برادرانی از نسل نو : سونی XPERIA Z5 Dual – XPERIA Z5 Compact

1
6231
بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

تعداد پرچمداران سونی در سال 2015 برای اولین بار به 4 عنوان افزایش پیدا کرد. سه گوشی اخیر این شرکت که هر سه از نام مشترک Z5 با پسوندهای متفاوت بهره می‌برند، جدیدترین تلاش این برند برای حضور پر رنگ در بازاری‌ست که تقریبا به طور کامل تحت سیطره و نفوذ برندهای آسیایی و به خصوص چینی قرار گرفته است. سونی اکسپریا Z5 Dual و Z5 Compact چند روزی را برای بررسی در کنار ما به سر بردند. با ما در نگاه کاملی به این دو گوشی همراه شوید.

با توجه به روند اتفاقات و رویدادهای چند سال گذشته و کاهش نسبی سهم بازار سونی از رده اسمارت‌فون‌های اندرویدی، لزوم ایجاد تغییرات در مدل‌های آینده این برند و دگرگونی در برخی از سیاست‌های این شرکت خوشنام برای تصاحب سهم بیشتری از بازار موبایل کاملا احساس می‌شود. گوشی‌های سری Z که به نوعی تعریف و تعبیر سونی از دیوایس‌های پیشرفته پرچمدار به حساب می‌آید همواره از لحاظ میزان مشخصات و امکانات سخت‌افزاری در رده بالایی قرار گرفته و به سادگی امکان مقایسه آنها با برترین اسمارت‌فون‌های سایر برندها وجود دارد؛ ‌این سری با وجود آنکه احتمالا پر فروش‌ترین گوشی‌های موبایل سونی را در سال‌های اخیر تشکیل‌ داده‌اند اما مقایسه سهم بازار آنها با برخی دیگر از پرچمداران محبوب بازار شرایط را چندان به نفع سونی نشان نمی‌دهد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

XPERIA Z به عنوان نسل نخست این خانواده حتی با استانداردهای سال 2015 نیز گوشی مناسبی در رده متوسط به حساب نمی‌آید: صفحه‌نمایش 5 فول اچ‌دی، هسته‌های پردازشی Krait، حافظه داخلی 16 گیگابایتی، 2 گیگابایت رم، دوربین 13 مگاپیکسلی و مقاومت در برابر نفوذ آب سیمای مدل موفقی را برای سال 2013 رقم می‌زنند این ماجرا در مورد نسل‌های بعدی نیز با برخی تفاوت‌ها تکرار شد و همواره مشخصات مطلوبی از گوشی‌های سری Z سونی در دسترس قرار می‌گرفت. سونی اما در فاصله این سال‌ها با وجود تلاش‌های فراوان برای ساخت محصولاتی با کیفیت و تبلیغات گسترده در حوزه‌های گوناگون هنوز موفق به ارتقا جایگاه خود در بازار موبایل نشده است در جست‌وجو برای یافتن علت این اتفاق به موارد احتمالی متعددی می‌توان اشاره کرد اما دلیل اصلی هرچه که باشد مسئولان این برند ژاپنی ظاهرا چاره کار را در افزایش تعداد محصولات حاضر در بازار خود تشخیص داده‌اند و ارائه سه گوشی همزمان از خانواده XPERIA Z5 نیز به همین مسئله اشاره دارد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

برترین گوشی این خانواده، XPERIA Z5 Premium نام دارد که اولین اسمارت‌فون مجهز به پنل 4K به حساب می‌آید،‌ XPERIA Z5 به عنوان مدل میانی و تا حدودی پرچمدار اصلی سونی از امکانات استانداردتری برخوردار است و در نهایت XPERIA Z5 Compact نسل سوم سری کامپکت سونی به حساب می‌آید. مهم‌ترین تفاوت XPERIA Z5 Dual و XPERIA Z5 Compact علاوه بر موارد ظاهری به سایز و رزولوشن صفحه‌نمایش تعلق دارد. البته این تمامی ماجرا نیست و در حین بررسی به نقاط اشتراک و اختلاف دیگری نیز می‌توان اشاره کرد. با ما در بررسی همزمان این دو گوشی همراه شوید.

طراحی بدنه، اندازه‌ها

در طراحی سری Z5 پس از مدت‌ها تغییرات مشهودی نسبت به دیگر پرچمداران سونی دیده می‌شود. نخستین تغییر به حذف پوشش براق شیشه‌ای در پشت دستگاه و تعویض آن با یک پوشش مات جدید است. این پوشش نیز از جنس شیشه است اما تغییر حالت آن از براق به مات، در ارتقا ظاهرا دستگاه در هر دو مدل تاثیر فراوانی بر جای گذاشته است. ظاهر مکعب مستطیل گوشی و استفاده از طراحی باکسی شکل در هر دو مدل بدون تغییر باقی مانده و هیجگونه انحنایی نیز در بخش پشتی دیده نمی‌شود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

یکی از تغییرات طراحی مابین این دو گوشی در طراحی نوار پیرامونی رخ داده است؛ در XPERIA Z5 با تشابه فراوان نسبت به +XPERIA Z3 از نوار فلزی پیرامونی و چهار قطعه نیمه‌دایره‌ای‌ از جنس پلاستیک سخت پلی کربنات در کناره‌ها استفاده شده که هنگام افتادن گوشی روی هریک از کناره‌های چهارگانه دستگاه آسیب کمتری را نسبت به فلز متحمل می‌شوند. در XPERIA Z5 Compact شرایط متفاوتی برقرار است و نوار پیرامونی کاملا از جنس پلاستیک سخت ساخته شده است. این مسئله کناره‌های Z5 Compact را یک‌دست‌تر از Z5 جلوه می‌دهد و بیشتر بودن ضخامت این قسمت نیز به بهتر در دست گرفتن گوشی کمک می‌کند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

در بالا و پایین صفحه‌نمایش در XPERIA Z5 Dual فضای دست نخورده نسبتا زیادی دیده می‌شود که ارتقاع گوشی را افزایش داده است شرایط XPERIA Z5 Compact از این لحاظ بهتر بوده و نسبت به گوشی‌های هم‌سایز ارتفاع قابل قبولی دارد. ابعاد XPERIA Z5 برابر 7.3×72×146 میلیمتر است که عرض و ضخامت بسیار مناسبی دارد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

در دیگر سو XPERIA Z5 Compact با وجود طول و عرض مناسب 127 و 65 میلیمتری، از ضخامت نسبتا زیاد 8.9 میلیمتری برخوردار است که به لطف نوار پلی‌کربنات پیرامونی، در دست تا حدودی ضخیم‌تر نیز به نظر می‌رسد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

 

XPERIA Z5 از وزن 154 گرمی برخوردار است که تا حدودی سنگین‌تر از حد نرمال سایز آن بوده و در این میان به گوشی‌های هم‌سطح و سبک‌تری همچون Huawei P8 با صفحه‌نمایش هم‌اندازه و وزن 144 گرمی می‌توان اشاره کرد. این داستان تا حدودی در مورد XPERIA Z5 Compact و وزن 138 گرمی آن نیز صادق است و مدلی همچون Huawei P8lite با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 5 اینچی و وزن کمتر 131 گرمی به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد. سنگین بودن نسبی این دو گوشی البته همیشه نیز یک نکته منفی به حساب نمی‌آید و چه بسا کاربرانی که سنگین‌تر بودن یک مدل را نشانه‌ای از کیفیت بالاتر آن تلقی می‌کنند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

در یک نگاه کلی تغییراتی نظیر حذف پوشش شفاف بخش پشتی، ارائه دو اسپیکر استریو در بالا و پایین صفحه‌نمایش و ارائه شدن با رنگ‌های متنوع و جدید هر دو مدل XPERIA Z5 و XPERIA Z5 Compact را در مسیر درستی برای اصلاح روند یکنواخت طراحی مدل‌های پیشین این برند قرار داده و از این لحاظ امتیاز بالایی را باید به سونی اختصاص داد. البته این طراحی هنوز نیز بدون اشکال به نظر نمی‌رسد و برخی موارد همچون جایگاه و ترکیب کلیدهای جانبی دستگاه و شیوه قرارگیری کارت حافظه و سیم‌کارت که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم هنوز نیازمند بررسی بیشتر خواهد بود.

اجزای پیرامونی

ترکیب اجزای پیرامونی Z5 Dual و Z5 Compact در مقایسه با دیگر پرچمداران سری Z تغییرات مشخصی را تجربه کرده است که بدون شک مهم‌ترین آنها دکمه پاور جدید گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت است.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

دکمه جدید برخلاف پاورهای کلاسیک سونی نه‌تنها برآمده نیست بلکه در سطح پایین‌تری از لبه سمت راست گوشی قرار گرفته و فضای بسیار گسترده‌تری نیز روی آن در اختیار قرار دارد این فضا البته برای در برگرفتن کامل یک انگشت دست کافی نیست و به همین علت انتظار حساسیت کمتری از آن نسبت به نمونه‌های مشابه سایر برندها می‌رود. در این مورد در ادامه در بخش حسگر اثر انگشت بیشتر صحبت خواهیم کرد. دکمه پاور در XPERIA Z5 Compact‌ با دارا بودن یک قاب براق پیرامونی، از مکانیزم بهتری برای فشردن برخوردار است.

در سمت راست علاوه بر حسگر اشاره شده که تقریبا در مرکز قرار گرفته است در هر دو گوشی دکمه تغییر صدا و شاتر دوربین در نیمه پایینی قرار دارند و با اینکه جایگاه شاتر دوربین کاملا مناسب بوده و به راحتی در حین تصوربرداری در زیر انگشت قرار می‌گیرد اما دکمه بزرگ‌تر تغییر صدا به خصوص در XPERIA Z5 از لحاظ ارگونومیکی جایگاه مناسبی ندارد و دسترسی آسانی را ارائه نمی‌کند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

sony سونی

در سمت چپ در هر دو مدل در زیر یک پوشش پلاستیکی نسبتا بزرگ محل جایگذاری سیم‌کارت (یا سیم‌کارت‌ها) و اسلات حافظه قرار دارد. در Z5 Dual دو محل کاملا مجزا برای قرارگیری دو سیم‌کارت نانو در نظر گرفته شده و جایگاه اسلات حافظه Micro SD نیز کاملا مستقل است.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

این شرایط در Z5 Compact نیز با یک سیم‌کارت نانو و یک حافظه Micro SD تکرار شده است.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

نکته مثبت اصلی طراحی سونی در این قسمت مستقل بودن سیم‌کارت‌ها از کارت حافظه است و برخلاف تولیدات جدید بعضی برندها، کاربران در دو راهی انتخاب کارت حافظه یا قابلیت دو سیم‌کارت قرار نمی‌گیرند. اما یک انتقاد مشخص را نیز می‌توان بر این طراحی وارد دانست؛ جایگیری سیم‌کارت در هر دو گوشی Z5 Dual و Z5 Compact مستلزم استفاده از قطعه کوچک جداگانه‌ای‌ست که سیم‌کارت در آن قرار گرفته و سپس این قطعه درون گوشی قرار می‌گیرد این طراحی در بسیاری دیگر از گوشی‌های هم‌سطح نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما جدا از احتمال مفقود شدن این قطعه، در زمینه جنس این قطعه نیز نگرانی‌های ایجاد می‌شود؛ tray سیم‌کارت معمولا از جنس فلزی محکم ساخته شده و طراحی سونی با جنس پلاستیکی آسیب‌پذیر و شکننده انتقادهای مشخصی را بر این طراحی وارد می‌کند. محل اتصال بند در Z5 Compact در سمت چپ قرار دارد اما در Z5 Dual به پایین گوشی منتقل شده است.

در پایین گوشی در هر دو مدل به پورت Micro USB در مرکز بر می‌خوریم که چهار وظیفه اتصال شارژر، ارتباط با کامپیوتر، اتصال لوازم جانبی (حافظه، کیبورد، موس و …) از طریق فناوری OTG و خروجی TV با MHL 3 را بر عهده دارد که این وظیفه آخر به خصوص برای دیوایسی در اندازه و قیمت Z5 Compact تقریبا بی‌نظیر است. پورت Micro USB در هر دو گوشی بدون نیاز به پوشش محافظ، در برابر نفوذ آب و گرد و خاک (طبق استاندارد IP68) مقاوم است. در Z5 Dual در این قسمت همانطور که اشاره شد محل اتصال بند دیده می‌شود و در Z5 Compact نیز به میکروفون تماس بر می‌خوریم.

XPERIA Z5 Dual و XPERIA Z5 Compact - بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

در بخش بالایی در هر دو گوشی جک هدست و میکروفون دوم دیده می‌شوند. جک هدست نیز مانند پورت Micro USB در این دو مدل نیازی به پوشش جداگانه برای محافظت از ورود آب و گرد و خاک ندارد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

صفحه‌نمایش

بدون در نظر گرفتن برخی نکات کوچک سخت‌افزاری و موارد مرتبط با طراحی، مهم‌ترین تفاوت مابین Z5 Dual و Z5 Compact که به اختلاف سایز این دو نیز منجر شده است به اندازه صفحه‌نمایش در این دو مدل تعلق دارد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

هر دو گوشی نسبت به نسل‌های پیشین خود هیچ تغییری در اندازه و رزولوشن صفحه‌نمایش نداشته‌اند و همچنان XPERIA Z5 همانند +XPERIA Z3 (و البته XPERIA Z3 و XPERIA Z2 پیش از آن) دارای یک پنل 5.2 اینچی فول اچ‌دی با فشردگی نزدیک به 424 پیکسل در هر اینچ است و XPERIA Z5 Compact نیز همانند XPERIA Z3 Compact از پنل 4.6 اینچی با وضوح 1280×720 پیکسلی و فشردگی 319ppi بهره می‌برد. در زمینه تکنولوژی ساخت نیز حداقل در حالت نظری تفاوتی با گذشته دیده نمی‌شود و همان فناوری IPS TFT LCD‌ در هر دو گوشی به کار گرفته شده است. سونی البته برخی تغییرات را در این دو پنل اعمال کرده که شاید مهم‌ترین آنها ارتقا کنتراست تصویر و یا آنگونه که سونی از آن یاد می‌کند، Dynamic Contrast Enhancer باشد. در عمل ابعاد و وضوح بیشتر صفحه‌نمایش Z5 Dual، تصویر باکیفیت و شارپ‌تری را نسبت به برادر کوچک‌تر خود ایجاد می‌کند و در حالی که سایز 5 اینچ برای برخی کاربران اندکی کوچک و سایز 5.5 اینچ نیز برای برخی دیگر اندکی بزرگ است،‌ سایز 5.2 اینچ به نظر اندازه بهینه و مناسبی به نظر می‌رسد. ارتقا نیافتن وضوح صفحه‌نمایش به رزولوشن معمول پرچمداران فعلی بازار یعنی QHD یا 2560×1440 پیکسل نکته‌ منفی چندانی برای XPERIA Z5 محسوب نمی‌شود و نه‌تنها چشم انسان قادر به تفکیک این وضوح بالا (از فاصله معمول در دست گرفتن گوشی) نیست بلکه مجموعه پردازشی و گرافیکی گوشی نیز فشار فراوانی را برای پردازش این حجم بالای پیکسل متحمل خواهد شد.

در Z5 Compact به دلیل اندازه کوچک‌تر پنل، وضوح HD مشکل‌ساز نیست و تراکم 319 پیکسل در هر اینچ این صفحه‌نمایش تقریبا با فشردگی 326ppi حاضر در پنل 4.7 اینچی iPhone 6S برابری می‌کند.

نور صفحه‌نمایش هر دو گوشی نسبت به نسل‌های پیشین خود (+XPERIA Z3 و XPERIA Z3 Compact) اندکی کاهش پیدا کرده اما در هر دو مورد با کنتراست بسیار بهتری روبرو می‌شویم امری که در کارکرد بهتر صفحه‌نمایش در نور خورشید تاثیر مثبتی برجای می‌گذارد. در یک مقایسه رو در رو روشنایی و کنتراست صفحه‌نمایش XPERIA Z5 Compact اندکی نسبت به برادر بزرگ‌تر خود شرایط بهتری دارد.

در کل از کیفیت صفحه‌نمایش هر دو گوشی می‌توان به میزان زیادی رضایت داشت.

دوربین اصلی

ارتقا سنسور و افزایش رزولوشن دوربین یکی دیگر از تغییرات اصلی صورت پذیرفته در مدل‌های سری Z5 است. تا پیش از این و از زمان ارائه اکسپریا Z1 به این سو نزدیک به 12 مدل مختلف در خانواده XPERIA Z با دوربین مشترک 20.7 مگاپیکسلی ارائه شدند که با وجود برخی نکات همچون افزوده شدن فیلم‌برداری 4K در مدل‌های جدیدتر،‌ سنسور اصلی 1/2.3 اینچی و مجموعه نوری فاقد لرزه‌گیر اپتیکال تغییر خاصی را تجربه نکردند. سونی در مدل‌های جدید سری Z5، بالاخره سنسور این دوربین را با نمونه جدیدتری جایگزین ساخته که با وجود آنکه همچنان اندازه آن 1/2.3 اینچی بوده و از لرزه‌گیر اپتیکال نیز در آن خبری نیست اما وضوح تصویر به 23 مگاپیکسل ارتقا یافته و نکات جدید و امیدوارکننده‌ای در آن به چشم می‌خورد. سونی در معرفی این دوربین که در هر سه گوشی XPERIA Z5، XPERIA Z5 Compact و XPERIA Z5 Premium به کار گرفته شده است به فوکوس سریع موسوم به Hybrid Autofocus در 0.03 ثانیه، 5 برابر زوم در تصویر بدون از دست رفتن کیفیت و سرعت و دقت بالای این مجموعه اشاره کرده است؛ مواردی که در صورت تحقق یافتن در دنیای واقعی می‌تواند دوربین ایده‌آلی را پیش روی کاربران قرار دهد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

در بخش رابط کاربری با ظاهر متفاوتی از آنچه پیش از این از سونی در ذهن داریم روبرو نمی‌شویم. اجزای همیشگی این قسمت در دو ستون در چپ و راست صفحه‌نمایش مرتب شده‌اند و کنترلرهای اصلی همراه با دکمه دسترسی به سایر تنظیمات در سمت چپ و نمای آخرین عکس گرفته شده همراه با شاتر دوربین و دکمه تغییر حالت موارد اصلی سمت دیگر یعنی سمت راست را تشکیل می‌دهند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

در بخش Mode گزینه‌های کاربردی و فانتزی در یک منو در کنار هم جای گرفته‌اند که از دسته اول می‌توان به برداشت اتوماتیک (Superior Auto)، عکاسی دستی یا Manual، فیلم‌برداری 4K و Sweep Panorama یاد کرد و در دسته گزینه‌های فانتزی‌تر مواردی همچون افکت‌های واقعیت افزوده، ماسک کردن صورت با چهره‌های متفاوت (AR mask) و برخی افکت‌های نچندان کاربردی دیگر اشاره کرد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

یک نکته جالب و از جمله تغییرات مهم دوربین جدید سونی باید به امکان برداشت تصاویر Superior Auto با رزولوشن اصلی دوربین یاد کرد. در گذشته تصاویر Superior Auto و HDR تنها با رزولوشن‌های پایین‌تر قابل برداشت بود اما این بار می‌توان با حداکثر رزولوشن‌ نیز برداشت تصویر را انجام داد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

انتقال گزینه HDR به منوی جانبی در کنار گزینه‌های تنظیم EV و White balance یکی دیگر از تغییرات رابط کاربری دوربین جدید سونی به حساب می‌آید.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

در مجموع به نظر می‌رسد که رابط کاربری دوربین سونی تا حدود زیادی کاربردی‌تر شده و از امکانات جدید آن می‌توان به میزان زیادی رضایت داشت. رابط کاربری دوربین در XPERIA Z5 Dual و XPERIA Z5 Compact تفاوتی با یکدیگر ندارد.

یکسان بودن دوربین حاضر در هر دو گوشی انتظار مشاهده تصاویر یکسانی را از این دو دوربین ایجاد می‌کند، انتظاری که در عمل با تفاوت‌هایی همراه می‌شود. اولین تصویر در حالت تنظیم دستی یا Manual بدون ایجاد تغییر در گزینه‌های پیش‌فرض دوربین و با خاموش بودن گزینه HDR برداشت شده است. در این حالت هر دو دوربین تصویر نسبتا یکسانی را تولید می‌‌کنند و تا قبل از بزرگ کردن عکس به اندازه واقعی به اختلاف چندانی نمی‌توان اشاره کرد. در هر دو تصویر رنگ‌های واقعی و گرمی تولید شده و از کنتراست نیز به طور نسبی می‌توان رضایت داشت.

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
تصویر XPERIA Z5 Dual در حالت Manual و HDR غیر فعال

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
تصویر XPERIA Z5 Compact در حالت Manual و HDR غیر فعال

 

با مشاهده کراپ 100 درصد یا برشی از تصویر در اندازه واقعی، اختلافی جزئی مابین Z5 و Z5 Compact مشاهده می‌شود و در زمینه شارپ‌نس، رنگ و کنتراست کفه ترازو تا حدودی به سمت Z5 سنگین‌تر است. جزئیات به خصوص در مورد سوژه‌های دشواری همچون شاخ و برگ درختان حداکثر متوسط ارزیابی می‌شود اما همچنان دقت رنگ در سطح مناسبی قرار می‌گیرد.

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Dual در حالت Manual بدون HDR

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Compact در حالت Manual بدون HDR

 

تصویر دوم همچنان در حالت Manual اما این بار با فعال کردن HDR برداشت شده است. در این حالت سوژه‌های در سایه از نور بیشتری برخوردار شده و سوژه‌های دارای نور بسیار زیاد به خوبی از پس زمینه آسمان تفکیک شده‌اند (تصویر ساختمان در مرکز و انتهای تصویر را مشاهده کنید)

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
تصویر XPERIA Z5 Dual در حالت Manual و HDR فعال

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
تصویر XPERIA Z5 Compact در حالت Manual و HDR فعال

 

برش 100 درصد در حالت HDR به روشنی از کاهش نسبی کنتراست به سبب روشن شدن تصویر حکایت دارد و عملکرد بهتری Z5 در شارپ‌نس، رنگ و کنتراست در این برش نیز به خوبی مشخص است.

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Dual در حالت Manual و HDR فعال

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Compact در حالت Manual و HDR فعال

 

در نهایت تصویر سوم در حالت Superior Auto برداشت شده و جزئیات بسیار بیشتری حتی بیش از حالت HDR را از سوژه‌های با نورگیری فراوان به ثبت می‌رسد. نگاهی به انتهای تصویر در مرکز به خوبی این اختلاف را نمایان می‌سازد.

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
تصویر XPERIA Z5 Dual در حالت Superior Auto

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
تصویر XPERIA Z5 Compact در حالت Superior Auto

 

با نگاهی به اطلاعات EXIF عکس ثبت شده علت ایجاد تصویر متفاوت در حالت Superior Auto نسبت به دو حالت دیگر نمایان می‌شود. هر دو تصویر پیشین در حالت Manual (بدون HDR و همراه با HDR) در ISO یکسان، دیافراگم f/2.0 و میزان نورگیری +0.3 در سرعت شاتر 1/500 ثانیه برداشت شده‌اند در حالی که در وضعیت Superor Auto نورگیری کمتری صورت گرفت و پله نورگیری به 0 باز گردانده شده و به صورت همزمان سرعت شاتر نیز از 1/500 ثانیه به 1/640 ثانیه افزایش پیدا کرده است بدین‌ترتیب دوربین با تشخیص نور زیاد محیط، ضمن کاهش نورگیری، زمان باز ماندن شاتر را نیز کاهش داده و تصویر بهتری را ثبت کرده است. یک نکته منفی در این میان تاخیر شاتر دوربین است که پیش از این نیز آن را در دوربین پرچمداران اخیر سونی دیده بودیم.

اختلاف رنگ، نور و کنتراست در کراپ 100 درصد زیر بین دو دوربین Z5 و Z5 Compact بار دیگر دیده می‌شود و با انتخاب یک زاویه نزدیک به لنز دوربین این اختلاف و برتری XPERIA Z5 بر XPERIA Z5 Dual کاملا مشهود خواهد بود. با توجه به یکسان بودن واحد‌های سخت‌افزاری این دو دوربین، کراپ دوم به روشنی از نقش مهم پروسس نرم‌افزاری در ساخت تصویر نهایی سخن می‌گوید.

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Dual در حالت Superior Auto

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Compact در حالت Superior Auto

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Dual در حالت Superior Auto

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact
کراپ 100 درصد تصویر XPERIA Z5 Compact در حالت Superior Auto

 

حداکثر وضوح فیلم‌برداری هر دو دوربین 2160p یا 4K با 30 فریم در ثانیه است و در وضوح 1080p نیز امکان برداشت تصویر در هر دو نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه وجود دارد. کیفیت تصویر در تمامی حالت‌های مذکور در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به خصوص در برداشت 4K جزئیات بسیار مناسبی ثبت می‌شود. برداشت ویدئوی 1080/60p حرکت روان بسیار مناسبی دارد و در بین سه حالت مذکور بهینه‌ترین کیفیت تصویر به نسبت حجم فایل نهایی به حساب می‌آید. یک نکته نسبتا منفی در این میان تغییر کادر و محدود شدن قاب تصویر پس از تغییر حالت از عکاسی به فیلم‌برداری است.

دوربین دوم

هر دو گوشی Z5 و Z5 Compact از دوربین‌های 5 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار در بالای صفحه‌نمایش بهره می‌برند که در نور مناسب تصاویر سلفی قابل قبولی را می‌توان با آنها ثبت کرد. البته نبود اتوفوکوس در این میان قبل از بزرگ کردن تصاویر در اندازه واقعی نیز نقش مهمی در کاهش جزئیات بر عهده دارد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

گزینه‌های سخت‌افزاری-پردازنده

سال گذشته در چنین روزهایی پیشرفته‌ترین راه‌حل پردازش موبایلی موجود حداقل در کلاس اندرویدفون‌ها به چیپ‌ست Snapdragon 810 تعلق داشت این چیپ‌ست با وجود تمامی نکات مثبتی که در ابتدا از آن نقل می‌شد آرام آرام با ایجاد نگرانی‌هایی از بابت ایجاد حرارت بالا و افت کیفیت هسته‌های پردازشی پس از گرم شدن، ‌پس از چندی از لیست برخی پرچمداران همچون سری S6 سامسونگ و G4 ال‌جی حذف شد. برخی برندهای دیگر همچون سونی و HTC اما از این چیپ‌ست در تولیدات خود بهره گرفتند که از آن میان می‌توان به HTC One M9    و +Sony XPERIA Z3 اشاره کرد. مشکلات Snapdragon 810‌ البته در هر دوی این مدل‌ها حضوری چشمگیر داشت و نه‌‌تنها بدنه هر دو گوشی زیر بار، به شدت گرم می‌شد بلکه کارایی پردازنده‌ها در این هنگام نیز افت مشخصی را تجربه می‌‌کرد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

اینک مدت‌ها پس از علنی شدن مشکلات Snapdragon 810 و زمانی که همگان به انتظار مشاهده واحد پردازشی دیگر در پرچمداران سونی بودند، این شرکت بار دیگر همین چیپ‌ست را در هر سه گوشی سری XPERIA Z5 به کار گرفته است. اوضاع در سری Z5 اما حداقل در زمینه تولید و انتقال گرما به سطح گوشی متفاوت از گذشته بوده و این شرکت بالاخره موفق به یافتن راهی برای کنترل گرمای بیش از اندازه این چیپ‌ست شده است. طبق ادعای سونی گوشی‌های خانواده Z5 با راه‌حل‌های کنترل دما، گرمای بیش از اندازه‌ای را تولید نمی‌کنند. مسئله‌ای که در عمل نیز کاملا تایید می‌شود و حتی در زیر سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکی و تست‌های پردازشی نیز حرارت بدنه به خصوص در کناره‌ها (که یکی از مشکلات اصلی +XPERIA Z3 بود) از حد معمول و قابل قبول فراتر نمی‌رود. کنترل حرارت اما به معنای حذف حرارت نبوده و افت کارایی هسته‌های پردازشی در حین گرم شدن ظاهرا همچنان به قوت خود باقی ست.

در ساختار Snapdragon 810 از 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی ARM A57 برای پردازش‌های سنگین و 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی ARM A53‌ برای انجام امور سبک‌تر استفاده شده و پردازش‌های گرافیکی نیز بر عهده قطعه Adreno 430 است. هر دو گوشی 32 گیگابایت حافظه داخلی دارند که از این میزان حوالی 23 گیگابایت در دسترس کاربران قرار دارد. یک تفاوت نسبتا مهم و تعیین‌کننده مابین XPERIA Z5 Dual و XPERIA Z5 Compact به حافظه رم دستگاه تعلق دارد که در Z5 برابر 3 گیگابایت و در مدل کامپکت 2 گیگابایت در نظر گرفته شده است. سونی این رویه را در سال گذشته نیز در مورد XPERIA Z3 و XPERIA Z3 Compact اجرا کرده بود.

sony-xperia-z5-z5-compact sony-xperia-z5-z5-compact

در تست AnTuTu نسخه 5.7.1 امتیاز XPERIA Z5 Dual در حالت عادی برابر با 55232 و امتیاز XPERIA Z5 Compact برابر با 56959 واحد اندازه‌گیری شد که تاثیر بیشتر وضوح کمتر صفحه‌نمایش در مدل کامپکت در بهبود امتیاز این تست را نشان می‌دهد. به بیان دیگر با وجود آنکه مدل کامپکت 1 گیگابایت رم کمتر دارد اما وضوح کمتر صفحه‌نمایش بازهم امتیاز بالاتری را برای آن در این تست ایجاد می‌کند.

sony-xperia-z5-z5-compact sony-xperia-z5-z5-compact

همین تست را بلافاصله پس از نمایش نتایج تست اول و با یک بار ریستارت کردن گوشی تکرار می‌کنیم. در این حالت با اینکه بدنه هنوز چندان گرم نیست اما قسمت‌های داخلی گوشی کاملا گرم شده‌اند. امتیاز Z5 Dual با گرم شدن پردازنده‌ها در این تست به 40765 و امتیاز Z5 Compact به 45077 کاهش پیدا می‌کند که بین 20 تا 26 درصد کاهش کارایی را نشان می‌دهد. بنابراین با وجود موفقیت سونی در خنک نگه‌داشتن نسبی بدنه، مسئله افت کارایی به علت گرما هنوز در Snapdragon 810 وجود دارد.

sony-xperia-z5-z5-compact sony-xperia-z5-z5-compact

حسگر اثر انگشت

مشهودترین تغییر ظاهری رخ داده در خانواده Z5 سونی به کناره سمت راست دستگاه و دکمه پاور جدید آن تعلق دارد. دکمه پاور جدید سونی اینک کاملا بزرگ‌تر از قبل و اندکی فرو رفته طراحی شده است و وظیفه جدید آن به جز خاموش و روشن کردن پنل، دریافت اثر انگشت کاربران و استفاده از آن برای بازگشایی قفل صفحه‌نمایش و برخی کاربری‌های دیگر است. این دکمه با وجود افزایش محسوس سایز نسبت گذشته، هنوز در مقایسه با دیگر سنسورهای اثر انگشت در برندها و پلتفرم‌های مختلف کوچک‌تر به نظر می‌رسد و در بهترین حالت نزدیک به 50 درصد از سطح نوک انگشت را پوشش می‌دهد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

عملیات شناسایی اثر انگشت در این سنسور در هر دو گوشی با سرعت مناسبی انجام می‌شود و مشکل خاصی از این لحاظ وجود ندارد. در بخش تنظیمات این حسگر، حداکثر 5 اثر انگشت قابل تعریف کردن هستند. سرعت بازگشایی قفل صفحه‌نمایش با تشخیص اثر انگشت در این سنسور مناسب و راضی‌کننده به نظر می‌رسد اما دقت این سنسور تا حدودی به درست قرارگرفتن انگشت روی دکمه پاور بستگی دارد. به بیان دیگر در بعضی مواقع نیاز به تکرار چندین باره این پروسه برای شناسایی اثر انگشت وجود دارد.

قابلیت ضد آب

هر دو گوشی Z5 Dual و Z5 Compact با استاندارد مقاومت IP68 ارائه می‌شود که به معنای مقاومت در برابر گرد و خاک و نفوذ آب تا عمق 1 متری برای 30 دقیقه است. سونی اما با این وجود در شیوه‌نامه‌های استفاده جدید خود کاربران را از فرو بردن دستگاه در زیر آب منع کرده است. این موضوع ظاهرا به دلیل رعایت نشدن توصیه‌های این شرکت مبنی بر لزوم بسته ماندن پوشش اسلات سیم‌کارت و کارت حافظه در هنگام فرو بردن در آب از سوی کاربران و پرهیز از ایجاد نارضایتی در میان مشتریان رخ داده است بدین‌ترتیب سونی کلا تصمیم به حذف این گزینه از لیست امکانات دستگاه با وجود کسب استاندارد IP68‌ گرفته است.

رابط کاربری

اگر از یکی از گوشی‌های سونی در طی دو سال گذشته استفاده کرده باشید مطمئنا با رابط کاربری این شرکت آشنایی کاملی دارید. این رابط کاربری در طی سال‌های گذشته با تغییرات اندکی روبرو شده و ظاهرا زمان ایجاد تغییرات بزرگ در آن فرا رسیده است. سیستم‌عامل هر دو دستگاه نسخه 5.1.1 اندروید لالی‌پاپ است که مطمئنا پشتیبانی سونی را در ارتقا به ورژن بعدی در پشت خود خواهد دید.

صفحه قفل و صفحه Home تغییر خاصی را نسبت به گذشته نداشته‌اند و همه چیز به همان صورت گذشته در جای خود قرار دارد.

sony-xperia-z5-z5-compact sony-xperia-z5-z5-compact sony-xperia-z5-z5-compact

در منوی Notification نیز تنها یک تغییر کوچک دیده می‌شود که طبق آن می‌توان به گزینه‌های بیشتری برای دو آیکون وای‌فای و بلوتوث بدون ترک منوی نوتیفیکیشن دست پیدا کرد.

sony-xperia-z5-z5-compact sony-xperia-z5-z5-compact

در app drawer یا منوی اصلی دو تغییر به چشم می‌خورد؛ تغییر اول به حذف منوی عمودی کناره سمت چپ و انتقال برخی وظایف آن (جست‌وجوی اپلیکیشن‌ها و مرتب‌سازی برنامه‌ها) به دو آیکون کوچک در بالای صفحه‌نمایش تعلق دارد. تغییر دیگر که در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آید حذف نوار وضعیت یا Status bar از بالای صفحه‌نمایش در منوی اصلی است.

sony-xperia-z5-z5-compact sony-xperia-z5-z5-compact

این نوار البته با یک اسکرول تکی از بالا به پایین صفحه‌نمایش برای لحظاتی به نمایش در می‌آید اما پس از چند ثانیه بار دیگر از دید پنهان می‌شود. نبود Status bar در این قسمت به این معناست که با حضور در منوی اصلی امکان مشاهده زمان، میزان قدرت آنتن و باتری و نوتیفیکیشن برنامه‌ها تا قبل از لمس بخش بالایی صفحه‌نمایش وجود ندارد.

نتیجه

بررسی تخصصی سونی اکسپریا z5 و z5 compact

XPERIA Z5 Dual و XPERIA Z5 Compact هریک کاربران خاص و ویژه‌ای را هدف گرفته‌اند که اختلاف در ابعاد و اندازه و البته رده قیمتی هر دو دستگاه نیز به روشنی به این موضوع اشاره می‌‌کند. نکات مثبت مشترک هر دو گوشی به تغییرات مثبت طراحی بدنه، صفحه‌نمایش‌های با کیفیت، گزینه‌های ارتباطی پیشرفته، باتری مطلوب و راضی‌کننده، حافظه داخلی بالا، قابلیت ضد آب و کنترل گرمای ایجاد شده توسط پردازنده تعلق دارد. حضور Snapdragon 810 ‌در هر دو گوشی با وجود کنترل گرما، به دلیل افت کارایی پس از ایجاد حرارت نکته منفی مشهودی به حساب می‌آید و کیفیت دوربین عکاسی هر دو گوشی (با وجود برتری نسبی XPERIA Z5) نیز در نبود لرزه‌گیر اپتیکال و برخی مشکلات در فوکوس و سرعت شاتر در سطح متوسطی ارزیابی می‌شود. در نهایت سنسور اثر انگشت از لحاظ دقت در شناسایی به خصوص پس از جابجایی دست در جایگاه میانه‌ای قرار می‌گیرد.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ