Kirin 950 آمد. پیشرفته‌ترین چیپ‌ست هواوی

0
2359

هواوی یکی از معدود شرکت‌هایی ست که در کنار سامسونگ و اپل چیپ‌ست‌های پردازشی مورد نیاز گوشی‌های خود حداقل در سطح میانی و پیشرفته را به صورت مستقل تولید می‌کند. چیپ‌ست‌های پردازش موبایلی این شرکت با پیشوند Kitin تولید می‌شوند و امروز جددیترین نمونه این کلاس با نام Kirin 950 حاوی 8 هسته پردازشی و گرافیک جدید به صورت رسمی معرفی شد.

اطلاعات این چیپ‌ست البته از مدت‌‌ها قبل از خلال شایعات گوناگون در دسترس قرار گرفته بود و امروز پس از معرفی این چیپ‌ست تقریبا هیچ نکته تازه‌ و ناگفته‌ای باقی نمانده بود. Kirin 950 که می‌توان آن را جایگزینی برای Kirin 930 و Kirin 935 تلقی کرد با فناوری 16 نانومتری FinFET شرکت TSMC ساخته شده و از فناوری ترانسیستورهای معکوس در آن استفاده شده است. این فناوری به جای قرار دادن افقی ترانسیستورها، آنها را به صورت عمودی جایگذاری کرده و بدین‌ترتیب طبق گفته‌های شرکت سازنده تا 40 درصد کارایی بیشتر و تا 60 درصد کاهش مصرف انرژی حاصل می‌شود.

معرفی هواوی Kirin 950

در بخش هسته‌های پردازشی از 4 هسته پیشرفته ARM Cortex-A72 با فرکانس 2.53 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف ARM Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز در چینش big.LITTLE استفاده شده و یک co-processor جدید i5 نیز به صورت دائم برای بررسی شرایط سنسورهای مختلف و کمک کردن دستگاه به آگاهی داشتن از اطراف خود در هر لحظه در این مجموعه دیده می‌شود. کو-پروسسور i5 جدید نسبت به نسل قبلی i3 پیشرفت بطزرگی را در مصرف انرژی صورت داده و جریان مورد نیاز آن از 90 میلی آمپر به تنها 6.5 میلی آمپر کاهش پیدا کرده است.

معرفی هواوی Kirin 950

Kirin 950 در بخش گرافیک نیز بسیار موفق است و در آن از قطعه جدید Mali-T880MP4 با 2 برابر کارایی بالاتر نسبت به گرافیک حاضر در Kirin 930 استفاده شده است. در بخش ارتباطات تحت شبکه از گزینه LTE Cat.6 در این مدل پشتیبانی می‌شود که با فعالیت گسترده هواوی برای انتقال صوت بر بستر LTE یا VoLTE، در این مورد نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.در بخش حافظه رم این مدل فناوری LPDDR4 به کار گرفته شده است.

معرفی هواوی Kirin 950

Kirin 950 هنوز در یک دیوایس واقعی مورد استفاده قرار نگرفته است اما با توجه به نزدیک بودن ارائه Huawei Mate 8 می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک با دیوایسی دارای چیپ‌ست Kirin 950 روبرو شویم. در این میان هواوی به امتیاز بسیار بالای 82945 واحدی در تست AnTuTu با استفاده از این چیپ‌ست اشاره کرده که بالاتر از هر امتیاز دیگر به ثبت رسیده توسط پرچمداران قبلی است.

منبع

ارسال یک پاسخ