Sony XPERIA Z5 Premium در جایگاه بزرگان

0
10549
بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

Sony XPERIA Z5 Premium: وقتی صحبت از سری Z در محصولات سونی به میان می‌آید باید حساب جداگانه‌ای روی این برند در زمینه کیفیت ساخت،‌ امکانات سخت‌افزاری و قدرت پردازشی باز کرد. خانواده Z‌ اسمارت‌فون‌های سونی که اینک طیف متنوعی از محصولات هوشمند از گوشی‌های کوچک و بزرگ تا تبلت‌های متعدد در آن حضور دارند در سال جاری با سه محصول تازه خبرساز شد. این سه گوشی که چندی پیش به بازار عرضه شدند به ترتیب سایز شامل XPERIA Z5 Compact، XPERIA Z5 و بالاخره Sony XPERIA Z5 Premium می‌شوند که با وجود مشترکات متعددی همچون مشخصات پردازشی و گرافیکی، دوربین، گزینه‌های ارتباطی و رابط کاربری، در یک جنبه مهم یعنی سایز و رزولوشن صفحه‌نمایش با هم تفاوت‌های فراوانی دارند. دو عضو پیشین این خانواده را قبلا با هم بررسی کردیم و حالا نوبت به بررسی بزرگ‌ترین عضو این مجموعه و اولین گوشی هوشمند جهان با صفحه‌نمایش 4K رسیده است. Sony XPERIA Z5 Premium چندی پیش مدتی را برای بررسی سخت‌افزاری در کنار ما به سر برد. با ما در نگاهی به این گوشی همراه شوید.

نگفته پیداست که سری Z در تولیدات اندرویدی شرکت سونی از بالاترین درجه از اهمیت برخوردار بوده و مثبت شدن تراز مالی این شرکت در فصول مختلف سال بستگی کاملا مستقیمی به میزان استقبال و فروش دیوایس‌های این خانواده دارد. این سری در طی چند سال گذشته با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده و با اینکه همواره در هر نسل نوآوری‌های مشخصی در آن دیده می‌شود اما با مشکلاتی نیز در جهت جذب کاربران و به طور مشخص راضی‌ کردن خریداران جدید و قدیم به انتخاب سونی نسبت به دیگر برندهای موبایل در آن وجود داشته است. راه‌‌کارهای سونی برای جذب خریداران به اسمارت‌فون‌های سری Z، در چند استراتژی مهم و تغییر ناپذیر خلاصه شده که در رأس آنها تا به امروز طراحی استوار بدنه و قابلیت‌های ضد آب، ارائه قدرت پردازشی بالا و حافظه‌های داخلی دست و دل‌بازانه، فراموش نکردن گوشی‌های با سایز کوچک، تمرکز بر مسئله دوربین و قابلیت‌های تصویری و در نهایت معرفی اعضای جدید خانواده در فواصل زمانی کوتاه‌مدت خلاصه می‌شود. این موارد فارغ از درصد موفقیت سونی در برآورده ساختن آنها در چند سال گذشته معمولا در صدر اولویت‌های این شرکت برای مدل‌های جدید قرار داشته و ردپای آنها را در هر سه عضو تازه خانواده Z5 نیز می‌توان مشاهده کرد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

Sony XPERIA Z5 Premium‌ از آن جهت با دیگر تولیدات سری Z سونی تفاوت دارد که می‌توان آن را اولین اسمارت‌فون اندرویدی سونی با وضوح بالاتر از فول اچ‌دی تلقی کرد. سایز بزرگ و در عین حال معقول 5.5 اینچ صفحه‌نمایش نیز (بدون در نظر گرفتن فبلت غول آسای XPERIA Z Ultra) برای اولین بار در این خانواده رخ می‌دهد. با توجه به این موارد از Sony XPERIA Z5 Premium‌ می‌توان به عنوان یک پدیده خاص در لیست تولیدات سونی تا به امروز یاد کرد. این گوشی نیز اما به مانند همه اسمارت‌فون‌های دیگر خالی از اشکال و نکات منفی نیست در ادامه به بررسی تمامی نکات مثبت و منفی این گوشی می‌پردازیم.

جعبه دستگاه

جعبه همراه Sony XPERIA Z5 Premium به میزان کاملا قابل توجه‌ای از جعبه دو عضو دیگر این خانواده بزرگ‌تر است و از همین ابتدا انتظار مشاهده گوشی بسیار بزرگ‌تری را در ذهن ایجاد می‌کند. درون این جعبه در یک چینش منظم به جز خود گوشی، هدست، شارژ و کابل USB درون سه جعبه مجزا قرار دارند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

هدست نمونه در اختیار ما تفاوتی با ساده‌ترین گوشی‌های سونی در سال‌های اخیر ندارد اما ممکن است نمونه‌ نهایی حاضر در بازار با هدست متفاوتی عرضه شود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

شارژر گوشی نیز همان نمونه UCH 20 همراه با دو گوشی دیگر Z5 است که 5 ولت و 1.5 آمپر و مجموعا 7.5 وات توان دارد. این شارژر از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و برای بهره‌گیری از این ویژگی در Sony XPERIA Z5 Premium باید شارژر مخصوص آن را به صورت جداگانه تهیه کرد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

طراحی بدنه، اندازه‌ها

بزرگ‌تر بودن گوشی نسبت به دیگر اعضای سری Z5 از همان نگاه اول مشخص است؛ با در دست گرفتن دستگاه علاوه بر بزرگ‌تر بودن، سنگینی مشخصی نیز حس می‌شود که با توجه به سایز این مدل تا اندازه‌ای، از حد مورد انتظار بیشتر است. Z5 و Z5 Compact هر دو با جنس مات بدنه در بخش پشتی دستگاه ارائه شده‌اند اما در Sony XPERIA Z5 Premium بازگشتی به طرح‌های پیشین سونی در ارائه جنس شیشه‌ای براق و جاذب فوق‌العاده اثر انگشت دیده می‌شود. کاور شیشه‌ای بخش پشتی این مدل به خصوص در نسخه مشکی در اختیار ما در کسری از ثانیه با اثرات انگشت فراوان پوشیده می‌شود و این موضوع جذابیت ظاهری اولیه دستگاه را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

فریم فلزی پیرامونی با چهار زائده نیم‌دایره در کناره‌ها ترکیب مشابه‌ای نسبت به گذشته به حساب می‌آید و به خوش‌دست‌تر بودن دستگاه کمک فراوانی کرده است.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

Sony XPERIA Z5 Premium با ارتفاع 154.4 میلیمتری برای یک گوشی 5.5 اینچی بسیار بلندقامت به حساب می‌آید و مقایسه آن با LG G4 که خود نیز گوشی کوچکی در این کلاس محسوب نمی‌شود نزدیک به 5.5 میلیمتر ارتفاع بیشتری را نشان می‌دهد. عرض 76 میلیمتری این مدل اندکی از متوسط این رده کمتر است و با ضخامت 7.8 میلیمتری نیز به خوبی به عنوان یک گوشی Slim مطرح می‌شود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

Z5 Premium همانطور که در ابتدا نیز مطرح شد در دست بسیار سنگین احساس می‌شود. وزن این گوشی 181 گرم اعلام شده که شاید بالاترین وزن در میان اندرویدفون‌های 5.5 اینچی باشد. برای نمونه +HTC One E9 با صفحه‌نمایش یک اندازه، بیش از 30 گرم سبک‌تر بوده و تنها 150 گرم وزن دارد و Motorola Moto X Style نیز با 0.2 اینچ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، هنوز چند گرمی سبک‌تر از Z5 Premium است. سنگین‌تر بودن  Sony XPERIA Z5 Premium البته برای برخی خریداران نشانی از یک جنس با کیفیت و پریمیوم به حساب آمده و نمی‌توان از آن به عنوان یک نکته منفی کامل یاد کرد.

اجزای پیرامونی

سمت راست گوشی شلوغ‌ترین ناحیه در میان اجزای پیرامونی این مدل است. در این قسمت به ترتیب از میانه گوشی رو به پایین دکمه پاور، کلید تغییر صدا و شاتر دوربین قرار دارد که به لحاظ ترکیب دکمه‌ها تفاوتی با +XPERIA Z3 ندارد تفاوت اصلی در این میان علاوه بر به پایین کشیده شدن دکمه پاور و کلید تغییر صدا به طراحی جدید دکمه پاور تعلق دارد. این دکمه همانطور که در XPERIA Z5 و XPERIA Z5 Compact نیز پیش از این مشاهده شده بود اینک نه‌تنها به فرم دایره نبوده و از برجستگی کلیدهای پاور همیشگی سونی نیز در آن خبری نیست بلکه به صورت اندکی فرو رفته در بدنه و با پشتیبانی از شناسایی اثرات انگشت طراحی شده است. این دکمه بیضی شکل توانایی ثبت و شناسایی 5 اثر انگشت دارد و مکانیزم بازگشایی قفل گوشی از این طریق در آن با دقت مناسب و سرعت متوسطی صورت می‌گیرد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

پایین بودن نسبی دکمه تغییر صدا در Sony XPERIA Z5 Premium بار دیگر دسترسی آسان به این کلید را در مواقع خاص اندکی مشکل کرده و از این لحاظ می‌توان یک نمره نسبتا منفی در امتیاز ارگونومی دستگاه ثبت کرد.

در سمت چپ در بالاترین قسمت درگاه سیم‌کارت‌های دوگانه دستگاه و اسلات حافظه در زیر یک پوشش متصل به بدنه قرار دارد که در این مورد نیز تفاوتی با +XPERIA Z3 دیده نمی‌شود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

در بالای گوشی به پورت هدست و میکروفون دوم بر می‌خوریم و بخش پایینی نیز محل اتصال بند و البته پورت Micro USB قرار دارند. هر دو بخش بالایی و پایینی گوشی با برخی تفاوت‌های کوچک شباهت کاملی به +XPERIA Z3 دارند. پورت USB و جک هدست در برابر نفوذ آب بدون نیاز به پوشش مقاوم هستند که در این مورد در ادامه در بخش قابلیت ضد آب بیشتر سخن می‌گوییم.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

صفحه‌نمایش

مهم‌ترین و بحش برانگیزترین قابلیت Sony XPERIA Z5 Premium مطمئنا صفحه‌نمایش دستگاه است. سونی که در پرچمداران سال 2015 خود نیز تمایلی به استفاده از وضوح QHD ‌یا 2560×1440 پیکسل ندارد در Z5 Premium با به کار بستن یک trick هوشمندانه ضمن پاسخ گفتن به انتقادها در زمینه نبود صفحه‌نمایش‌های 2K، اولین اسمارت‌فون اندرویدی با صفحه‌نمایش 4K یا 3840×2160 پیکسل را ارائه کرد. در این صفحه‌نمایش با وجود آنکه تمامی 8 میلیون پیکسل لازمه اینگونه پنل‌ها در این فضای کوچک 5.5 اینچی به صورت فیزیکی جایگذاری شده و فشردگی تصویر در حالت نظری به 806 پیکسل در هر اینچ می‌رسد اما این پیکسل‌ها تنها در هنگام مشاهده عکس‌ها و ویدئو‌های با کیفیت بالاتر از فول اچ‌دی در دسترس قرار دارند و در سایر موقعیت‌ها، از جمله تمامی لحظات استفاده از ساختار منویی گوشی، وضوح صفحه‌نمایش به یک چهارم پیکسل‌های اسمی آن یعنی فول اچ‌دی کاهش پیدا می‌کند.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

ابعاد بزرگ این صفحه‌نمایش تجربه مطلوب‌تری را در مقایسه با دیگر اعضای سری Z5‌ در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در زمینه روشنایی، کیفیت رنگ و سطح رنگ مشکی نیز در کلاس پنل‌های IPS با نمونه موفقی روبرو هستیم. زاویه دید این صفحه‌نمایش تقریبا تخت و 180 درجه بوده و در زیر نور خورشید نیز با وجود آنکه بازتاب نور از سطح شیشه‌ای روی صفحه‌نمایش تا حدودی تاثیر منفی برجای می‌گذارد می‌توان از عملکرد مناسب پنل Sony XPERIA Z5 Premium سخن گفت.

دوربین اصلی

سونی دوربین پرچمداران خود در سال جدید را با بکارگیری یک سنسور جدید از 20.7 مگاپیکسل به 23 مگاپیکسل ارتقا داده است این سنسور 1/2.3 اینچی به گفته سونی از اتوفوکوس 0.03 ثانیه‌ای و 5 برابر زوم بدون از دست رفتن کیفیت (Clear Image Zoom) پشتیبانی می‌کند و لنز واید 24 میلیمتر G Lens نیز روی کاغذ میدان دید گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. در عمل میدان دید وسیع این دوربین یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت آن به خصوص در نسبت تصویر 4:3 است که به سادگی بسیاری از رقبای بزرگ خود را از پیش روی بر می‌دارد یک نکته جالب در مورد دوربین جدید سونی امکان دسترسی به وضوح 20 مگاپیکسلی در نسبت تصویر 16:9 و همچنین در حالت عکاسی HDR و Superior Auto است که پیش از این در دوربین‌های قبلی سری Z در دسترس قرار نداشت.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

رابط کاربری دوربین در Sony XPERIA Z5 Premium تفاوت آشکاری با تمامی مدل‌های پیشین سونی و حتی دو مدل Z5 و Z5 Compact داشته و ترکیب تازه‌ای در آن به چشم می‌خورد. در این ترکیب تازه در یک سو به جز دکمه شاتر، میانبر انتخاب صحنه، تنظیمات White balance و Ev و دکمه Setting دیده می‌شود و در سوی دیگر در حالت پیش‌فرض به چهار آیکون تنظیمات دستی، عکاسی در مد Superior، فیلم‌برداری و دکمه Camera Apps در دسترس قرار دارند که در این آخری دکمه برداشت ویدئوی 4K در دسترس قرار دارد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

عکس‌های گرفته شده توسط این دوربین شباهت نزدیکی با تصاویر برداشت شده توسط Z5 و Z5 Compact داشته و همچنان درصد بالایی از جزئیات،‌ رنگ‌های صحیح و کنتراست مطلوب در آنها دیده می‌شود. با وجود این موارد هنوز درصد قابل مشاهده‌ای از نویز در تصاویر فول‌سایز به چشم می‌خورد و سوژه‌های با جزئیات بالا همچون شاخ و برگ درختان نیز در سایز اصلی چندان تفکیک شده ثبت نمی‌شوند.

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual
برداشت تصویر در حالت دستی با خاموش بودن HDR

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual
برداشت تصویر در حالت دستی با فعال بودن HDR

 

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual
برداشت تصویر در حالت Superior Auto

 

سرعت فوکوس دوربین در موقعیت‌های برداشت منظره و فضای باز با نور مناسب بسیار سریع و راضی‌کننده است اما در هنگام استفاده از دوربین در محیط‌های داخلی با نور کمتر و به خصوص در تصاویر ماکرو با فوکوس چندان موفقی در سطح یک پرچمدار پیشرفته و گرانقیمت روبرو نیستیم.

در بخش فیلم‌برداری حداکثر وضوح قابل دسترس 4K با 30 فریم در ثانیه است و رزولوشن‌ 1080p نیز در دو سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه در دسترس قرار دارد. کیفیت ویدئوهای 4K این دوربین با ثبت جزئیات فراوان در سطح بسیار بالایی قرار دارد و از این لحاظ می‌توان آن را با بهترین‌های این رده مقایسه کرد. در دو وضوح دیگر یعنی 1080p با 30 و 60 فریم در ثانیه نیز این شرایط کاملا ادامه یافته و در اینجا نیز با یکی از بهترین دوربین‌های فیلم‌برداری موبایلی روبرو هستیم. نبود لرزه‌گیر اپتیکال در این دوربین در نگاه اول نکته منفی مهمی برای یک دوربین پیشرفته به حساب می‌آید اما سونی در این دوربین نیز مثل دیگر اعضای سری Z5 از قابلیت SteadyShot بهره گرفته که حتی به صورت سخت‌افزاری نیز قادر به دفع لرزش‌های دست بوده و در عمل می‌توان امتیاز مثبتی را به آن اختصاص داد.

در مجموع از دوربین اصلی Sony XPERIA Z5 Premium می‌توان به میزان زیادی راضی‌ بود و با اینکه این رضایت اندکی بیشتر به سمت فیلم‌برداری این دوربین متمایل است اما در زمینه عکاسی نیز به جز برخی موارد همچون اثر نویز با دوربین مطلوبی روبرو هستیم.

دوربین دوم

Z5 Premium‌ نیز به مانند Z5 و Z5 Compact از یک دوربین‌ 5 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار در بالای صفحه‌نمایش بهره می‌برد که در نور مناسب تصاویر سلفی قابل قبولی را می‌توان با آن ثبت کرد. البته نبود اتوفوکوس در این میان قبل از بزرگ کردن تصاویر در اندازه واقعی نیز نقش مهمی در کاهش جزئیات بر عهده دارد.

گزینه‌های سخت‌افزاری-پردازنده

در Sony XPERIA Z5 Premium نیز همانند دو عضو دیگر این خانواده از چیپ‌ست Qualcomm Snapdragon 810 با 4 هسته 2 گیگاهرتزی ARM A57 و 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی ARM A53 استفاده شده و بدون تفاوت نسبت به XPERIA Z5 دارای رم 3 گیگابایتی و 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا (تا 200 گیگابایت) است. در مورد این مجموعه پردازشی پیش از این در بررسی مدل‌های XPERIA Z5 و XPERIA Z5 Compact سخن گفتیم اما به طور خلاصه می‌توان به این نکته اشاره کرد که با وجود آنکه مشکلات گرمای بیش از اندازه و تاثیر آن بر کارکرد بخش پردازشی (و البته نه گرافیکی) چیپ‌ست Snapdragon 810‌ هنوز به میزان مشخصی در خانواده Z5 وجود دارد اما سونی به خوبی قادر به کنترل دمای بدنه گوشی حتی در شدیدترین لحظات استفاده از مجموعه پردازشی این مدل شده و برخلاف مدلی همچون +XPERIA Z3، گوشی در این لحظات “داغ” نمی‌شود.

Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium

سونی اکسپریا z5 پریمیوم در تست AnTuTu 5.7.1 امتیاز 51740 را کسب کرد که اندکی بالاتر از امتیاز 48595 اکسپریا +Z3 در همین تست است. این امتیاز با داغ شدن گوشی چند درصدی با افت روبرو می‌شود.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

در تست گرافیکی GFXBench و در دو بنچ‌مارک Manhattan و T-Rex که به ترتیب OpenGL ES 3.0 و OpenGL ES 2.0 اجرا می‌شود امتیاز Z5 Premium به ترتیب 26 و 53 فریم در ثانیه ثبت شد که در نوع خود امتیاز بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

قابلیت ضد آب

Sony XPERIA Z5 Premium نیز همانند دیگر مدل‌های خانواده Z5 و البته دیگر اعضای سری Z به صورت ضد آب با استاندارد IP ارائه می‌شود. استاندارد IP‌ این مدل IP68 است که به معنای مقاومت در برابر نفوذ گرد و خاک و دوام در برابر ورود آب تا عمق 1 متری تا 30 دقیقه است. البته سونی جدیدا با ایجاد تغییرات در شیوه‌نامه استفاده از دستگاه‌های خود، از کاربران این گوشی‌ها خواسته‌ است تا دیوایس خود را به هیچ عنوان زیر آب فرو نبرند. نگفته پیداست که تغییری در شیوه ساخت این دیوایس‌ها از این لحاظ ایجاد نشده و به عنوان نمونه خانواده Z5 تفاوتی از لحاظ ضد آب بودن با مدلی همچون +XPERIA Z3 ندارد و این تصمیم عمدتا به دلیل پرهیز از ایجاد مشکل برای کاربران و کاهش تعداد دیوایس‌های با مشکل روبرو شده به دلیل بی احتیاطی کاربران اتخاذ شده اما اعلام این تصمیم به هر علتی تا حدودی در وجهه سونی به عنوان ارائه‌کننده همیشگی گوشی‌های ضد آب تاثیری منفی برجای می‌‌گذارد.

حسگر اثر انگشت

مشهودترین تغییر ظاهری رخ داده در خانواده Z5 سونی به کناره سمت راست دستگاه و دکمه پاور جدید آن تعلق دارد. دکمه پاور جدید سونی اینک کاملا بزرگ‌تر از قبل و اندکی فرو رفته طراحی شده است و وظیفه جدید آن به جز خاموش و روشن کردن پنل، دریافت اثر انگشت کاربران و استفاده از آن برای بازگشایی قفل صفحه‌نمایش و برخی کاربری‌های دیگر است. این دکمه با وجود افزایش محسوس سایز نسبت گذشته، هنوز در مقایسه با دیگر سنسورهای اثر انگشت در برندها و پلتفرم‌های مختلف کوچک‌تر به نظر می‌رسد و در بهترین حالت نزدیک به 50 درصد از سطح نوک انگشت را پوشش می‌دهد.

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

عملیات شناسایی اثر انگشت در این سنسور همانند Z5 و Z5 Compact با سرعت مناسبی انجام می‌شود و مشکل خاصی از این لحاظ وجود ندارد. در بخش تنظیمات این حسگر، حداکثر 5 اثر انگشت قابل تعریف کردن هستند. سرعت بازگشایی قفل صفحه‌نمایش با تشخیص اثر انگشت در این سنسور مناسب و راضی‌کننده به نظر می‌رسد اما دقت این سنسور تا حدودی به درست قرارگرفتن انگشت روی دکمه پاور بستگی دارد. به بیان دیگر در بعضی مواقع نیاز به تکرار چندین باره این پروسه برای شناسایی اثر انگشت وجود دارد.

رابط کاربری

اگر از یکی از گوشی‌های سونی در طی دو سال گذشته استفاده کرده باشید مطمئنا با رابط کاربری این شرکت آشنایی کاملی دارید. این رابط کاربری در طی سال‌های گذشته با تغییرات اندکی روبرو شده و ظاهرا زمان ایجاد تغییرات بزرگ در آن فرا رسیده است. سیستم‌عامل دستگاه نسخه 5.1.1 اندروید لالی‌پاپ است که مطمئنا پشتیبانی سونی را در ارتقا به ورژن بعدی در پشت خود خواهد دید.

صفحه قفل و صفحه Home تغییر خاصی را نسبت به گذشته نداشته‌اند و همه چیز به همان صورت گذشته در جای خود قرار دارد.

Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium

در منوی Notification نیز تنها یک تغییر کوچک دیده می‌شود که طبق آن می‌توان به گزینه‌های بیشتری برای دو آیکون وای‌فای و بلوتوث بدون ترک منوی نوتیفیکیشن دست پیدا کرد.

Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium

در app drawer یا منوی اصلی دو تغییر به چشم می‌خورد؛ تغییر اول به حذف منوی عمودی کناره سمت چپ و انتقال برخی وظایف آن (جست‌وجوی اپلیکیشن‌ها و مرتب‌سازی برنامه‌ها) به دو آیکون کوچک در بالای صفحه‌نمایش تعلق دارد. تغییر دیگر که در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آید حذف نوار وضعیت یا Status bar از بالای صفحه‌نمایش در منوی اصلی است.

Sony-Xperia-Z5-Premium Sony-Xperia-Z5-Premium

این نوار البته با یک اسکرول تکی از بالا به پایین صفحه‌نمایش برای لحظاتی به نمایش در می‌آید اما پس از چند ثانیه بار دیگر از دید پنهان می‌شود. نبود Status bar در این قسمت به این معناست که با حضور در منوی اصلی امکان مشاهده زمان، میزان قدرت آنتن و باتری و نوتیفیکیشن برنامه‌ها تا قبل از لمس بخش بالایی صفحه‌نمایش وجود ندارد.

قابلیت دو سیم‌کارت- ارتباطات

Z5 Premium dual همانطور که از نام آن مشخص است یک گوشی دو سیم‌کارته به حساب می‌آید. هر دو سیم‌کارت این گوشی از اتصال 4G LTE پشتیبانی می‌کند و برخلاف برخی برندهای جدید کاربران لازم نیست مابین سیم‌کارت دوم و کارت حافظه یکی را انتخاب کنند. در سایر گزینه‌های ارتباطی این مدل نیز تفاوت خاصی نسبت به این گوشی و دیگر اعضای سری Z5‌ دیده نمی‌شود و این بار نیز وای‌فای ac، بلوتوث نسخه 4.1 و پورت USB با پشتیبانی از MHL و OTG‌ همراه با مسیریاب ماهواره‌ای در این گوشی حضور دارند.

نتیجه

بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5 Premium Dual

Sony XPERIA Z5 Premium dual پکیجی کامل از برندی خوشنام به حساب می‌آید که در برخی قسمت‌ها با فراز و فرودهای مشخصی همراه است. از کیفیت ساخت و جنس بدنه می‌توان کاملا راضی بود اما استفاده مجدد از شیشه براق جاذب اثر انگشت نکته چندان جالبی به حساب نمی‌آید. 4K بودن صفحه‌نمایش تنها در هنگام نمایش عکس و ویدئوی با کیفیت تصمیم معقولی به نظر می‌رسد و بدین‌ترتیب فشار غیر عادی نیز بر باتری وارد نمی‌شود. از کیفیت عکاسی و به خصوص فیلم‌برداری دوربین اصلی رضایت داشتیم اما دوربین دوم حداکثر متوسط به حساب می‌آید. Snapdragon 810 با اینکه پر سرعت و با کیفیت به حساب می‌آید هنوز تحت فشار و پس از گرم شدن، با افت محسوسی در بخش پردازشی روبرو می‌شود؛ البته با وجود آنکه سونی در دو مدل Z5 و Z5 Compact می‌توانست از چیپ‌ست دیگری استفاده کند، در این مدل یعنی در Z5 Premium به دلیل 4K بودن صفحه‌نمایش چاره‌ دیگری جز بهره‌گیری از Snapdragon 810 ظاهرا وجود نداشته است. پشتیبانی از دو سیم‌کارت 4G، حضور اسلات حافظه، شاسی فلزی، باتری نسبتا مناسب و گزینه‌های ارتباطی مطلوب دیگر نکات مثبت این گوشی را تشکیل می‌دهند و در دیگر سو وزن نسبتا بالا، ارائه نشدن شارژر سریع و هدست مناسب در پکیج پیش‌فرض (حداقل در نسخه در اختیار ما) و رابط کاربری نچندان مدرن در مقایسه با دیگر رقبای بازار عمده نکات منفی آن را تشکیل می‌دهند.

Sony XPERIA Z5 Premium - سونی اکسپریا z5 پریمیوم

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

ارسال یک پاسخ