرایط یکسان تو کفه دست یه نفر که در اون تصویر N96 روشنتر و خواناتر است که نمیدونم مربوط به brightness میشه یا contrast بیشتر برای N96 ؟ اگه عکسا همه از یه سایت بودن یا فقط در همون یک حالت یا همون یک اتاق آنوقت میگفتم که حتما فوتوشاپی هست اما اینطور نیست .میدونید این که میگم به خصوص تو دیدن اکثر کلیپها و فیلمها هست که روشنتر بودن تصویر معلوم میشه که چه نعمتپه و فکر کنم همین ویژگی هم باعث میشه که تصویر تو آفتاب خوب دیده بشه یا نه .حتی تو یدونه از عکسا اینقدر براتنس صفحه نمایش رو بالا برده که صفحه یه جورایی سفید شده که من تا به حال چنین رنج تنظیماتی برای روشنی صفحه رو هیچ گوشی دیگری ندیده بودم .اگه درست باشه که در این صورت واقعا یکی از مشکلات همیشگی گوشیها برطرف شده ؟!
راستی چه جوری می تونم براتون عکسارو بفرستم ؟
5-قول میدم دیگه آخرین سوالم باشه .ببخشید
الان که چهارم اردیبهشته آیا N96 وارد بازاره ایران شده و با چه قیمتی ؟

بازم به خاطر این همه صبر و حوصله از آقا آرش تشکر میکنم . مرسی

April 23, 2008 10:18 AM

ramtin  نوشته است:  

با سلام خدمت همه دوستان بحث جالبی پیش اومده که من هم اجازه میخوام نظرمو بگم به نظر من فرق بین نوکیا و سونی اریکسون همون فرق بین بنز و بی ام و است هرکدوم سیاستهای خاص و به طبع اون طرفداران خاصی دارند و هرکدوم تو لاین کاری خودشون به قول معروف از همه سرترن یادم میاد وقتی 6600 به بازار اومد همه رو عاشق خودش کرد بعد از اون K750 این بلا رو سر مردم اورد بعد از اونها K800 و N73واخیرا N95 و K850 (که جمیعا به مرض وحشتناک جواد شدن دچار شدن) نوکیا با سری N بهترین امکانات و جدیدترین ویژگیها عرضه میکنه ولی قبل از همه چیز صدای جیرینگ جیرینگ سکه به گوش میرسه یکی از دوستام جزو اولین کسایی بود کهN95 خرید اگه بخواهید میتونم اسکن فاکتور خریدش رو که با گارانتی اتصالات قیمت 1.350.000تومان بود رو براتون بفرستم(یادم میاد همون موقع یه لپ تاپ سونی وایو خیلی با کیفیت خریدم یک ملیون تومان سونی هم با سری های مختلفش (W,K,T,J)که اخیرا((C,X,G,Z به اونها اضافه شده سعی میکنه گوشیهای سطح خوب (نه در حد عالی)رو با قیمت مناسبتری عرضه کنه همیشه عادت کرده بودیم که تو گوشیهای خیلی خوب یه اشکال خیلی بزرگ ببینیم(توی N95باتری خیلی ضعیف و توی یکی از فوق العاده ترین محصولات سونی یعنی W950نبود دوربین یا توی W960کیفیت بسیار پایین دوربین)اما این دو شرکت محصولات بسیار کاملی رو به بازار عرضه کردند که معادله رو به هم زد نوکیا N96 و به بازار عرضه میکنه که واقعا ایراد گرفتن ازش کار بسیار سختیه و سونی هم X1رو عرضه میکنه که به جرات میشه گفت جزو کاملترین گوشیهای دنیاست(البته فکر کنم گرونترین گوشی بازار هم بشه چون قیمت اون بین 600 تا 700 یورو خواهد بود) چند وقت پیش که به انگلیس رفته بودم تونستم گوشیهای زیادی رو ببینم اما دوتا گوشی بدجوری منو ذوق زده کردن اولی ویوتی دومی سامسونگ G600بود که بدور از هیاهوهای دور و بر سونی و نوکیا غولهای فوق العاده ای بودن ویوتی با صفحه نمایش بزرگ و با کیفیتش فیلمبرداری عالی و اینترفیس فوق العاده جذاب که یه ماهی زیبا تو اون حرکات دست کاربر رو دنبال میکرد و G600 با دوربین خیلی خوب و صفحه نمایش بسیار عالی(حتی بهتر از N95) واقعا غولهایی مثل N95 وk850 رو به مبارزه میطلبیدن من خودم الان G600 دارم و اون رو از خیلی اسمارت فون های دست و پا گیر و گرانقیمت سر میدونم در جواب محمد رضای عزیز هم باید بگم سامسونگ اگه بخواد میتونه این کار رو بکنه چون شرکتیه که همه قطعات رو خودش تولید میکنه نه اینکه مثل نوکیا هر قطعه رو از یه نفر بخره(cpu رو از شرکت سوییسی و لنز رو از کارل زایس و هدست رو از فیلیپس و الی ماشاالله)محض اطلاع بگم اولین دوربین 8مگاپیکسلی مخصوص موبایل و cpu قدرتمند 620 مگاهرتزی ایفون و حتی خیلی از pocket pcها رو سامسونگ میزنه که این توانایی میتونه در باره قیمت تمام شده سامسونگ رو از رقبای قدرتمنددش خیلی جلوتر بندازه

April 23, 2008 11:27 AM

آرش  نوشته است:  

با سلام به دوستان و تشکر فراوان بابت اظهار لطفتان به سایت
دوستان عزیز پیشاپیش از اینکه لطف کرده، به نظرات یکدیگر احترام گذاشته و این بحث بی نتیجه را دنبال نمی کنید متشکرم
erik عزیز بعنوان شروع به نظر اول به سراغ این مقاله بروید تا با تکنولوژی DVB-H بیشتر آشنا شوید چون آنطور که من از صحبت های شما استنباط کردم انتظار مشاهده تصاویری غیر از تلویزیون های داخلی را با این فناوری دارید چرا که در حال حاضر در تهران علاوه بر شبکه های یک تا چهار، شبکه تهران سه عدد جام جم شبکه سحر و چند عدد رادیو چیز دیگری پخش نمی شود (البته ظاهرا چیز دیگری هم نیست!)
در مورد سوال دوم تان هم اگر کمی به تغییرات گسترده در سیستم عامل توجه کنید برتری N96 به N95 8G آنچنان هم اغراق آمیز و ضد نقیض نیست و نوکیا دقیقا با استفاده از این باتری که همه آنرا بعنوان بزرگترین مشکل نوکیا در N95 می دانستند می خواهد برتری های سیستم عامل جدید را به اثبات برساند جائیکه با استفاده از همان باتری به نتایجی حتی بالاتر از N95 8G با باتری بهبود یافته می رسیم نتایج بدست آمده در لابراتوار سایت معتبر Mobile-Review در این رابطه اعداد زیر را نشان می دهد:
GPS-navigation – 3 hours
Video – 4.5 hours the Nokia N95 8Gb lasted 3.5 hours
WEB surfing (over EDGE) – 3 hours (same 3 hours on the N95 8Gb
Wi-Fi (non-stop data upload) – 3.5 hours (N95 8Gb – 3 hours
Music (in headphones) – 13.5 hours the Nokia N95 8Gb – at 10 hours
TV (only for the N96) – up to 5 hours
پس آنچنان که در نگاه اول به نظر می رسد این باتری ضعیف هم نیست و برای تماشای TV حداقل تا 5 ساعت قابلیت استفاده دارد
در مورد سوال سومتان هم من در مقامی نیستم که به آن پاسخ بدهم و ممکن است نوکیا در آینده به ارائه آپشن قویتری اقدام کند
در مورد صفحه نمایش N96 و N95 8G بعلت عدم توزیع گسترده این گوشی در بازارهای جهانی تمامی تصاویری که از این گوشی در نقدهای متفاوت ارائه می شود از روی نسخه Beta آن بوده و از این رو بعلت مشکلات و تصحیح های فراوانی که بروی یک دستگاه در نسخه نهائی صورت می گیرد، بهتر است تا آمدن گوشی به بازار در مورد نکات جزئی همانند کیفیت صفحه نمایش در قیاس با رقبا صحبتی نکنیم ولی از روی کاغذ صفحه نمایش های این دو گوشی دقیقا با یکدیگر مشابه هستند.
برای ارسال تصاویر لینک آنها را در همین قسمت قرار دهید.
همانطور که متوجه شدید این گوشی هنوز در هیچ کجای دنیا به بازار نیامده است و این انتظار حداقل تا 2 ماه دیگر نیز به طول می انجامد.
با تشکر

April 23, 2008 11:54 AM

دکتر ریتالین  نوشته است:  

با سلام به همه دوستان گرامی و خوانندگان عزیز
متاسفانه به عنوان مدیر سایت مجبورم دخالت کنم.
همینجا اعلام می کنم که دیگه هیچ نظری که به مقایسه صرف بین برندهای مختلف بپردازه منتشر نمی شه. قسمت نظرات این سایت به عنوان کمک به دوستان جهت درک بیشتر مطالب منتشر شده و یا احیانا مشکلات پیش روی آنها عمل می کنه و بحثهای این مدلی بیشتر باعث منحرف شدن دیگران از موضوع می شود.
لطفا از جهت گیری های بیهوده خودداری کنید که از این پس منتشر نخواهند شد.

April 23, 2008 2:17 PM

erik  نوشته است:  

ضمن تشکر از آقا آرش
منظور من صرفا همین 6-7 تا کاناله داخلی بود که می گن تو تهران راه افتاده .می خواستم ببینم الان کسی خودش دیده که میشه این کانالهارو تو تهران از رو موبایلهایی مثل N77 N92 N96 گرفت یا نه ؟
از این جهت میپرسم چونکه تو اخبار یه آقایی نمیدونم معاون رییس صدا و سیما فکر کنم گفت که در خرید گوشیهایی با این قابلیت عجله نکنید چون صرف dvb-h داشتن آنها به معنی دیدن تلوزیون در تهران نیست . گفت خودشون از بین گوشیهای موجود در بازار امتحان میکنند و گوشی ای که تونست تصویر نشون بده رو معرفی می کنند و نمیدونم گفت می رند با شرکت سازنده مثلا نوکیا قرار داد می بندند ؟!! و از این جور حرفا .
من هم میدونم که این سه تا گوش(N96 77 92 ) دی وی بی اچ دارند اما می خوام ببینم تا حالا کسی عملا کانالهای داخلی رو با آنها دیده یا نه ؟
بدترین حالت اینه که من به خاطر همین DVB-H برم کلی اضافه تر پول بدم N96 بگیرم و بعد نتونم حتی باهاش یه فوتبال از شبکه سه ببینم .(حالا به هر دلیل فنی چه از گوشی چه از فرستنده .....)
در ضمن مرسی از آقا آرش من اون مقاله مربوط به DVB0h رو خوندم و با اطلاعات علمی آن آشنا شدم . ولی بیشتر تکنولوژیکی بود و جواب سوال من در آن نبود .
در ضمن در رابطه با باطری که خیلی برام مهم بود با این عدد و رقمهایی که فرمودید از یه سایته معتبر هست این جور برداشت میکنم که N96 در مجموع مشکله باطری نداره و این صرفن یک شایعه بوده . (یعنی در واقع سیستم عامل جدید آن را جبران کرده ) ولی به هر حال واسه من اون ساعتهای اعلام شده مهم بودند که به نظرم وضعیت نرمال برق و شارژ N96 را نشون میده .
راستی تو همین سایته موبایل ریویو یه مقاله خوندم میگفت برنامه ای که برای دیدن کانالهای تلوزیون رو N96 هست نمیتونه تصویرها را تمام صفحه نشون بده که منظورش رو نفهمیدم یعنی یه فوتبال هم اگه بخوایم از شبکه سه ببینیم به صورت تمام صفحه نشون نمیده؟!

April 23, 2008 4:55 PM

erik  نوشته است:  

یه سوال دیگه
فرق بین فاصله کانونی دوربینها در N95 8gb که 5/6 است با N96 که 5/2 است چیه ؟ کدوم عکس بهتری میگیره؟
در ضمن آیا ویژگی لرزشگیر اتوماتیک در فیلمبرداری که در گوشی N80 وجود داره در N95 8gb و N96 نیز وجود داره ؟
مرسی

April 23, 2008 6:37 PM

محمد  نوشته است:  

سلام به همه منو راهنمایی کنید e90 بخرم یا n96 ؟ کدام باحال ترن از نظر کارایی

April 23, 2008 9:14 PM

erik  نوشته است:  

سلام آقا آرش
شما تو مقالتون نوشتین که دوربین N96 دارای همان هعداد و ارقام N95 است ولی اینطور نیست . N96 نوشته 5.2 ولی N95 نوشته 5.6 که من فرق آنها رو از شما پرسیدم و اینکه کدوم بهتر عکس میگیره که هنوز جواب منو نداده اید!
بازم تشکر به خاطر سایت خوبتون
( لطفا اون دو تا سوالی هم که بالا پرسیدم جواب بدید .)

April 30, 2008 9:19 AM

آرش  نوشته است:  

erik جان من نیز متوجه این اختلاف شده ام اما تا زمانی که این گوشی به بازار بیایر نمی توان با قطعیت در رابطه با آن اظهار نظر کرد ولی اگر این رقم بروی لنز باقی بماند نشانه بهتر بودن دوربین N95 است
با تشکر

April 30, 2008 11:25 AM

khorasani  نوشته است:  

سلام از توضیحات مفیدتون ممنونم . من گوشی n95 8gb دارم و ازش راضیم حالا می خوام بدونم n96 وارد بازار شده یا نه؟

April 30, 2008 3:44 PM

mohsen  نوشته است:  

اقا ارش میخواستم بدونم راسته که میگن n96کانالهای ماهواره رو میگیره .... و میگن به خاطر همین ورودش به بازار ممنوع است؟

April 30, 2008 7:38 PM

آرش  نوشته است:  

با سلام
دوستان عزیز آقا یا خانم khorasani و mohsen جان بهتر است مقاله بالا را بهتر بخوانید چون هم در بالا گفته شده که N96 هنوز در هیچ جای دنیا به بازار نیامده و هم گفته شده که تکنولوژی موجود در گوشی DVB-H است که به هیچ عنوان ارتباطی با ماهواره ندارد
با تشکر

May 2, 2008 10:01 PM

نیما  نوشته است:  

سلام
کسی از تاریخ ورود این گوشی به بازار خبری داره ؟

May 8, 2008 4:20 PM

farzam  نوشته است:  

با عرض سلام خدمت اقا آرش مي خواستم بدونم نميشه باتري ان 96 رو با مال ان 95 8GB‏ عوض كرد؟يعني از نمايندكي ها ي نوكيا باتري ان 95 8GB‏ رو خريد انداخت رو ان 96؟

May 9, 2008 5:47 PM

hamed  نوشته است:  

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز
ارش جان گوشی من n 81 8gbمن میخواستم بدونم چه جوری میتونم بازی گوشی رو كه شركت ان گیج گذاشترو دانلود كنم یه چند باری رفتم تو سایتش ولی نتونستم منو راهنمایی كنید
2-میخواستم بدونم برنامه ای هست كه بشه واقعا با بلوتوث شماره تلفن گرفت بدونه این كه طرف مقابل بفهمه من بلوور دارم ولی هر كاری میخوای باهاش بكنی باید طرف مقابل اجازه وارد شدن به گوشیشو بده(من چند بار امتحانی خواستم شماره های حافظه گوشی دوستمو با بلوور بردارم ولی دفعه اول كه pasمیخواد خوب من میخوام طرف نفهمه )اگه میشه راهنمایی كنید
3 میخواستم بدونم با n81 8gb میشه تو تهران كانال tvمشاهده كرد
ببخشید ارش جان كه خیلی سوال داشتم
واقعا از شما برای راه اندازی این سایت ممنونم واقعا من تا به حال یه همچین سایتی با اینهمه اطلاعات جامع ندیده بودم واقعا تبریك میگم
با تشكر فراوان حامد از كرج

May 12, 2008 1:30 AM

آرش  نوشته است:  

با سلام
حمید جان سلام
اول باید برنامه جدید N-Gage این شرکت به نام First Access را از سایت نوکیا دانلود کنی که آیکون نارنجی رنگ N-Gage را به آبی تغییر می دهد و بهمراه آن دستور العمل نحوه نصب دو بازی که در درون آن است وجود دارد در مورد بقیه بازی ها فکر نمی کنم هنوز به صورت کامل Release شده باشند ولی بقیه نیز اگر قادر به دانلود آنها شدی فرقی با سایرین در نحوه نصب ندارند(به طور خلاصه فولدری در درایو E افزوده می شود که N-Gage نام دارد و بازی ها را باید با کامپیوتر در این درایو کپی کرد و از درون بازی اقدام به نصب آنها نمود)
در مورد سوال دومتان هم من تا بحال به چنینن کاری اقدام نکرده ام و اطلاع کافی در مورد آن ندارم
در مورد سوال سومتان هم من بکرات به این موضوع اشاره کرده ام که سیستمی که در حال حاضر در تهران مشغول پخش TV ست از نوع DVB-H است که اطلاعات کاملی در رابطه با آن در اینجا پیدا می کنید و نگفته پیداست که N81 دارای این سیستم نیست (در حال حاضر از نوکیا فقط N92 و N77 دارای این سیستم هستند)
با تشکر

May 12, 2008 10:10 PM

S  نوشته است:  

قیمت آن یا حول و حوش قیمت آن چقدر است ؟

May 14, 2008 2:05 PM

hamed  نوشته است:  

با سلام و عرض خسته نباشید به همه دوستان مخصوصا دوست داران نوكیا ارش جان من یه سوال ازت داشتم میخواستم بدونم ایا سایتی هست كه وقتی گوشی به pcوصله بشه اونو ازتوی اون سایت اپدیتش كرد من n81 8gbدارم

2-میخواستم بدونم n96هنوز تو ایران نیومده؟چند وقت پیش تو یه سایتی خوندم كه گوشیهای زیادی رو یكی قاچاق اورده ومیفروشه لیست كل قیمتاشم زده بود حداقل 70000 با كرج فرق قیمت داشت 96 هم داشت قیمتشو 445000 زده بود باخودشم كه حرف زدم گفت 96 اصلیه فنلاندم هست همه چی هم داره تو كارتونش من میگم واقعا قیمتش اینه یا طرف داره كلاه برداری میكنه تازه میگه اول باید پول تو حسابم بریزی بعد بفرستم برات اونم از جنوب از جزیره خارك من كه ترسیدم این كارو بكنم میخواستم بدونم قیمتش اگه تو ایران هست چنده بازم از شما ممنونم حامد از كرج
1/3/87

May 21, 2008 5:06 PM

آرش  نوشته است:  

با سلام
حامد جان این بار چند هزارم است که می گویم:
"N96 در هیچ کجای دنیا وجود خارجی ندارد" به نظر شما ابهام این جمله کجاست که دوستان به راحتی خام حرفهای بی ارزشی همچون آن شخصی که قصد گذاشتن کلاه گشادی بر سر شما داشته ، می شوند
دوستان چهار گوشی جدید نوکیا یعنی N78، N96 بهمراه 6210Navigator و 6220Classic هنوز به هیچ بازاری عرضه نشده اند و زودتر از حداقل دو ماه دیگر (یعنی اوایل مرداد 87) هم خبری از آنها نخواهید شنید امیدوارم واضح بوده باشد.
با تشکر

May 21, 2008 5:59 PM

نیما  نوشته است:  

سلام
آقا آرش می خواستم ببینم لنزش در پوش داره که آسیبی به لنز وارد نشه؟

May 24, 2008 1:47 PM

Ali Omega  نوشته است:  

سلام
خوبین؟
فقط میتونم بگم قشنگه چون از گوشی زیاد سر در نمیارم یعنی اصلا گوشی ندارم .موفق باشین بای

May 27, 2008 2:22 PM

امید  نوشته است:  

با سلام من رشت زندگی می کنم و باید بگم این N96 رو پشت یکی از ویترین های مغازه دیدم حدود یک ماه پیش

June 2, 2008 10:54 AM

Adrenalin  نوشته است:  

سلام آقا آرش . من میخوام N96 بخرم میخوام بدونم که:
1- به بازار اومده یا نه؟
2- کی به بازار میاد؟
3- بدرد میخوره که من اینقدر بهش پول بدم؟
4- شبکه های ماهواره رو هم میگیره؟
5- شبکه های ایرانو چطور؟
6- اگه میگیره تمام صفحه نشون میده یا نصفه صفحه؟
7- قیمتش چقدره؟
8- (مهمترین سوال) اشکالش چیه؟
9- هر برنامه ای که دلت بخواد میخوره؟
10- و امکاناتش. خیلی ممنون!

June 8, 2008 1:30 PM

mehran  نوشته است:  

عالی بود کی به بازار میاد اولین مشتریش منم قول میدم که خودمم

June 13, 2008 12:32 AM

قاسم  نوشته است:  

گوشی جالبی است یک عدد برای ما بفرستید

June 16, 2008 8:36 AM

گمنـــــام  نوشته است:  

سلام. مدت كوتاهیه با سایتتون آشنا شدم.
مطالب مفید و آموزنده و تخصصی می نویسید، خیلی ممنونم... خیلی متشكر... از كلیه نویسندگان و مدیر محترم سایت...
منم یه چند هفته ای میشه به جمع كاربران سری N نوكیا پیوستم.
گوشی من N95-8GB هست ولی هنوز طرز استفاده از رادیوی گوشی رو بلد نیستم!
و اینكه GPS با Maps فرقی میكنه؟! یا همونه!
به هر سایتی سرزدم هركی یه چیزی گفته، یكی میگه تو ایران هست، یكی میگه نیست، یكی دیگه م میگه ماهواره ای و...
بالاخره چی شد!


در ضمن از مطالب یكی از خوانندگان(محمدرضا) خیلی خوشم اومد.
البته درسته كه باید به سلائق و كاربری اشخاص احترام گذاشت ولی در كل حرف دل ما را زدند...
و صد البته نوكیا و سونی و .. مال پدرانمون هم نیست.
باید در نظر داشته باشیم این جوسازی ها و تبلیغات كمپانیهای مذكور جیبمونو الكی الكی خالی نكنه( از من به شما نصیحت...)
فكر كنم چون واردات گوشیهای سونی و نوكیا در ایران بالا بوده،مردم كشور ما بیشتر از این دو گوشی استفاده میكنند..

وگرنه طراحی و كارایی گوشی های "جدیدِ" سامسونگ هم مثال زدنیه...
اما به نظر من نوكیا نسبت به دو گوشی نامبرده منعطفتره و كاربر خودشو خسته نمیكنه...

پرنوشتاری(پرحرفی) بنده حقیرو ببخشید...
پیر مجلس شدیم... D:

ممنون

June 16, 2008 11:44 AM

mehdi14  نوشته است:  

با سلام خدمت آقا آرش عزیز
میخواستم بدونم تا چه اندازه میتونم روی GPS این گوشی منظورم( N95 8GB) حساب كنم؟من تو زمینه كوهنوردی فعالیت زیادی دارم اگه بتونم از GPS اون استفاده كنم دیگه لازم نیست وقتی میرم كوه موبایل-GPS-دوربین-MP3 player- سایر چیزها را به صورت مجزا همراهم ببرم البته هنوز GPS به صورت مجزا نخریدم.اگه این گوشی كارمو راه بندازه از شر بقیشون راحت میشمـاشئی-از بابت مطالب مفید و ارزنده شما متشكرم.اگه براتون امكان داره جوابتون را به ایمیلم هم بفرستید ممنون میشم

June 26, 2008 1:25 PM

armin  نوشته است:  

باعرض سلام وخسته نباشید به آرش جان.
ببخشید آرش جون من می خواستم از تو یه سوالی در مورد گوشی N96 و N82 بکنم.
من قصد خرید یک گوشی از میان این دو گوشی رو دارم اما نمیدونم کدومش بهتر
اگه میشه شما یه بزرگی کنی و این دو گوشی رو مقایسه کنی
از شما ممنونم آرمین......

June 29, 2008 2:02 PM

armin  نوشته است:  

ببخشد آقا آرش در حال حاظر قیمت این گوشی تقریبا چنده؟

June 29, 2008 2:17 PM

سام  نوشته است:  

مقاله ی قشنگی بود.

آقا ارش میتونین لطف کنین و قیمتش رو بگین.اگه اطلاع دارین؟

آیا به بازار دبی عرضه شده؟ ایران چی؟

June 29, 2008 2:44 PM

علي  نوشته است:  

عالیه
آرش جان اگه لطف كنی فرق ان 95 اصلی با آلمانی و چینی رو بهم بگی ممنون میشم

June 29, 2008 5:26 PM

amir  نوشته است:  

عالی بود.

June 30, 2008 2:11 AM

آرش  نوشته است:  

با سلام
دوستان N96 هنز در هیچ کجای دنیا به بازار نیامده است.
N95 اصلی آن چیزی ست که نوکیا عرضه کرده است و فرقی بین فنلاند آلمان و ی مجارستان آن نیست و آن چیزی که به نام N95 چینی در بازار موجود است اصلا N95 نیست
با تشکر

June 30, 2008 7:45 PM

آسونا  نوشته است:  

سلام آقا آرش . شرمنده من جور دیگه ای بلد نیستم پیغام بزارم یا نظر .
سپاسگذارم از زحمات شما .
ازتون خواهش میكنم كمكم كنید من پول ندارم كه هر سال گوشی عوض كنم از طرفی عاشق w950 هستم . سایت جی اس ام رفتم اون راجع به این گوشی نوشته بود كه عالیه و انتخاب خوبیه با توجه به اینكه اونا حرف الكی نمیزنن .
اومدم اینجا دیدم حرفای ضد و نقیض راجع بهش زیاد هست من ازتون خواهش میكنم جواب این سوال های من رو بدین چون شما گفتین خودتون دارین این گوشی رو : 1- این گوشی هنگ میكنه یا نه
2- صدای اسپیكرش توی جی اس ام نوشته بود بلندترین صدای مدل w در بازار هست .
3- اصل این گوشی كجاست میگن مالزی اما خیلی جاها میگن چین و مالزی منطقی تر هست ، مال شما ساخت كجاست اصلا اصلش بازار تهران گیرم میاد .
4 - خیلی مهمه این - آیا صفحه كلیدش بعد از مدتی فرو میره یا نه .
خواهش میكنم كمكم كنید آخه من بخاطر این گوشی 8 ماه كار كردم تا بتونم بخرمش. آیا این حرفا راجع بهش صحت داره یا نه تا من خیال راحت بخرمش بهم بگین اصلش كجاست .

July 1, 2008 11:04 AM

دکتر ریتالین  نوشته است:  

سلام آسونا جان
تا اونجایی که من می دونم آرش خان w950 ندارند. اما من دارم. جواب سوالت رو توی بخش مربوط به خودش یعنی اینجا نوشتم. یه سر بزن و قسمت کامنت ها رو نگاه کن.

July 1, 2008 7:11 PM

رضا  نوشته است:  

بابا دمت گرم کلی حال کردیم از زحمات شما تشکر میکنم

July 4, 2008 5:13 PM

علیرضا  نوشته است:  

ممنون از این همه اطلاعات درباره این نوع گوشی

واقعااطلاعات خوبی بود

July 5, 2008 5:52 PM

a2  نوشته است:  

با سلام مرسی از اطلاعاتتون قیمت تقریبی این گوشی بدون در نظر گرفتن سوبسید و مالیات، 550 یورو تخمین زده می شود.

July 9, 2008 11:23 AM

رامین  نوشته است:  

با سلام خدمت آقا آرش و تشکر از زحمات شما . آقا آرش یه سوال دارم که خواهش می کنم جواب بدید . تو هر سایتی رفتم و هرچی سوال کردم جوابی دریافت نکردم . اما دیدم سایت شما به سوالا جواب میدن . امیدوارم جواب منم بدید.
راستش من از N96 خیلی خوشم اومده و اگه وارد بازار بشه حتما می خوام بخرمش . به قیمتش هم کاری ندارم . ولی سوال من اینه که با توجه به اینکه سیستم عامل این گوشی نسبت به N95 کمی عوض شده ، با این تغییرات برنامه های N95 روی n96 نصب میشه یا نه ؟ آخه من با برنامه ها خیلی کار می کنم و این واسم خیلی مهمه. بازم ازتون ممنونم.

July 15, 2008 2:30 PM

آرش  نوشته است:  

رامین جان پاسخ شما قطعا منفی ست و این مشکل همیشگی سیستم عامل های جدید می باشد
با تشکر

July 15, 2008 10:12 PM

ali racer  نوشته است:  

سلام آرش جان
یه نکته جالب دیدم
الان تو سایت جی اس آرنا مشخصات سی پی یو ان 96 رو تغییر داده!!!!!!!!!!!
arm11
تبدیل شده بهarm9 !!!
البته فرکانس هم 334 مگا هرتز نیست
و به زیر 300 رسیده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

July 16, 2008 3:57 PM

امیر  نوشته است:  

سلام
میخواستم در مورد w950 بگم
من خودم 9 ماه داشتم چون تنها گوشی بود که بعد 52 تا گوشی اونقد تمام خواسته هامو ارضا کرد که این همه مدت نگهش داشتم چون هر ماه بنده یه گوشی عوض میکنم و الانم از عوض کردنش پشیمونم
چون هم ظاهری خیلی شیک ، کارایی و امکانات بسیار عالی ، کیفیت صدای فوق العاده (که شرکت سونی این گوشی رو آخرین شوالیه والکمن اسم گذاری کرده) اصلا هنگ نمیکنه
اصلش ماله فرانسه هستش
کلیداش اصلا هیچ مشکلی پیدا نمیکنه به هیچ عنوان و صفحه نمایشش هم ضد خش هستش

July 18, 2008 3:24 PM

امید  نوشته است:  

سلام.ممنون از اینکه گوشی های جدید رو معرفی میکنین ولی نمی دونم بعضی از مخاطباتون چرا این همه در مورد گوشی حساس هستند.به نظر من اگه میخوان گوشی بخرن برن از بازار بخرن و این همه وسواس نداشته باشن

July 26, 2008 10:36 AM

ali  نوشته است:  

با سلام
ما بخوایم از عکس های سایت تون کپی کنیم چطوری باید اجازه بگیریم؟؟

July 26, 2008 11:31 AM

دکتر ریتالین  نوشته است:  

علی جان سلام.
عکس های سایت ما کپی رایت ندارند وحتی المقدور از بین عکس های بدون کپی رایت موجود در اینترنت هستند. پس با خیال راحت از اونها (البته روی سرور خودتون) استفاده کنید. موفق باشید.

July 26, 2008 11:37 AM

بروبچ نوکیا = آرش  نوشته است:  

من موندم چرا نوکیا دست از سر فلاش LED برنمی داره دیگه فلاش زنون برا تمامی برندها داره قدیمی میشه تازه نوکیا دومین گوشی رو با فلاش زنون تولید کرده !!!!!!! حالا N96 که جای خود دارد !!!!

البته درسته فلاش LED فلاش ضعیفیه ولی این موضوع در رابطه با N95 یکمی فرق داره فلاش N95 با اون کوچیکیش ( مثلا نسبت به N73 ) خیلی عکسای خوبی تو شب می گیره البته نویز گیر خود نرم افزار دوربین هم روش که خیلی به عکسا کمک می کنه تا نوبز کمتری داشته باشند

حالا N96 که 2تا فلاش داره به نظر من خیلی خیلی خوب عکس بگیره به احتمال زیاد هم نویزگیر نزم افزار دوربین

August 1, 2008 1:22 PM

شاهین  نوشته است:  

با سلام خدمت آقا آرش .
می خواستم بدونم N96 سیستم چرخش اتوماتیک صفحه داره یا نه ؟
با تشکر.

August 7, 2008 4:21 PM

شاهین  نوشته است:  

آقا آرش دوتا سوال دیگه که یادم رفته بود بپرسم .
برخلاف N95 بالای N96 سنسور تنظیم نور LCD وجود نداره . یعنی نور LCD با شدت نور محیط تنظیم نمیشه ؟
دوم اینکه حجم دوربین دوم جلوی دستگاه در N96 از N95 خیلی کوچکتره . طوریکه به زحمت دیده میشه . یعنی کیفیت دوربین دوم N95 می تونه بیشتر از N96 باشه ؟ البته می دونم که این دوربین تو ایران کاربردی نداره و حالاحالاها نخواهد داشت .
با تشکر.

August 7, 2008 4:43 PM

آرش  نوشته است:  

با سلام
شاهین جان چرخش اتوماتیک تصویر در N96 وجود دارد
در مورد سنسور نور تا آمدن گوشی باید صبر کرد ولی به احتمال قوی وجود دارد
آنچه در دوربین دوم بالای صفحه نمایش دارای اهمیت خاصی نیست کیفیت است و حتی برعکس هرچه این دوربین بی کیفیت تر باشد بهتر است تعجب نکنید این موضوع همانند وب کم است چون اگر تجربه استفاده از وب کم را داشته باشید حتما تصدیق می کنید که یک وب کم از یک دوربین دیجیتال واقعی که به جای وب کم از آن استفاده می کنید عملکرد بهتری دارد چرا که یک وب کم در یک ثانیه میزان اطلاعات کمتری برداشت میکند و این اطلاعات کوچکتر سریعتر منتقل شده و در نتیجه تصویر کمتر فریز می کند همین داستان در مورد این دوربین دوم هم صادق است. البته برای استفاده از این دوربین احتمالا بیش از یک سال معطل نمی شوید چون قرار است اپراتور سوم موبایل (که قرار است تا پایان مهر برنده مناقصه آن اعلام شود) نسل سوم با امکان تماس ویدئویی را ارائه دهد. در ضمن اندازه ظاهری یک دوربین نمی تواند ملاک خوبی برای کیفیت یک دوربین باشد چون بعنوان مثال دوربین استفاده شده در SE G900 با اینکه یک نمونه 5 مگاپیکسلی ست ولی از دوربین دوم مخصوص تماس های ویدئویی نمونه ای چون 6220Classic بسیار کوچکتر است.
با تشکر

August 27, 2008 2:59 PM

farzam  نوشته است:  

سلام من قیمت تقریبی n96 و زمان ورودش به بازار ایران رو میخواستم.

September 13, 2008 2:27 PM

dada  نوشته است:  

اقا یکی جواب منو بده میگن ان96 اینفرارد نداره راست میگن؟ خواهشا یکم زود تر

September 15, 2008 7:30 AM

آرش  نوشته است:  

دوست عزیز N96پورت Infrared ندارد
باتشکر

September 15, 2008 10:30 AM

حامد  نوشته است:  

سلام به شما آرش جان و دوستان .
آرش جان راستش من قبل از اینکه N96 معرفی بشه قصد خرید N95 8Gb داشتم . حتی یه 6300 داشتم اونم فروختم تا N95 8GB رو بخرم . ولی با معرفی این گوشی ، از اون موقع تا حالا منتظر موندم تا اینو بخرم و تا حالا مجبور شدم با یه 1100 سر کنم . (خودت می دونی که 7 ماه انتظار کار خیلی سختیه) اما حالا به بازار اومده و بعضیا خریدنش . ولی من تو هر سایتی خوندم ازش بد تعریف کردن . از سرعت خیلی پایین و هنگ زیاد به دلیل سی پی یو خیلی ضعیف گله داشتن . من نمیدونم چه دلیلی داشته که از این سی پی یو استفاده شده . تازه گفتن دوربین افتضاحی داره و اصلا به پای N95 (هر دومدلش) و N82 نمیرسه و فقط سایز عکساش 5 مگاپیکسله و اصلا وضوح نداره . از GPS ضعیف این گوشی هم خبر دادن . ضمن اینکه گفتن مدل چینی اون که DVB و وایرلس نداره رو اصلا نمیشه از مدل اصلی تشخیص داد و به همون قیمت اصلی می فروشنش .
خلاصه آقا آرش من یه تعریف از این گوشی ندیدم . آیا اینا واقعیت داره یا نه ؟ تو رو خدا کمکم کن . نرم این همه پول بدم و سرم کلاه بره . مخصوصا اگه N96 چینی باشه که واویلا میشه . آخه چطور میشه اصلیشو تشخیص داد ؟ بعد از این چند ماه انتظار ضدحال خوردیم . تو رو خدا کمک کنید .
ببخشید که خیلی حرف زدم . با تشکر .

September 23, 2008 4:06 PM

Pouriya  نوشته است:  

سلام ميخواستم بدونم ان 96 صداش چند برابر ان 95 هست؟؟؟يعني از اين گوشي هاي تي وي و ان اي سي صداش بيشتره؟؟؟؟

September 27, 2008 8:19 PM

حامد  نوشته است:  

سلام بر همه دوستان.
آقا تو رو خدا هرکی درباره N96 و حرفایی که گفتم خبر داره بگه تا ببینم آیا اینا واقعیت داره یا نه ؟ درضمن گفته میشه الان نسخه بتای این گوشی تو بازاره و نسخه اصلیش هنوز نیومده . این چطور ؟ راسته یا نه ؟ منم از تو سایتای دیگه خوندم .
آقا من سایت بهتر از شما گیر نیاوردم که جوابمو بگیرم .
با تشکر.

September 28, 2008 4:32 PM

حامد  نوشته است:  

آقا یه سوال دیگه یادم رفت بپرسم :
N96 (یا هر گوشی دیگه) با وجود سی پی یو ضعیف 264 مگاهرتزی تو ضبط و پخش تصاویر با فرمت MP4 اونم در اندازه VGA و با 30 فریم در ثانیه هنگ نمیکنه ؟ من خودم که چشمم آب نمی خوره این نوع سی پی یو از پس این جور ضبط و پخش دربیاد . نظر شما چیه ؟
آخه من شنیدم که N70 حتی واسه ضبط و پخش تصاویر 320x240 هم مشکل داره .

September 28, 2008 5:04 PM

حامد  نوشته است:  

با سلام به دوستان . آقا شما که جواب ما رو ندادید . مجبور شدم خودم دست به کار بشم . امروز رفتم علاالدین قیمت این گوشی با گارانتی بین 800 تا 820 تومنه . همشون هم گفتن چینیه ، ولی نه از اون چینیا . گفتن این گوشی رو فقط چین تحت لیسانس نوکیا تولید میکنه و به غیر از این تو هیچ کشوری تولید نخواهد شد . در مورد DVB هم گفتن حتی تو تهران هم کار نمیکنه و با گرفتن 70 تومن پول اضافه ، می تونن فعالش کنن . آقایونی که این گوشی رو خریدن لطفا منو راهنمایی کنن ببینم اینا راسته یا نه ؟ به فروشنده ها که نمیشه اعتماد کرد . من الان فقط منتظر جواب های شما هستم وگرنه اگه مشکلی نداشتم تا 2 هفته پیش خریده بودمش .

October 2, 2008 2:10 PM

حامد  نوشته است:  

آقا بالاخره چی شد ؟ این N96 که تو بازار هست اصله یا نه ؟ یعنی هیچکسی نیست جواب ما رو بده ؟

October 4, 2008 8:43 PM

بهروز  نوشته است:  

سلام به دوستان و آرش جان .
آرش جان اگه ممکنه یه توضیح درباره روش نصب بازی های N-gage بر روی N96 بدید چون من که هنوز نتونستم این از بازی های این پلتفرم استفاده کنم . ضمن اینکه یه برنامه هم واسه هک این گوشی معرفی کنید چون با اون برنامه قبلی که symbian 9.2 هک میشد نمیشه . درضمن خدمت دوستانی که میگن DVB-H این گوشی کار نمیکنه بگم که تقریبا همه جای تهران همه شبکه هایی که از قبل گفته شده بود رو با کیفیت عالی دریافت میکنه و حداقل بنده که مواقع زیادی مجبورم بیرون از خونه باشم حداقل دیدن یه اخبار ورزشی و چند دقیقه فوتبال تو صفحه 2.8 inch و با اون کیفیت و قابلیت ضبط لذت خاصی داره . با تشکر .

October 30, 2008 10:48 PM

reza  نوشته است:  

سلام.
میخواستم بدونم بلندی صدای ان96 در حد ان 73 هست یا نه؟
2.درسته که سرعت گوشی پایینه؟

October 31, 2008 2:40 AM

بهروز  نوشته است:  

Reza جان بنده از قدرت صدای N73 خبری ندارم ولی به عنوان کسی که N96 دارم (البته با اجازه آرش جان) می تونم بگم همون طور که آرش جان هم بارها گفته صدای این گوشی در حد معمول و شاید کمی بلند اما بسیار با کیفیته طوری که در بلندترین حد هم هیچ نویزی نداره . برخلاف گوشی های چینی که فقط به بلندی صدا توجه میشه و هیچ کیفیتی ندارن .
درباره سرعت گوشی هم من که مشکل خاصی باهاش ندارم به شرط اینکه چهار پنج تابرنامه باز نباشه . ولی اینو بدون از یه گوشی سیمبین هیچ وقت نمیشه انتظار سرعت یه گوشی جاوا رو داشت .
آقا آرش اگه امکان داره یه راه حلی هم واسه مشکلی که خدمتت عرض کردم پیدا کن که دیگه طاقت این خطای expired certificate رو ندارم .
با تشکر

October 31, 2008 2:41 PM

reza  نوشته است:  

سلام.
ازپاسختون ممنون بهروز جان.
اگه براتون ممکنه بگین (بلندی) صداش در حد چه گوشی هست؟(بلندتر از ان95 هست؟)
مثلا برای گوش دادن به یه اهنگ نمیخواد که حتما بزاریش کنار گوشت؟
در ضمن کیفیت دوربینش از ان 95 بالاتره یا پایینتر؟
ممنون.

October 31, 2008 5:23 PM

بهروز  نوشته است:  

با سلام
Reza جان صدای این گوشی اونقدرا هم ضعیف نیست که بخوای بذاری کنار گوشت . می تونم بگم تو مکان های شلوغ مثل اتوبوس یا مترو و خیابون به راحتی صداش به گوش میرسه .
در مورد کیفیت دوربین باید بگم همون طور که تو همه سایتا و اعداد پشت گوشی نوشته N95 تا حدودی برتری داره . از لحاظ عکاسی اگه تو مکان های کم نور با وجود فلش LED دوبل (حتی نور معمولی اتاق زیر لامپ و مهتابی) عکس بگیری افت شدیدی تو کیفیت عکس داری . اما اگه تو نور معمول روز عکس بگیری مطمئن باش پشیمون نمیشی چون در این حالت کیفیت فوق العاده خوبی داره و با N95 برابری میکنه . اما از نظر کیفیت فیلم بعد از یه مقایسه در شرایط برابر با N95 بدون تعصب می تونم بگم کیفیت فیلم N96 بهتر شده .
خدمت دوست عزیز ، rima جان هم عرض کنم که تغییراتی که گوشی های نوکیا (البته گوشی هایی که از لنز کارل زایس استفاده میکنن) به روی عکس اعمال میکنن اصلا دلیل بر خراب کردن و غیر واقعی کردن عکس نیست . این به دلیل استفاده از لنز کارل زایسه که میشه گفت یه حالت رتوش مانند به عکسا میده درحالی که K850 و K800 کاملا عکس خام تحویل شما میدن . با این گفته شما باید قید دوربین های دیجیتال فوق حرفه ای رو که از بهترین لنزا استفاده می کنن زد . چون تو این دوربینا از یه سیستم رتوش داخلی استفاده شده که تصاویرش کاملا با عکس خام متفاوته . نمونه عکسای چنین دوربینایی رو میتونی تو سایت camerashop.com ببینی . اگه این طور باشه باید گفت این دوربینا یه قرون نمی ارزن . شما خودت هم میتونی با فوتوشاپ امتحان کنی تا تفاوت یه عکس خام با عکس رتوش شده رو ببینی.
با تشکر

October 31, 2008 8:48 PM

honey  نوشته است:  

تو گوشي ان 96 نميشه عكساي گرفته شده رو زوم كرد؟

November 1, 2008 1:48 AM

بهروز  نوشته است:  

با سلام به دوستان
honey جان قابلیت زوم در منوی multimedia وجود نداره و واسه زوم کردن باید حتما به file manager مراجعه کنی تا بتونی رو عکس زوم کنی . (دوستان بگن N95 هم همین طوره یا نه)
خدمت حامد جان هم عرض کنم این گوشی فقط توسط چین و تحت لیسانس فنلاند (مثل N78) تولید میشه و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست اما همون مشکل N78 رو داره که تا حدودی درب پشت گوشی لق میزنه . این گوشی هم سیستم DVB-H داره هم وایرلس . درباره پخش تصاویری هم که اشاره فرمودی مشکل خاصی وجود نداره مگر اینکه فایل مورد نظر خیلی حجیم باشه که در این صورت تنها در مواقعی پرش در تصویر به وجود میاد .
با تشکر

November 1, 2008 12:13 PM

پدرام  نوشته است:  

سلام بهروز عزيز
خواستم در مورد n95 بگم توي گالري مي توان به راحتي بوسيله rocker تغيير صدا (ولوم صدا) روي تصاوير زوم كرد. همچنين اين گزينه روي منوي option نيز قرار د ارد.
يك سول از آرش عزيز داشتم گفتيد كه se c905 به بازار اومده خواستم ببينم فيلبرداري دوربينش اصلاح شده يا در حد همون 30 فريم در ثانيه qvga هستش؟
با تشكر

November 2, 2008 1:15 AM

بهروز  نوشته است:  

با سلام
پدرام جان از راهنماییت ممنون . نمیدونم چطور تاحالا خودم امتحان نکرده بودم . تو گالری با دکمه های ولوم میشه زوم کرد ولی تو option گزینه ای به اسم زوم وجود نداره.

November 2, 2008 9:11 PM

mr  نوشته است:  

N96 یا N95 8gig ؟
با توجه به قیمت کمتر N95 8gig و همچنین اینکه N96 روی پلاتفرم N81 ساخته شده نه روی پلاتفرم N95 .

November 11, 2008 5:04 PM

مجيد  نوشته است:  

با سلام خدمت تمامي دوستان
داشتم اطلاعات مربوط به N96 رو ميخوندم كه متوجه سوال بهروز جان شدم در مورد اين خطا بايد بگم كه فقط كافيه تاريخ گوشيتون رو به عقب ببريد اما اگه خيلي تاريخ به عقب برگرده خطاي ديگري به شما ميده(date may not be valid‎)‎
كه بايد تاريخ رو به جلو ببريد بعد از چند با عقب جلو كردن تاريخ به اون بازه زماني كه نرم افزار مجاز به نصب بوده دست پيدا ميكنيد اما اگه بخوايد به طور كامل از شرش راحت بشيد ميتونيد به سادگي گوشيتون رو هك كنيد
اميدوارم بتونم كمك كرده باشم
موفق باشيد

November 14, 2008 7:18 PM

شهرام  نوشته است:  

در هنگام خرید این گوشی چه چیزهایی در جعبه آن وجود دارد؟ آیا کارت حافظه داخلی جزو آنها است یا باید جداگانه تهیه شود؟

December 21, 2008 7:58 AM

بهروز  نوشته است:  

سلام به دوستان
خدمت دوست عزیز ، شهرام عرض کنم که کارت حافظه تو جعبه N96 وجود نداره . فکر نکنم با وجود 16GB حافظه داخلی به کارت حافظه نیاز داشته باشی . اما لوازم دیگه از جمله کابل یو اس بی و تلویزیون و شارژر و دفترچه فارسی وجود داره به غیر از شارژر فندکی . البته من گوشی رو از علائدین خریدم و جاهای دیگه رو نمیدونم این شارژر رو برمیدارن یا نه . اما موقع خرید باید به فروشنده گوشزد کنی . چون من از فیلمایی که از تو اینترنت درباره این گوشی گرفتم متوجه شدم که باید این شارژر تو جعبه باشه .
با تشکر

December 21, 2008 12:26 PM

فردین  نوشته است:  

سلام دوستان
میخواستم بدونم با ان 96 میشه فیلم نگاه کرد؟
یعنی dvd روش ریخت؟

February 20, 2009 8:52 PM

ali  نوشته است:  

من میخواستم گوشی بخرم بین n96 وn958gb وi900 موندم؟

March 28, 2009 6:24 PM

sami  نوشته است:  

سلام به همه بخصوص آقا بهروز که اطلاعات مفیدی در اختیار ما میگذارند، اگه میشه به سوالای من جواب بدید.
1.طبق توضیحات آقا بهروز ،آیا می توان از بابت 5 ساعت تماشای تلویزیون ایران در اکثر نقاط تهران مطمئن شد ؟ یعنی کار کردن DVB گوشی در تهران حتمی است ؟
2.آقا بهروز وضعیت باتری N96 چگونه است و نسبت به گوشیهای خوب دیگر(N79 و N85) چقدر ضعیفتر است ؟
با کارکرد نرمال هر چند روز به چند روز باید شارژ شود ؟
3.کیفیت تصاویر در صفحه نمایش چگونه است؟ آیا آن دو مشکل همیشگی گوشیها هنوز وجود دارد ، یکی کم رنگ شدن شدید صفحه نمایش در نور آفتاب و دومی مات و سایه ای شدن تصویر وقتی به صورت مایل و زاویه دار به آن نگاه میکنیم. (چون میدانم که این دو مشکل تا حد زیادی در مانیتور گوشیهای N81 و N85 برطرف شده است.)
این سوالها کمی تخصصی بود و میخواستم از آقا بهروز که خودش با این گوشی کار کرده بپرسم.
مرسی

April 7, 2009 9:26 PM

بهروز  نوشته است:  

با سلام به دوستان با اجازه آقا آرش خدمت دوست عزیز sami جان عرض کنم که متاسفانه سیستم DVB مدتی است که توی تهران هم کار نمیکنه درواقع بعد از سرچ کردن ، گوشی پیغام میده که کانالی وجود نداره . البته اینم بگم که چیز خاصی رو هم از دست ندادیم چون موقعی هم که وجود داشت فقط در مناطق آزاد کار میکرد و حتی داخل اتوبوس با مشکل روبرو میشد . مترو و منزل که جای خود داره چون اصلا ارتباط برقرار نمیشد .
بنده از وضعیت بدوام شارژ N79 و N85 خبری ندارم ولی در مقایسه با N95 بدون شک باتری N96 دوام بیشتری داره . چون خودم رخ به رخ مقایسه کردم . من که تقریبا معمولی ازش استفاده میکن حدودا یک روز درمیون شارژ میکنم . درحالی که فکر میکنم N95 هر روز احتیاج به شارژ داره . البته میشه حدس زد که باتری 950 میلی آمپر N96 در مقایسه با باتری 1200 میلی آمپر N85 و N79 دوام کمتری داره مخصوصا اینکه LCD بزرگتری هم داره .
از نظر کیفیت تصاویر مطمئن باشید با یکی از بهترین نمونه ها روبرو هستید . البته مسلما زیر نور آفتاب مانند مکان های سرپوشیده عمل نمیکنه ولی به لطف حالت آیینه ای بودن صفحه ، به راحتی صفحه قابل خواندن هست حتی زیر نور مستقیم آفتاب . درباره زاویه خواندن صفحه هم همون طور که خدمتتون عرض کردم هیچ مشکلی وجود نداره و از هر زاویه ای که به صفحه نگاه کنید کاملا خواناست .
البته یه نکته رو به دوستان توصیه میکنم . این گوشی میشه گفت نسبت به گوشی ها دیگه زیاد هنگ میکنه . البته دلیلشو نمیدونم ولی فکر کنم به خاطر پردازنده ضعیفتر گوشی باشه که اگه آرش جان راهنمایی کنن ممنون میشم . درواقع باید باهاش کنار اومد و قلق کار کردن باهاش دستتون بیاد . چون من خودم کمتر میشه باهاش کار کنم و هنگ کنه ولی وقتی گوشی دست کسان دیگه می افته با مشکل مواجه میشه .
از اینکه طولانی شد شرمندم.

April 8, 2009 8:50 PM

پدارمn95  نوشته است:  

با سلام
سامي عزيز در مورد سوالتون من با اجازه بهروز عزيز صحبتشون رو تكميل كنم!
مصرف باطري در N85 نسبت به N96 از سه لحاظ زير بهبود پيدا كرده است:
1-استفاده از باطري 1200 به جاي باطري مزخرف (و احتمالاكاملا تقلبي) 950 ميلي آمپري كه در N95 بيچاره عزيزم هم وجود داشت!
2- وجود گزينه Power-saving در پروفايلهاي گوشي كه باعث بسته شدن Application هاي پر مصرف، به حداقل رساندن مصرف صفحه نمايش و دوام بيشتر باطري مي شود!
3- استفاده از صفحه نمايش OLED كه مصرف باطري كمتر و وضوح بيشتري (البته به جز زير نور آفتاب) نسبت به ديگر LDC ها دارد!
به طور كلي باطري N85 در يك استفاده كاملا معمولي به زماني در حدود 55 ساعت مي رسد. كه البته با انتخاب گزينه Power-saving و استفاده كمتر به راحتي به 4 روز هم خواهد رسيد!
در مورد سوال دوستمون كه بين اين دو گوشي ترديد داشتند بايد بگم كه n85 انتخاب بسيار معقولانه تري است! چون مجبور نيستي حداقل 150تومن بيشتر پول امكان DVB-H بدي كه معلوم تا آخر سال جديد 88 هم راه بيافته يا نه! (تازه برنامه هاي تلويريون هم كه ...!!!)

April 9, 2009 1:47 AM

sami  نوشته است:  

سلام به همه دوستای خوبم
من هم بالاخره بعد از 7 8 ماه تحقیق در مورد گوشی آیندم ، نهایتا از بین سه انتخاب N95 - 8gig / N96 / N85گوشی N96 را انتخاب کردم .
الانم دو روزه که خریدم D: . خیلی ازش راضیم سرعت منوهاش / دوربین / کیفیت مانیتور / ... همه چیش خدارو شکر عالیه (البته هنوز اول کاره ! )
در مورد dvbh سوال داشتم که یکی از دوستم که هو هم همین گوشی رو داره وقتی داخل منوی live tv که مربوط به پخش تلویزیون هست search میزنه میگه هیچی پیدا نمیشه ،
ولی برای گوشی من بار اول یک IRIB پیدا میکنه ولی زیرش مینویسه فعلا کانالی موجود نیست NO CHANELS
می خواستم ببینم فرقشون چیه ؟

May 8, 2009 6:37 PM

هستی  نوشته است:  

سلام
اخرین قیمت n96 رو در خرداد 88 میخوام
قیمتش تو علادین چه قدره؟
خواهش میکنم زودترجواب بده

June 9, 2009 8:23 PM

بهروز  نوشته است:  

سلام
هستی جان قیمت گوشی حدود 530 تومنه ولی بهتون توصیه میکنم از خیر این گوشی بگذرید . چون N96 فوق العاده کنده و مسلما با مشکل مواجه میشید . اگه واقعا به کارکرد گوشی اهمیت میدین N95 8GB بهترین گزینه هست که با قیمت حدود 450 تومن میتونید خریداری کنید .
با تشکر

June 10, 2009 12:52 PM

هستی  نوشته است:  

سلام
آقا بهروز از راهنمایی تون خیلی ممنونم
من خودم n81میخواستم بگیرم فقط بخاطر دوربینش منصرف شدم
الانم بین n95,n81موندم
به نظرتون کدوم بهتره؟
مرسی

June 11, 2009 7:22 PM

بهروز  نوشته است:  

سلام
هستی جان مسلما N95 نسبت به N81 برتری داره و توصیه میکنم N95 رو خریداری کنید البته اگه 8GB باشه بهتره .
با تشکر

June 12, 2009 11:07 AM

هستی  نوشته است:  

سلام
مرسی از راهنماییتون
آخرین قیمت n95الان چقدره؟
چطوری متوجه بشم گوشی اصله؟
مرسی

June 17, 2009 3:00 PM

بهروز  نوشته است:  

سلام
قیمت N95 فکر میکنم بین 380 تا 400 باشه . اگه شما گوشی رو با گارانتی اصلی بخرید خیالتون راحت باشه که تقلبی درنمیاد .

June 18, 2009 11:23 AM

sami  نوشته است:  

در ورژن 30 گوشی بسیار سریعتر شده و هیچگونه ایرادی برای آن باقی نمانده است
کیفیت صدا عکس و فیلمبرداری باز هم بهتر از قبل شده و در حد بسیار خوبی هست
مصرف باتری بهبود یافته و زمان بیشتری به ما میدهد
در همین حد بگم که حتی سی پی یو گوشی ، اوور کلاک شده و سرعت آن را بالا برده اند

October 2, 2009 9:56 AM

maryam  نوشته است:  

سلام
من یه گوشی n96 2ماه قبل خریدم با قیمت فنلاند اما قابلیت دانلود نداره. واسه نصب برنامه هر جا رفتم میگن چینیه و با لیبل فنلاند بهتون فروختن. اگوشی من دقیقا همونطوریه که تو تصویر نشون دادید طرح اصلی تک سیم کارته چینی هم از این گوشی وجود داره؟

November 18, 2009 1:19 AM

sami  نوشته است:  

من الان دو ماه هست که کانلهای 1 تا 5 را با کیفیت فوق العاده باورنکردنی از طریق DVBH این گوشی ،دارم میگیرم.
از فوتبالها و اخبار گرفته تا تمام سریالهای قشنگ مثل دلنوازان
قرار است که تا 18 کانال به زودی برای گوشیها پخش بشه

January 27, 2010 2:02 PM

علیرضا  نوشته است:  

چطوری کانال های تلویزیونی ببینم

March 1, 2010 12:43 PM

سعيد  نوشته است:  

سلام ، گوشي من يه بار تلويزيونو گرفت اما ديگه بعد از اون اصلا موفق نشدم حتي يه كانال بگيرم ، لطفا راهنماييم كنيد.

July 17, 2010 4:38 PM

فرزانه  نوشته است:  

من 6ماهه که گوشی n96 خریدم ولی کانال تلویزیون نمیگیره هرجا بردم گفتن ایران امکاناتش نداره که بتونم از تلویزیونش استفاده کنم دوماه بعد از خرید گوشیم سرعتش خیلی کند شده

August 8, 2010 2:54 PM

فیروز  نوشته است:  

لطفا راهنمائی بفرمائید در مورد پیدا کردن دفترچه راهنمای n96 به زبان فارسی

August 22, 2010 11:06 PM

حمید  نوشته است:  

سلام n96 گوشی خوبی یا نه می خوام بخرم

September 5, 2010 1:08 AM

sami  نوشته است:  

من الان با گوشيم تو تهران دارم 13 تا كانال ميگيرم و مشكلي نداره
شبكه هاي 1 2 3 4 5 ، خبر، آموزش، press TV ، العالم، جام جم 1و2 ، قرآن .
فكر كنم به زودي براي بقيه هم بتونه تلويزيون بگيره :)

September 14, 2010 6:58 PM

mohsen  نوشته است:  

سلام برای تلویزیون در تهران نمی گیره وهم تو خونه

December 30, 2010 1:01 PM