همه آنچه در کنفرانس Google I/O 2016 گذشت

0
1995
گوگل i/o 2016

شرکت گوگل معمولا در کنفرانس خبری توسعه‌دهنده‌گان این برند موسوم به Google I/O از ورژن جدید سیستم‌عامل این برند با نام اختصاری رونمایی می‌کند و این رویه را در دو سال گذشته با ارائه اندروید L و اندروید M ادامه داد. امسال اما از قبل اندروید N رونمایی شده بود و چشم به Google I/O 2016 برای مشاهده دیگر محصولات گوگل دوخته شده بود. با ما در نگاهی به تمامی آنها همراه شوید.

نسخه بتای Android N

امسال نیز مثل دو سال گذشته بار دیگر نسخه جدیدی از اندروید رونمایی شد. اندروید N با اینکه تا به امروز دو نسخه ابتدایی از آن منتشر شده بود اما این نسخه‌ها هیچ‌کدام کاملا Stable و قابل اتکا نبودند ولی روز گذشته گوگل در I/O 2016 نسخه بتا با ثبات‌تری از این سیستم‌عامل را در نسخه بتا منتشر کرد. این آپدیت البته به مانند یک سیستم‌عامل نهایی،‌بی‌نقص و بدون باگ نیست اما ثبات کاملا بیشتری نسبت به گذشته دارد. این ورژن که سومین نسخه دولوپری Android N نامیده می‌شود جدا از مسئله همیشگی بهبود باتری یک نکته جدید را نیز از مرورگر کروم به ارث برده که در طی آن بدون دخالت کاربر آپدیت‌های جدید نرم‌افزاری در پس‌زمینه دانلود شده و سپس هر زمان که دستگاه ریستارت بشود این دانلودها نصب می‌شود.

گوگل i/o 2016

بدین‌ترتیب دیگر نوتیفیکیشن در دسترس قرار گرفتن آپدیت‌های جدید برای نرم‌افزارها در اندروید N ظاهر نمی‌شود در این حالت سرعت بوت نیز ارتقا می‌یابد و گزینه نچندان خوشاینده “Android is Upgrading” نیز دیگر در ابتدای بوت به نمایش در نمی‌آید. طبق معمول دو نسخه قبلی این سیستم‌عامل، این بار نیز این آپدیت در اختیار نکسوس‌های 9، 6P، 5X، نکسوس پلیر، تبلت Pixel C و گوشی‌های سری Android One قرار گرفته است.

اپلیکیشن‌های فوری بدون نیاز به نصب

یکی از موارد بسیار جذاب و جالب معرفی شده در I/O 2016 به اپلیکیشن‌های فوری یا Instant Apps تعلق دارد. این مفهوم به آن معناست که می‌توان یک اپلیکیشن را بدون نصب کردن آن اجرا کرد. پشت این ایده ساده و کاربردی موارد فنی متعددی وجود دارد که دولوپرها و توسعه‌دهنده‌گان باید برای تعبیه آنها در برنامه خود تلاش کنند. از جمله کاربردهای این اپلیکیشن‌ها زمانی ست که کاربر نیاز به تست یک برنامه دارد و زمانی که از عملکرد آن رضایت داشت می‌تواند آن برنامه را به طور کامل نصب کند. در این حالت پیش از نصب، اندروید تنها بخش‌های ضروری برنامه جهت اجرای اولیه آن را لود می‌کند و سپس در صورت تمایل کاربر به طور کامل اقدام به نصب خواهد کرد.

گوگل i/o 2016

Android Instant Apps روی ورژن‌ اندروید 4.1 جلی‌بین به بعد قابل اجرا است که در حاضر بیش از 1 میلیارد کاربر را در سرتاسر جهان تشکیل می‌دهند. زمان ارائه این ویزگی البته به ماه‌های آینده در سال جاری موکول شده است.

Android Wear 2.0 برای پوشیدنی‌ها

ارائه نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید wear موسوم به Android Wear 2.0 یکی دیگر از خبرهای بسیار مهم Google I/O 2016 بود. در این نسخه اسمارت‌واچ‌ها کاملا مستقل از گوشی‌های موبایل عمل می‌کنند و می‌توانند به صورت مستقل به شبکه وای‌فای متصل شوند یا اینکه در زمان نبود شبکه وای‌فای برای اتصال به شبکه از ارتباطات سیم‌کارتی بهره ببرند. تغییر مهم دیگر در این مجموعه به طراحی سیستم‌عامل تعلق دارد که ظاهری مبتنی بر Material Design گوگل در آن مورد استفاده قرار گرفته است. شیوه جدید ورود اطلاعات و برنامه‌های متکی به خود و مستقل (Standalone apps) دیگر موارد جدید این نسخه از سیستم‌عامل را تشکیل می‌‌دهند.

گوگل i/o 2016

Android Wear 2.0 از روز گذشته در نسخه پیش‌نمایش یا developer preview تنها برای LG Watch Urbane نسل دوم LTE و Huawei Watch ارائه شده است و در دسترس قرار گرفتن آن برای دیگر ساعت‌های هوشمند مبتنی بر این سیستم‌عامل به احتمال فراوان تا پاییز امسال به تعویق خواهد افتاد.

معرفی پلتفرم Daydream برای واقعیت مجازی

Daydream که تابستان امسال همراه با نسخه نهایی اندروید N عرضه می‌شود پلتفرم جدید واقعیت مجازی یا VR گوگل است که در حقیقت جزئی از خود سیستم‌عامل به حساب می‌آید. Daydream جایی ست که تمامی محتوای مرتبط با واقعیت مجازی اعم از اپلیکیشن‌ها، عکس‌ها، بازی‌ها و دیگر موارد قرار می‌گیرد و حتی نسخه خاصی از Google Play Store نیز برای آن در نظر گرفته شده است. از جمله اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در نظر گرفته شده برای Daydream می‌توان به YouTube، Street View، Play Movies و Google Photo‌ اشاره کرد و نگفته پیداست که در آینده اپلیکیشن‌های دیگری نیز به این لیست افزوده می‌شود. نوتیفیکیشن برنامه‌ها در هنگام حضور کاربر در Daydream به صورت کارت‌های سه‌بعدی به نمایش در می‌آیند.

گوگل i/o 2016

نکته جالب در مورد Daydream لزوم کسب مجوزهای لازم از گوگل توسط شرکت‌های سازنده است و بسیاری از برندهای معتبر نظیر سامسونگ، ال‌جیع HTC، هواوی، ایسوس، آلکاتل و برخی موارد دیگر به احتمال فراوان در پاییز امسال محصولاتی را مرتبط با این فناوری به بازار ارائه می‌کنند. اولین دیوایس پشتیبانی‌کننده از این فناوری همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد، آخرین نکسوس گوگل یعنی Huawei Nexus 6P است. یکی از دلائل کسب مجوز از سوی گوگل برای دیوایس‌های مختلف حذف تاخیر ایجاد شده بین حرکت‌های سر کاربر و واکنش نشان‌ دادن گوشی به این حرکت است چرا که در این حالت برای فائق آمدن بر این تاخیر نیاز است تا پردازنده،‌گرافیک و دیگر اجزای سخت‌افزاری گوشی سخت‌تر از حالت عادی کار کنند.

گوگل i/o 2016

گوگل در کنار معرفی Daydream یک طرح مرجع نیز برای عینک واقعیت مجازی ارائه کرده در آن کارایی بالا همراه با راحتی استفاده مد نظر قرار گرفته است. در این طرح که می‌‌توان آن را نسل دوم طرح مرجع کاغذی واقعیت مجازی گوگل موسوم به Cardboard نامید علاوه بر خود هدست یک ریموت کنترلر نیز در نظر گرفته شده که دارای دو دکمه و یک تاچ‌ پد قابل کلیک کردن در پایین است. ارائه نسخه تجاری Daydream به ماه‌های آینده در سال جاری موکول شده اما برنامه‌نویسان می‌‌توانند از همین ابتدا اقدام به ساخت برنامه برای این محیط کنند.

Google Home ابزاری به سبک Amazon Echo

Google Home یکی از سخت‌افزارهای معرفی شده از سوی گوگل در I/O 2016 بود که چه به لحاظ طراحی و چه از نظر امکانات شباهت نزدیکی با Amazon Echo دارد. این دیوایس که در نگاه اول یک اسپیکر بلوتوث به نظر می‌رسد در عمل بسیار هوشمندتر عمل می‌کند. Google Home مثل همتای آمازونی خود دستورات صوتی را دریافت می‌کند و در صورت نیاز پاسخ‌های مرتبط را به گوش کاربران می‌رساند. آنچه Google Home را از Amazon Echo‌ متمایز می‌سازد پشتیبانی آن از پروتکل Google Cast است که با کمک آن می‌توان با گوشی، تبلت یا لپ‌ـاپ به سادگی محتوای مورد نظر را به این دوایس منتقل کرد. در این حالت Google Home می‌تواند این محتوا را روی هر دیوایسی که دانگل Chrome Cast به آن متصل شده است پخش کند.

گوگل i/o 2016

این تنها وظایفی نیست که Google Home‌ بر عهده دارد و این دیوایس همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد کنترل برخی از دیوایس‌های خانه از جمله چراغ‌های روشنایی و ترموستات تنظیم گرما را نیز می‌تواند در دست بگیرد. این نوع کارایی این دیوایس می‌تواند طبیعتا در آینده با ارتقا روبرو شود. گوگل در توصیف صدای این اسپیکر به باس قدرتمند و اوج (صدای) واضح “strong bass and clear highs” اشاره کرده است. ارائه این دیوایس نیز به زمانی در سال جاری با قیمتی نامشخص موکول شده است.

برای Android N نام پیشنهاد دهید

همانند دو سال گذشته گذشته نام اختصاری M، L و N در نهایت نام اصلی سیستم‌عامل گوگل نیست و با اینکه از حالا حدس و گمان‌هایی در مورد نام اصلی این سیستم‌عامل زده شده است (از جمله Nougat) ظاهرا هنوز خود گوگل در تصمیمش برای نام‌گذاری این دیوایس مصمم نیست چرا که امروز اعلام شده که گوگل در پی یافتن بهترین عنوان برای نسخه هفتم اندروید یا سر نام N است.

گوگل i/o 2016

نکته جالب در این میان این است که کاربران می‌توانند اسمی را با سر نام N‌ پیشنهاد دهند که یک خوراکی یا شیرینی یا دسر نباشد. نام مورد نظر خود را می‌توانید از اینجا ثبت کنید. ویدئوی زیر این پروژه را بهتر توصیف می‌کند.

 

 

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

منبع 5

منبع 6

ارسال یک پاسخ