iOS 9 با 9 ویژگی جدید معرفی شد

0
4977
معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

شب گذشته در جریان کنفرانس اپل موسوم به WWDC 2015 علاوه بر معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل دسک‌تاپی Mac OS X، از جدیدترین ورژن سیستم‌عامل موبایلی اپل موسوم به iOS 9.0 نیز پرده برداری شد. این نسخه از سیستم‌عامل به جای ایجاد تغییرات گسترده در ساختار iOS 8.0 بیشتر به سمت بهینه کردن قابلیت‌ها و امکانات نسخه قبلی پیش رفته و گزینه‌های جدید حاضر در آن چندان به سمت قابلیت‌های انقلابی پیش نرفته‌اند. iOS 9.0 حجم بسیار کمتری داشته و روی تمامی دیوایس‌هایی که پیش از این iOS 8.0 را دریافت کرده‌اند قابل نصب خواهد بود. با ما در بررسی 9 ویژگی جدید این سیستم‌عامل همراه شوید.

یکی از دلائل ایجاد تغییرات غیر چشمگیر در iOS 9.0‌ مشکلات ناشی از نسخه قبلی همچون سنگین بودن آپدیت، اضافه شدن حجم بسیار زیادی از فایل‌ها و برنامه‌ها و کند بودن اجرای آن به خصوص در دستگاه‌های قدیمی‌تر است. اپل برای حل این مشکل iOS 9.0 را بسیار سبک‌تر طراحی کرده و بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای را در زیر پوست سیستم‌عامل اجرا کرده است. این نسخه تمامی باگ‌های نسخه هشتم را نیز طبیعتا مورد پوشش قرار می‌دهد. البته این به آن معنا نیست که iOS 9.0 هیچ ویژگی جدید و تازه‌ای را در بر ندارد بلکه در اینجا نیز با قابلیت‌های تازه‌ای روبرو می‌شویم مواردی که آنها را در 9 گزینه مختلف خلاصه کرده‌ایم.

 

1- صفحه‌نمایش دو تکه (Split-Screen) و مولتی‌تسکینگ

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

امکان افزوده شدن این قابلیت به iOS جدید از مدت‌ها پیش مطرح شده بود؛ امکانی که ارتباطی مستقیم با اجرای مولتی‌تسکینگ داشته و اپل بار دیگر به سبک خود آن را برای iPad اجرا کرده است. باز کردن یک برنامه روی برنامه دیگر یا اصطلاحا Slide Over برای انجام یک کار بدون بستن برنامه قبلی مورد استفاده قرار می‌گردد. پاسخ دادن به یک ایمیل یا چک کردن یک سایت بدون بستن برنامه قبلی از جمله مثال‌های این حالت است در این حالت پس از انجام کار دوم به سادگی با اسلاید کردن برنامه جدید رو به خارج بار دیگر می‌ توان به برنامه اصلی باز گشت. Split View اما گزینه‌دیگری است و در آن دو برنامه مختلف هر دو در حال اجرا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و می‌توان مستقلا در هریک رو به بالا و پایین اسکرول کرد. نکته منفی در این قسمت این است که تنها iPad Air 2 به واسطه پردازنده سریع‌تر و رم بیشتر می‌تواند به از Split View پشتیبانی کند. gesture چهار انگشتی برای تغییر برنامه و باز کردن برنامه جدید در هر پنجره و امکان Picture in Picture در هنگام نمایش ویدئو از دیگر گزینه‌های مرتبط با مولتی‌تسکینگ در iOS 9 است

 

2- Siri

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

اپل Siri جدید را با اصطلاح Proactive (از پیش آماده) نام‌گذاری کرده است چرا که این دستیار صوتی این بار حتی قبل از اینکه از آن سوالی بکنید نیز شما را راهنمایی خواهد کرد. سیری فعالیت‌های کاربران را مورد بررسی قرار داده و در هر موقعیت، گزینه‌ای متناسب را پیشنهاد می‌دهد. تصور کنید که هدست خود را به گوشی متصل می‌کنید، سیری در این حالت Playlist مورد علاقه کاربر برای گوش دادن به آهنگ را پیش روی افراد قرار می‌دهد. سیری بدین‌ترتیب بسیار باهوش‌تر از گذشته شده و نه‌تنها می‌تواند در اپلیکیشن‌ها به جست‌وجو بپردازد بلکه از فعالیت‌های روزانه کاربران شیوه مختص هر کاربر را نیز فرا می‌گیرد. این رابط صوتی اینک به پنل سمت چپ صفحه Home منتقل شده است. سیری حتی اینک به عنوان Caller ID نیز عمل می‌کند و زمانی که از فردی ناشناس تماسی دریافت می‌کنید، سیری با توجه به ایمیلی که احتمالا پیش از این از همین شخص با همین شماره دریافت کرده‌اید، تماس گیرنده را شناسایی می‌کند. نکته مهم در این میان است که تمامی این مراحل در خود گوشی اتفاق می‌افتد و اطلاعاتی از گوشی به بیرون انتقال پیدا نمی‌کند.

 

3- Apple Pay و Wallet

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

اپلیکیشن Passbook اپل اینک Wallet نامیده می‌شود و در آن اطلاعات کردیت کارت‌های مختلف کاربران جمع‌آوری می‌شود. طبق گفته‌های اپل، تعداد نقاط پذیرنده Apple Pay به نزدیک به 1 میلیون نقطه خواهد رسید و کارت‌های اعتباری جدیدی نیز به لیست کارت‌های مورد پشتیبانی اپل افزوده می‌شود.

 

4- کیبورد QuickType

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

 

یکی دیگر از نکات ارتقا یافته در iOS 9.0 به ارائه یک کیبورد جدید با نام QuickType مرتبط است. این کیبورد که برای آی‌پد به کار گرفته می‌شود دارای میانبرهای پر کاربردی نظیر Copy/Cut/Paste بوده و به عنوان نشانگر موس نیز عمل می‌کند! این ویژگی بدین صورت است که با قرار دادن دو انگشت روی این کیبورد به صورت همزمان می‌توان نشانگر و curser روی صفحه‌نمایش را به سمت نقطه دلخواه برای انتخاب قسمتی از متن حرکت داد.

 

5- Notes

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

اپلیکیشن جدید Notes نیز همزمان با ارائه کیبورد جدید، به گزینه‌های ویرایشی تازه‌ای مجهز شده و مواردی همچون ساخت checklist و اضافه کردن نقاشی و یا عکس به یادداشت در آن بسیار تسهیل شده است. اپلیکیشن Notes می‌تواند از طریق سرویس ابری iClouds با کامپیوتر Mac کاربران نیز سینک شود.

 

6- Apple Maps

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

مشکلات اپلیکیشن نقشه یا Maps گوگل در ورژن هشتم iOS را همگی به خاطر داریم اپل با پشت سر گذاشتن این مشکل، در Maps جدید قابلیت پشتیبانی از وسائل نقلیه عمومی را نیز همجون Nokia HERE اضافه کرده است. در این نسخه جدید تمامی وسائل نقلیه از اتوبوس تا کشتی پشتیبانی شده و حتی مسیرهای پیاده‌روی تا ایستگاه بعدی نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نکته جالب در این میان این است که اپل با نقشه‌برداری و از پیش ذخیره کردن نقشه ایستگاه‌های متروی بزرگ، حتی در زیر زمین نیز امکان مسیریابی را ارائه می‌دهد. Siri در اینجا نیز سودمند خواهد بود و می‌توان از آن سوالاتی نظیر نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس یا مترو و زمان رسیدن قطار بعدی را مطرح کرد. پشتیبانی از ویژگی وسائل نقلیه عمومی یا transit در Maps البته هنوز فراگیر نیست و در حال حاضر تنها در برخی کشورهای آمریکایی، لندن، تورنتو، مکزیکوسیتی و برخی شهرهای چین در دسترس قرار دارد.

 

7- اپلیکیشن News

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

در حالی که این روزها اکثر پلتفرم‌های اختصاصی اندروید نیز به سمت ارائه اپلیکیشن خبری مشابه فلیپ‌بورد متمایل شده‌اند، اپل نیز بالاخره جذب این قابلیت شد. اپلیکیشن جدید News در iOS 9.0 دقیقا مشابه فلبپ‌بورد عمل کرده و در آن پس از انتخاب یک دسته‌بندی خبری، از میان صدها منابع مختلف بهترین خبرها پی روی کاربران قرار می‌گیرد و سیستم‌عامل هر بار با زیر نظر گرفتن کاربران، اطلاعات بیشتری در مورد خبرهای جذاب‌تر برای هر فرد به دست آورده و خبرهای تازه‌ را به صورت اختصاصی برای هر فرد ارائه می‌کند. این قابلیت نیز همانند تحلیل Siri درون خود گوشی انجام می‌شود و اطلاعاتی به بیرون رخنه نمی‌کند. نکته جالب ماجرا این است که اپل با بسیاری از ناشران بزرگ از جمله نیویورک تایمز یا رولینگ استونز و همچنین بلاگ‌های محلی‌های و دیگر رسانه‌ها برای ارائه خبرهای اختصاصی برای اپلیکیشن News به توافق رسیده است.

 

8- کاهش شدید حجم آپدیت

معرفی ios 9.0 درکنفرانس wwdc 2015

بزرگ‌ترین مشکلی که کاربران نسخه‌های 16 گیگی، iDeviceهای اپل در سال گذشته با آن روبرو بودند، حجم بسیار زیاد iOS 8.0 بود که با 4.6 گیگابایت در این زمینه رکورددار بود این حجم این بسیار کاهش پیدا کرده و به تنها 1.3 گیگابایت رسیده است. این خبر برای دارندگان دیوایس‌های 16 گیگابایتی بسیار خبر خوشایندی محسوب می‌شود.

 

9- بهبود کارآیی و افزایش دوام باتری

اپل apple

مسئله باتری ضعیف، همواره از تولید نخستین آیفون تا به امروز همراه کاربران اپل بوده و هست. iOS 9.0 بالاخره به حل این مشکل کمک بزرگی کرده و نه‌‌تنها در کارایی بلکه در مصرف باتری نیز بهینه‌سازی بزرگی صورت داده است. در iOS 9.0 اپل تمامی انیمیشن‌های رابط کاربری را از اول طراحی کرده و بدین‌ترتیب کارایی پردازنده را بسیار افزایش داده است. این تغییرات به لطف API جدید Metal graphic صورت گرفته که با استفاده بهینه‌تر از پردازشگر گرافیکی سیستم (GPU) تا 1.6 برابر افزایش کارایی و تا 50 درصد کاهش استفاده از پردازنده را به همراه دارد. این تغییرات تا 1 ساعت دوام باتری را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن معرفی یک حالت low-power جدید نیز می‌تواند تا 3 ساعت دوام باتری بیشتری را برای گوشی تامین کند.

 

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته یا ترجمه شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

ارسال یک پاسخ